Thursday, February 5, 2009


WARGA PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)
SUARA <<< >>> PRIMA
(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)

DARI LAMAN BLOG

NARATIF RAMPAS KUASA DI PERAK:

Assalamualaikum,

Keberangan rakyat sudah ditunjukkan kepada PRU12, akibat pimpinan Melayu mahu menggunakan kuasa sebagai perintah, bukan sebagai pentadbir. Rakyat rela memilih pimpinan bukan Melayu, bukan disebabkan bersedia mengagihkan kuasa politik di tangah, tetapi disebabkan keperongosan pimpinan Melayu yang bobrok. Justeru naratif rampasan kuasa yang berlaku di Perak, menerusi tiga ADUN yang bermasalah akan meletakkan Perak dalam ‘krisis perlembagaan’ setelah berlalunya ‘krisis keyakinan’ pada PRU12. Dato’ Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin dilabel sebagai ‘penderhaka’ oleh Dato’ Ahmad Shabery Cheek (dulunya orang kuat S46), disebabkan kemungkinan beliau sendiri tak faham makna ‘penderhaka’ itu.

Fenomena yang berlaku di Perak, bukan perkara baru menyebabkan Shabery Cheek melatah tak menentu. Sekitar dekad 1960-an sudah berlaku di Sarawak, apabila Dato’ Stephen Kalong Ningkan tak meletakkan jawatan Ketua Menteri, justeru digerakkan persidangan Dewan Negeri bagi mengusulkan undi tak percaya. Dato’ Harun Idris di Selangor juga tak letak jawatan Menteri Besar dalam insiden 1970-an, penyelesaiannya ialah persidangan Dewan Negeri berdasarkan perlembagaan. Undi tak percaya digunakan bagi menurunkan Dato’ Harun. Bagaimanapun Dato’ Muhammad Nasir tak diturunkan sekalipun beliau kalah dalam undi tak percaya di DUN Kelantan pada 1978.

Kalau mahu belajar dari sejarah, UMNO yang ‘menderhaka’ kerana tak mematuhi perlembagaan di DUN Kelantan. UMNO juga yang menggerakkan usul meminda perlembagaan bagi menghapuskan kekebalan raja-raja Melayu (malah British pun tak pernah melakukan sekalipun Malayan Union dilakukan). Kalau tak dipertahankan kekebalan raja-raja Melayu yang tinggal sedikit, mungkin sahaja ADUN bukan Melayu sudah menjadi Menteri Besar di Perak dan Timbalan Menter Besar di Selangor selepas PRU12. Kekebalan raja-raja Melayu yang tinggal sedikit inilah dapat dipergunakan untuk melindungi kuasa politik Melayu yang hampir goyah, payah dan layah!

Mungkin sahaja pimpinan PKR Dato’ Seri Anwar Ibrahim pernah terbabit dalam isu di Sabah apabila Dato’ Joseph Pairin Kitingan mahu membubarkan DUN Sabah, tapi dihalang atas alasan tandatangan Yang Dipertua Negeri tak sah. Kuasa politik sebagai ‘perintah’ bukan sebagai ‘pentadbir’ yang membawa berberantakan UMNO pada 1987, diikuti pada 1999, malah berterusan 2008. Selagi UMNO tak memenangi hati rakyat dalam keberangan sekarang, sebaliknya menggunakan ‘kuasa politik’ dan ‘politik wang’ sejarah tetap akan berulang. Justeru Dato’ Seri Najib akan meratapi nasibnya apabila mengambil alih pimpinan UMNO, seperti keperihalan legasi yang dilalui Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi heh heh heh!

-Pak Dharma

INFO HAK ASASI MANUSIA

PAK LAH GEMBIRA ‘POLITIK WANG’:
RASUAH MEMANG BERGUNA DLM POLITIK

Pengkritik sastera yang popular dengan pendekatan sosial sekitar dekad 1960-an dan 1970-an Mohd Affandi Hassan, menganggap Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi bersandiwara dengan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), sebaliknya gembira ‘politik wang’ diamalkan. Fenomena yang berlaku di Perak sekarang menurut Mohd Affandi adalah episode ‘politik wang’ digunakan sewenang-wenangnya bagi memastikan keputusan majoriti dikhianati, katanya. Dalam kenyataannya hari ini (5 Februari 2009) Mohd Affandi menjelaskan, “Mengikuti perkembangan di Perak membuktikan betapa politik jahat/munafik benar2 telah mendarah daging. Paling menarik, Najib menempelak Pak Lah begitu hebat: "Awak gila2 nak hapus rasuah; aku pula gunakan rasuah untuk mendapat kuasa. Siapa lebih pintar?"

Seterusnya Mohd Affandi secara sinikal menyebut, “Di depan pegawai kerajaan, Pak Lah tersengih gembira kerana rasuah memang berguna dalam politik. Baru terasa bodoh gila-gila sangat nak hapuskan rasuah. Dua ADUN yang dituduh rasuah ternyata wira besar (gamaknya akan jadi wira agung tak lama lagi) bagi UMNO/BN. Nah, politik rasuah akan disahkan nanti jika Sultan sendiri bersetuju dua wira rasuah dan seorang lagi yang siuman adalah hakikat politik yang tak boleh diketepikan. Kata Zahid Hamidi, Allah telah merestui UMNO/BN kerana keikhlasan mereka dalam menangani rasuah. Bagus juga kalau ada komen dari ulama besar yang jadi Mufti. Tapi dalam ilmu politik Islam, para ulama telah menetapkan, pemerintah yang jahat walaupun tidak melaksanakan hukum Islam, mesti dipertahankan.”

Mohd Affandi yang juga bekas pengarah kanan di beberapa kementerian melahirkan rasa kesal dengan pergolakan politik di Perak sekarang, yang dianggapnya perilaku pemimpin-pemimpin yang bermoral. Beliau bukan sahaja kecewa dengan sandiwara Pak Lah dalam isu rasuah, tetapi kebobrokan Melayu akan terus sukar dipantau apabila Najib memimpin Negara. “Penentangan tidak diizinkan kerana keselamatan pemimpin lebih penting daripada kesejahteraan rakyat. Pemimpin boleh buat kacau; rakyat tak boleh, mesti setuju saja. UMNO/BN cukup faham falsafah ini; oleh itu adalah natural jika mereka menggunakan rasuah untuk mendapat dan mengekalkan kuasa, beritahu Mohd Affandi mengulas scenario politik di Perak sekarang..

INFO SASTERA & BUDAYA

SUMPAH DEMANG LEBAR DAUN:
CEMAR JUBLI EMAS SULTAN PERAK

Oleh Mohd Affandi Hassan

Keputusan Sultan Perak untuk menerima tiga ku… kur… DUN Perak sebagai penentu tertubuhnya kerajaan UMNO/BN di Perak adalah keputusan paling bersejarah dalam politik Tanah Melayu, walaupun keputusan itu salah. Sekarang terbuka peluang seluas-luasnya untuk rakyat bertanya dengan lantang (kerana selama ini mereka hanya merungut senyap-senyap) adakah hanya rakyat yang harus menunjukkan kesetiaan mereka kepada raja, padahal raja tidak perlu setia kepada rakyat. Adakah kedudukan ini bertentangan dengan sumpah setia Demang Lebar Daun dengan perlente Keling yang diangkat menjadi raja itu? Ahli sejarah dan pengulas politik kini wajib menjelaskan perkara ini kerana nampaknya kesetiaan sebelah pihak yang ditunjukkan oleh Sultan Perak bertentangan dengan kehendak konsep raja berperlembagaan.

Dalam ucapannya ketika merayakan Jubli Emas baru2 ini baginda menyebut peri pentingnya raja mendengar nasihat yang baik daripada orang baik-baik(yang bermoral tinggi dan bukan penipu yang gila kuasa), jika tidak institusi raja akan ditempatkan di muzium. Adakah ini (keputusan menyebelahi tiga ku… kur… itu) menjadi permulaan kepada proses pemeziuman itu? Dari segi politik demokrasi, raja berperlembagaan tidak bermakna rajalah yang menentukan kerajaan, apatah lagi jika suasana yang menuntut keputusan itu dibuat bertentangan dengan demokrasi. Dalam kes Perak ini, sudah jelas bahawa demokrasi diketepikan untuk hanya memuaskan nafsu sekumpulan gerombolan ahli politik yang tidak bermoral, yang munafik dan korup.

Selain raja dengan keputusan ini membuka peluang seluas-luasnya kepada rakyat untuk mengkritik keputusan politik yang menentang kehendak mereka dan kehendak demokrasi, maka keputusan Sultan Perak untuk tidak membubarkan DUN Perak telah meletakkan kedudukan raja bukan lagi sebagai pelindung rakyat dan pelindung demokrasi. Yang terjadi ialah, raja telah memilih untuk melindungi kumpulan politikus yang jahat dan penipu ini untuk diterima oleh rakyat yang menolak mereka dalam pilihanraya Mac 2008. Keputusan ini sangat bersejarah kerana sistem demokrasi boleh dipijak-pijak dengan perlindungan daripada raja sendiri.

Jika rakyat menerima ini sebagai keputusan yang terbaik untuk mereka, maka mereka tidak perlu lagi mempersoalkan wajar tidaknya raja juga harus setia kepada rakyat. Namun dalam keadaan bagaimana sekali pun, mereka harus menolak ahli politik jahat, korup dan gila kuasa yang bertindak sebagai pemeras ugut. Mereka harus mengajar raja mereka untuk bertindak bijaksana dan adil, seperti yang disarankan oleh raja mereka sendiri

PUISI

Melayu, Laungkan Takbir

Allahuakbar!
Melayu dah lupa puyu di sawah
anak-anak tak mengenal padi
dan permatang.

Bangganya,
berkongfu, taekwando
malu bersilat buku lima
kononnya kuno,
lidah bersiung dengan lidah CNN.

Ayuh, tiupkan racun ipoh semai
acung taming tuah
selak tabir istana
palu gong pemanggil
seru ke lurah bukit
laungkan takbir
Allahuakbar!

-Siti Zainon Ismail
Bangi,
5 Feb 2009.

Gemulai Lenggangnya

Gemulai lenggangnya
dara sunti meniti permatang
halus anyamannya
tempuan menjalin sarang
syahdunya melodi seruling
batang padi si anak bujang
aduhai alamku tanahMELAYU.

Jernihnya air bukit
mengairkan sawah
haruan dan puyu bermain buih
unggas berlagu di buaian bayu
putihnya awan di langit biru
dan kitaMELAYU
bulat dek pembetung
adat dikelek, resam dijunjung.

Yang kurik kendi
yang baik budi
tercubit paha di kiri
yang dikanan terasa jua sakitnya
hati gajah sama dilapah
hati kuman sama dicicah
demikianlah kitaMELAYU
menjunjung tamaddun peradaban satu
bangsa yang perkasa
memuliakan kesantunan
adab kemurnian berhemah, aduhai!

Dan hari ini
tamaddun akalMELAYU
bersimpuh di berhala:
Kuasa agamanya
kekayaan imannya
permukahan tiangnya
pembohongan wuduknya
pembunuhannya halalnya
akan menjadi keratonkah istana
Allahhuakbar…

-Yassinsalleh
Lata Kinjang,
Cenderiang, Tapah,
Perak.
5 Februari 2009.
13:53:05

INFO SUARA PROLITAR

ASSEMBLY IS NOT MEAT MARKET:
GOVERNMENT IS NOT UP FOR AUCTION

By Tengku Razaleigh Hamzah





We are a democracy.

The authority of our government derives solely from the consent of the governed. That consent is expressed primarily through elections. Free and fair elections are the bedrock of our system of government. Free and fair elections are the only source of the authority of the government.

We are a parliamentary democracy.

At both state and federal level, governments are formed only after the people have expressed their will by electing their representatives to the legislative assembly. In the states, these are the state legislative assemblies, or Dewan Undangan Negeri. In the Federal government, this is the lower house of Parliament.

We are a constitutional monarchy that preserves the sovereignty of the Malay Rulers. Acting on behalf of the people, and with the executive powers of the government vested in him, the Ruler appoints as his Chief Minister the member who in his view commands the confidence of the majority of the members of the assembly. The Ruler’s discretion in this choice is absolute. However his choice can be tested by a vote of confidence in the assembly when it convenes formally.

Note that in this constitutional description there is no mention of parties at all. Each elected representative, whether a parliamentarian or a state assemblyman, enters the Dewan as an individual representing his constituents. From the point of view of the Constitution, the member’s party affiliation is irrelevant. It may determines how he votes, and therefore which side of the assembly he sits on, but nothing else, so far as the State Assembly is concerned.

A government can fall when a majority in the assembly votes against the government in the Dewan. To preserve the integrity of the system, that “majority” is narrowly defined. It is the majority determined by a vote within a formal session of the Dewan. It is not a “majority” as established by opinion polls or by press conferences or signed letters.

This is why Dato’ Seri Anwar Ibrahim could not take over the Federal Government last September simply on the basis of his claims that he had a majority of MP’s with him. Signed letters of support or mass presence at press conferences were irrelevant to the question.

This is why in Terengganu last year Dato’ Idris Jusoh could not form the government, despite having signatures from a majority of the state assemblymen.

The Assembly is not a meat market, and the government is not up for auction.
The “majority” needed to form a government is defined in the formal way I have described.

KOMENTAR
bersama Pak Parjo

PERIHAL ‘KAMBING HITAM’ KINI
DENGAN ‘GAJAH RAJA’ DAHULUKALA

Hatta, akan Sirul Azhar Umar itu menangislah ia ketika dalam perbicaraan kerana merasakan dirinya menjadi ‘kambing hitam’. Adapun akan anak buah Temenggung itu dituduh membunuh wanita Mongolia bernama Altantuya Shaarribuu, adanya. Arakian menjadi gemparlah orang banyak kerana Sirul Azhar mengaku dijadikan ‘kambing hitam’, tetapi tak mendedahkan siapa yang melakukan demikian kepada dirinya. Maka menngakulah Sirul Azhar, ia tak mempunyai sebab mahu melakukan apa jua kepada wanita itu. Syahdan akan perbicaraan itu sudah terlalu lama sangat berlalu, maka fakir pun tak tahu apa yang dimaksudkan ‘kambing hitam’. Setelah Sirul Azhar tahu akan sesiapa menjadikan ia ‘kambing hitam’, maka sekalian orang banyak pun bertanyakan siapa gerangan yang tergamak menjadkan Sirul Azhar itu ‘kambing hitam’.

Arakian maka segala hulubalang Pahang pun tunduk sekaliannya dengan takut melihat Sultan Abdul Jamil murka. Maka baginda pun masuk ke istana. Telah kedengaranlah pekerti raja Pahang itu ke Melaka pada Sultan Mahmud Shah, maka baginda bertitah pada segala hulubalang Melaka, “Siapa kamu semuanya yang dapat mengambil gajah raja Pahang itu, yang hendak dilanggarkannya ke balai kita ini? Mengakulah kamu. Jika apa sekalipun dosanya tiadalah kita bunuh.” Maka sembah Laksamana Khoja Hassan, “Patiklah tuanku titahkan ke Pahang, insya Allah patiklah mengambil gajah kenaikan raja Pahang itu, patik persembahkan ke bawah Duli Yang Dipertuan.” Maka titah baginda, “Baiklah.” Maka Laksamana pun berlengkap. Telah sudah mustaid maka baginda menyuruh mengarang surat kepada bendahara, tetapi tidaklah dimaksudkan ‘kambing hitam’, tapi disebut ‘gajah raja’ seperti disebut dalam ‘Kitab Melayu’ disurat oleh:
















HIDUP BAHASA MELAYU!