Wednesday, July 8, 2009

KES ANWAR TANGGUH 15 JULAI

Beberapa dokumen pendakwa
Mohon batalkan tuduhan liwat

Perbicaraan kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim telah ditangguhkan kepada 15 Julai kerana peguam utamanya, Sulaiman Abdullah tidak sihat. Kes tersebut sepatutnya dijadualkan bermula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini. Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohamad Diah menerima permohonan pihak peguam pembela berhubung penangguhan tersebut. Rabu ini, mahkamah akan mendengar sebutan untuk tarikh bagi permohonan Anwar untuk mendapatkan beberapa dokumen dari pihak pendakwa bagi membantu kes pembelaannya. Mahkamah juga akan menetapkan tarikh baru bagi sebutan kes bagi satu lagi permohonan Anwar untuk membatalkan tuduhan liwat terhadapnya.

Hanya selepas kedua-dua permohonan itu selesai didengar, maka mahkamah akan meneruskan dengan perbicaraan kes liwat tersebut. Menurut Hakim Mohamad Zabidin, sehinggalah kedua-dua permohonan itu selesai, mahkamah tidak boleh memulakan perbicaraan kes tersebut.
Sulaiman tidak sihat sejak Jumaat lalu ketika beliau memohon penangguhan bagi mendapatkan dokumen-dokumen berkenaan. Anwar, 61, dituduh meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful BUkhari Azlan, 23. Dia didakwa melakukan kesalahan tersebut di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara jam 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun tahun lalu.

Anwar yang juga ketua pembangkang mendakwa - sepertimana dalam kes liwat terhadapnya pada 1999 - ini adalah sebahagian daripada konspirasi politik terhadapnya. Pihak berkuasa bagaimanapun menafikannya. - http://malaysiakini.com/

CORAT CORET PRK MANEK URAI

1,000 peraih dan peniaga ikan:
Akan berhimpun protes UMNO

Sikap tak beretika Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan dalam ceramahnya malam tadi (7 Julai 2009) memperlekeh calon PAS Mohd Fauzi Abdullah sebagai peraih ikan, membawa padah kepada UMNO apabila kira-kira 1,000 peraih dan peniaga ikan di Manek Urai akan membuat protes Jumaat ini (9 Julai 2009) . Mereka akan menggerakkan perhimpunan menuntut Ahmad Maslan meminta maaf kepada peraih dan peniaga ikan, kata aktivis PRIMA Yassinsalleh yang meninjau kempen pilihanraya kecil DUN Manek Urai di Kelantan. Yassinsalleh dalam SMSnya memberitahu: "Saya di Manek Urai, nengok-nengok PRK, tapi UMNO cari fasal apabila sengaja perlekehkan peniaga dan peraih ikan," beliau menjelaskan.

Dalam laman web Malaysiakini pula dilaporkan, penasihat jentera pilihanraya PAS Kelantan, Dato' Wan Abdul Rahim Wan Abdullah dalam satu sidang akhbar pagi tadi mengakui keberangan peniaga dan peraih kan di Manek Urai terhadap kebiadapan Ahmad Maslan. Menurut Wan Abdul Rahim, keberangan itu akan dibuat menerusi bantahan dalam perhimpunan tersebut yang akan diketuai oleh Presiden Persatuan Peraih dan Peniaga Ikan Kelantan, Ahmad Tarmizi Salleh di pasar Laloh mulai jam 5.00 petang. Menurut sumber mereka mendesak ketua penerangan UMNO itu meminta maaf secara terbuka kepada peraih dan peniaga ikan di Manek Urai.

CELOTEH HUSIN LEMPOYANG


Di depan semua bermuka-muka
Di belakang mungkin lain bicara

Tak lama lagi, kita semua jadi orang Malaysia, Bahasa Malaysia, bangsa Malaysia, Tanah Malaysia, waganegara Malaysia. Agama pun (Malaysia?). Tengah memikrkan satira dan jenakanya untuk Husin Lempoyang. Memang sukar mahu membuat tafsiran kerana 1Malaysia boleh dilihat dari pelbagai persepsi. Barangkali juga mereka yang memuji-muji 1Malaysia sekadar bermuka-muka, seperti ditunjukkan ketika slogan 'Islam Hadhari' menjadi buah mulut setiap aktivis UMNO. Akibatnya PRU12 UMNO kehilangan 'Islam Hadhari', sekalipun setiap aktivis UMNO kononnya memberi sokongan serta berdiri teguh di belakang pimpinan, tetapi sebenarnya lain bicara. Tak hairan dengan 1Malaysia, terlalu ramai yang bermuka-muka, berseloka-seloka dan berjenaka-jenaka. Malaysia oh Malaysia, UMNO oh UMNO! - Husin Lempoyang.

PUISI BERSAMA YASSINSALLEH



Pemuda Harapan Bangsa

Siang mencacak bendera
malam bersenda kata mengata
mokcik tersenyum pokcik tertawa
adik kakok bertepukan
menyambut gempita seloka
janji tak bernama
ulangan mentera hikayat sediakala
yang untuk kesekian kalinya pulak
lagi memetakan arah pelayaran
armada mencari pelabuhan esok
bangsa Melayu.

Siang yang lengang
bendera tak dikibar angin
pelaung kehilangan arah
peta tak bertanda
rembang tak berlembayung
nostalgia mencari
di mana menyoroknya pelangi
lalu, senjapun segera menutup
tempoh lintas sempadan
perlumbaanpun tamat
sebelum bermula.

Semalam melaungkan
cerita orang gambar telanjang
dan permukahan
orang luar tabi'i
hari ini tak siapa tahu
pelaung-pelaung itu berbuat apa
kerana batas sempadan
menyorokkan segala kudis
di telur dan ponggong mereka.

Selamat berjuang
duhai pemuda
harapan bangsa!

-Yassinsalleh
jam 1651
Julai 8, 09
Kg Laloh, Manek Urai

SURAT PILIHAN EMEL


Zalimnya sistem Islam rupanya
Jika berbanding dgn konvensional...

From: sham ringgo <shamringgo@yahoo.com>To: Islamic-ebook@yahoogroups.comSent: Monday, July 6, 2009 10:48:13Subject: Re: [Islamic-ebook] (Perbankan & Rasional Larangan Riba)

ooo ... patut le kadar 'keuntungan' islamic loan lebih tinggi dr 'interest' konvensional loan.... kompius..

From: adamleagle <prubono@yahoo. com>To: Islamic-ebook@ yahoogroups. comSent: Sunday, July 5, 2009 6:45:16 AMSubject: [Islamic-ebook] (Perbankan & Rasional Larangan Riba)

Fakta Perbincangan: Rumah berharga RM100k, pinjaman selama 30 tahun, dan anggaran kadar riba pada kadar 9% setahun + BLR. Mengikut Bai-Bithaman Ajil, bank akan membeli rumah darpada pemaju pada harga RM100k, dan menjualkan kepada anda pada harga RM400k. Kenapa rumah berharga RM100k menjadi RM400k? Ini kerana bank telah mencampurkan kiraan riba 9% setahun & BLR untuk tempoh 30 tahun (($9,000 + BLR) x 30 tahun + RM100k). Oleh itu kita mengambil angka terdekat kepada RM400k sebagai Harga Jualan kepada Peminjam.

Sistem inilah yang didakwa ulama-ulama perbankan Islam sebagai bukan riba, tetapi perniagaan. Ini kerana tiada faedah, tetapi Harga Jualan. Terlebih dahulu saya katakan ini adalah riba dan tiada bezanya dengan pengajaran dari cerita larangan menangkap ikan pada hari Sabtu.

Maksudnya: "…Dan bertanyalah kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik…"; Al-A'raaf:163

Perbuatan ulama hari ini membenarkan riba telah digambarkan dalam surah Al-A'raaf. Kisahnya di mana terdapat suatu kampung Yahudi yang dilarang menangkap ikan di hari Sabtu. Namun di bawah taqdir Allah ikan-ikan itu hanya muncul ke permukaan air laut di hari Sabtu sedangkan di hari-hari lainnya ikan tidak muncul. Maka apa yang dilakukan warga kampung itu? Mereke meletakkan jala ikan di malam Sabtu. Lalu pada hari Sabtu mereka menyaksikan ikan-ikan tersebut masuk ke dalam jeratan jala yang telah mereka pasang. Kemudian begitu tiba hari ahad mereka gulung jala tadi sebelum ikan-ikan tersebut sempat keluar darinya.

Oleh itu adakah mereka menangkap ikan pada hari Sabtu? Mereka menyatakan larangan Allah ialah menangkap ikan dan mereka hanya mengepung tetapi tidak menangkapnya. Mereka ini cuba berlaku bijak, maka Allah menukar mereka kepada monyet dan khinzir.

Apakah pengajarannya pada sistem perbankan Islam hari ini? Tiada bezanya dan mereka menjawab "…larangan Allah ialah transaksi riba dan mereka hanya menukarkan maksud riba kepada Harga Jualan (iaitu perniagaan)…" . Kehidupan ini sangat singkat dan kita lihat sahaja nanti siapakah yang bijak, mereka atau Allah swt. Sekarang kita teruskan dengan rasional dan penjelasan larangan riba (bersambung di http://muslimvillag e.wordpress. com/2009/ 07/04/0407/)

INFO SASTERA & BUDAYA



Sdr. Dharmala NS yth., Besok, 8/7/2009, Rabu, keputusan PPSMI akan diumumkan. Sempena perjuangan kita menghapuskan polisi gila ini, saya sertakan cerita pendek ini untuk hiburan pembaca blog saudara. Karya ini ditulis July 2004. Belum tersiar. Haram.


CERPEN

KAMPUNG BAHASA INGGERIS

Oleh Mohd. Affandi Hassan

Sebaik saja kampung itu ditukar namanya menjadi Kg. Bahasa Inggeris, lori-lori besar keluar masuk membawa pasir, batu, dan simen untuk membina Dewan Inggeris yang terbesar di negara. Separuh daripada kawasan dewan digunakan untuk perpustakaan buku-buku berbahasa Inggeris dari seluruh dunia. Tidak sebuah pun buku Melayu terdapat dalam perpustakaan itu. Bersebelahan dewan itu dibina pula dua buah sekolah baru untuk penduduk kampung itu dan kawasan sekitarnya. Kedua-duanya dinamakan Sekolah Rendah Kebangsaan Inggeris Kg. Bahasa Inggeris dan Sekolah Menengah Kebangsaan Inggeris Kg. Bahasa Inggeris.

Nama-nama itu telah diputuskan dalam satu mesyuarat di masjid, dibuat dalam semangat Islam Hadhari yang diamalkan oleh pemerintah sekarang. Pertukaran nama kampung ini diilhamkan oleh Wawasan 2020 yang mengutamakan bahasa Inggeris. Sekarang kampung ini menjadi anak angkat Bandar Cyberjaya yang menjadi pusat MSC yang telah berjaya memperkayakan beratus orang pilihan yang cintakan bahasa Inggeris.

Mengikut orang kampung, tidak lama lagi mereka akan jadi jutawan apabila berjuta-juta pelancong luar yang kaya-kaya melawat kampung mereka untuk mendengar mereka bercakap Inggeris yang fasih, termasuk mencarut sekali. Tetapi yang agak aneh, guru-guru yang melatih orang kampung berbahasa Inggeris didatangkan dari India, Pakistan, dan Bangladesh, kecuali seorang Red Indian dari Kanada (yang lelaki) dan seorang Red Indian lagi dari Amerika Syarikat (yang perempuan) untuk menjadi penyelaras projek menginggeriskan kampung-kampung Melayu untuk menghadapi cabaran Wawasan 2020.

Jadi walaupun orang kampung fasih berbahasa Inggeris, tetapi cara bertutur mereka samalah dengan cara guru-guru mereka. Dua orang Red Indian yang jadi penyelaras tidak boleh berbuat apa-apa. Orang kampung tidak sedar mereka bercakap Inggeris seperti orang India, kerana semua mereka bercakap seragam saja.

Pada mulanya lucu juga apabila orang tua-tua yang bekerja di sawah bercakap dalam bahasa Inggeris dengan kerbau atau lembu mereka. Lembu-lembu yang sudah biasa menerima perintah dalam bahasa Melayu kasar dan ringkas itu diam saja bila diperintahkan dalam bahasa Inggeris, leka mengunyah rumput di dalam mulut. Sekali sekala melibaskan ekor menghalau lalat langau.

Tiba-tiba lembu yang dulunya rajin bekerja setelah menerima perintah dalam bahasa Melayu, kini menjadi pemalas dan degil apabila diperintah dalam bahasa Inggeris. Orang tua-tua dan muda-muda yang tidak sabar melihat kedegilan lembu-lembu mereka, akhirnya menyumpah menyeranah dengan the four-letter word yang terkenal dalam bahasa Inggeris itu. Tetapi lembu-lembu Melayu yang tidak pernah mendengar cacian dalam bahasa Inggeris yang kesat dan biadab itu tidak bergerak-gerak, terus diam degil mengunyah rumput di dalam mulut.

Akhirnya seorang profesor lembu dari universiti yang pakar tentang lembu didatangkan ke Kg. Bahasa Inggeris untuk menyelesaikan masalah itu. Keputusannya senang saja: semua lembu Melayu yang degil itu dijual atau disembelih. Tempat mereka digantikan dengan jentera. Sejak itu masalah lembu Melayu tidak timbul lagi. Semua jentera nampaknya bekerja dengan baik, tidak perlu memahami apa-apa bahasa pun. Tetapi orang kampung mengomel sesama mereka, tempat kerja mereka yang dulunya riuh dengan jeritan memerintah lembu-lembu Melayu kini sunyi sepi, tiada suara manusia lagi, hanya suara jentera yang memekakkan telinga. Tetapi mereka akhirnya tidak mengomel lagi setelah biasa dengan kebisingan itu, dan mendapati kerja-kerja mereka lebih cepat dan lebih baik hasilnya.

Tiba-tiba kemarahan orang kampung yang dulunya berada di sawah, kini berpindah ke masjid. Orang kampung yang sudah terlatih bercakap Inggeris itu tidak senang lagi mendengar khutbah dalam bahasa Melayu loghat Utara pekat. Entah apa-apa yang disebutnya. Khatib yang membaca khutbah adalah khatib jemputan, didatangkan khas oleh kerajaan untuk membantu orang kampung memahami konsep Islam Hadhari yang sedang dipopularkan oleh kerajaan. Orang kampung tidak faham lagi bahasa Melayu loghat-loghatan yang pekat bunyi ciri Utaranya.

Lepas sembahyang, beberapa orang tua dan muda-muda kedengaran menyumpah dengan menggunakan bahasa Inggeris yang kasar, that famous four letter word itu. Lucu sungguh bila mendengar seorang tua menyumpah dalam bahasa Inggeris: -What a hack, that bloody khutbah reader. What a f***ing khutbah we hear to day! I do not understand a word. What a f***ing ustaz indeed …

Yang anehnya tidak ada yang tertawa, kerana ramai lagi yang menggunakan istilah F*** tanpa One yang terkenal dan menjadi kegemaran penutur dalam bahasa Inggeris, termasuk penduduk Kg. Bahasa Inggeris. Ada seorang cuba memperkenalkan istilah baru dengan menyebut What a bloody F One that idiot, menggantikan f*** yang sudah biasa mereka pakai, tetapi tidak jalan, tidak digemari kerana terlalu lembut.

Sekarang perempuan tua-tua pun menggunakan cacian yang sama terhadap suami mereka atau sesama sendiri sambil mengait atau membuat kuih atau menjahit atap. Bezanya, mereka tertawa kuat sesama sendiri. Perkataan mencarut tentang kemaluan mereka sudah diganti dengan perkataan Inggeris yang lebih keras, kerana kini mereka semua bercakap Inggeris. Suasana menjadi lebih meriah bagi perempuan Kg. Bahasa Inggeris. Ternyata mereka lebih senang berbahasa Inggeris daripada berbahasa Melayu.

Ketika itulah datang 40 orang mahasiswa sebuah universiti bersama profesor mereka melawat Kg. Bahasa Inggeris yang kini sudah terkenal itu. Kesemua mereka kagum melihat orang kampung sudah begitu jauh maju dalam menggunakan bahasa Inggeris, jauh lebih maju jika dibandingkan dengan mahasiswa universiti sendiri, juga dengan setengah-setengah profesor yang tergagap-gagap apabila bercakap Inggeris.

Akhirnya mereka kembali ke universiti untuk membuat perakuan supaya universiti mereka menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya, seperti orang Kg. Bahasa Inggeris kini menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya dalam kehidupan harian mereka. Keputusan muktamat belum lagi dibuat, tetapi menurut sumber universiti, seorang tokoh politik berpangkat besar berkedudukan tinggi sudah bersetuju supaya perkara itu dikemukakan kepada Kabinet untuk diputuskan. Jika universiti itu dibenarkan menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, maka itulah universiti pertama yang dulu berbahasa Melayu akan menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya. Oleh kerana universiti tidak menggunakan lembu seperti orang Kg. Bahasa Inggeris satu ketika dulu, adalah difahamkan bahawa universiti berkenaan tidak akan menghadapi masalah lembu Melayu.

Ada satu lagi cerita pelek yang baru diterima dari Kg. Bahasa Inggeris. Jika dulu orang kampung selalu membaca Harakah, kini mereka membaca hanya akhbar Inggeris saja. Kitab-kitab agama pun tidak lagi berupa kitab Jawi berwarna kuning, tetapi kitab-kitab berbahasa Inggeris belaka. Yang paling lucu ialah apabila seorang menteri tiba untuk melawat Kg. Bahasa Inggeris mendapati dirinya tergagap-gagap bercakap Inggeris, tidak fasih seperti orang Kg. Bahasa Inggeris, maka besarlah kemaluannya apabila beliau diketawakan oleh budak-budak dan orang tua-tua yang begitu fasih berbahasa Inggeris, terutama sekali ketika mencarut.

Kedengaran di sana sini bisikan yang nyaring memaki hamun menteri yang tidak cekap berbahasa Inggeris itu, dimaki hamun dengan that bloody F One four-letter word yang sudah jadi basahan orang kampung. Bukan main malu lagi menteri itu yang sempat mendengar maki hamun dalam carutan yang begitu fasih diucapkan oleh orang kampung yang meluat mendengar beliau tergagap-gagap bercakap Inggeris.

Akhirnya beliau terpaksa pulang awal, tidak sempat makan bersama orang kampung. Orang kampung menjadi lebih marah sambil meneruskan maki hamun mereka kerana mereka beranggapan menteri itu tidak mahu mendengar rungutan mereka. Tanpa mereka sedari, kefasihan mereka berbahasa Inggeris membuat mereka lebih bebas, lebih terbuka, lebih berani memaki hamun atau menyumpah dengan bahasa yang kasar, sesuatu yang tidak mereka lakukan ketika berbahasa Melayu dahulu. Mereka kini sudah mempunyai peribadi tersendiri yang cintakan kebebasan dan demokrasi dan bencikan sifat pura-pura para pemimpin Melayu yang mendesak orang Melayu berbahasa Inggeris, tetapi diri sendiri tergagap-gagap apabila bercakap Inggeris. Melalui bahasa Inggeris, orang Melayu sudah mula kurang ajar, sudah mencapai status yang diingini oleh para pemimpin radikal Melayu satu ketika dulu supaya orang Melayu jadi kurang ajar. Ahli-ahli bahasa tentulah tidak suka mendengar kemajuan ini, tetapi itulah hakikatnya. Melayu cepat menjadi kurang ajar setelah fasih berbahasa Inggeris.

Kg. Bahasa Inggeris akhirnya menjadi kebanggaan seluruh negara, sebagai kampung Melayu pertama yang menginggeriskan kehidupan harian mereka, sebagai menyambut seruan para pemimpin warisan Malayan Union supaya orang kampung mengubah nasib mereka dengan menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya. Untuk membalas budi itulah maka orang kampung diberi segala kemudahan yang tidak pernah mereka fikirkan selama ini, yang rupanya datang bergerudum menerpa ke kampung mereka sebaik saja mereka menggunakan bahasa Inggeris dalam kehidupan harian mereka. Tidak lama lagi seorang menteri dari Britain akan melawat Kg. Bahasa Inggeris, membawa sejumlah buku untuk disimpan di perpustakaan rujukan Kg. Bahasa Inggeris.

Khabarnya, menteri British itu akan membawa sekumpulan pakar bahasa untuk mengkaji bagaimana bahasa Inggeris begitu mudah dipelajari oleh orang kampung. Kata satu berita BBC, kerajaan British akan menggunakan model itu untuk menggingeriskan seluruh dunia dalam masa 50 tahun ini, atau kurang dari itu. Ketika itulah para ulama yang terkial-kial mula bercakap Inggeris berasa sangat rugi kerana negara-negara Arab yang kaya dengan minyak itu tidak berminat menggalakkan penggunaan bahasa Arab di kalangan umat Islam. Sekarang para ulama menjadi semakin risau kerana sudah wujud menteri yang tidak mahu perkataan Arab berada dalam bahasa Melayu. Tentu saja menteri itu akan menentang jika bahasa Arab dikembangkan di Malaysia. Kata ahli bahasa Melayu, hanya bahasa Arab saja yang boleh menyelamatkan bahasa Melayu. Tetapi tidak seorang pun percaya pandangan itu ilmiah atau boleh dipercayai kebenarannya.

Sekurang-kurangnya itulah pandangan Lebai Kasim, imam dan khatib masjid Kg. Bahasa Inggeris. Menurut beliau, bahasa Arab tidak perlu dimajukan. Yang penting ialah memajukan bacaan Quran secara berlagu sambil mengadakan peraduan berlagu Quran. Orang Melayu mesti fasih membaca Quran, tetapi tidak perlu memahaminya. Kata beliau, konsep Islam Hadhari sudah mencukupi untuk menjelaskan tamadun Islam kepada umat Melayu yang buta bahasa Arab.

Lagi pula bahasa Arab tidak boleh membunyikan bahasa Melayu. Misalnya “belacan” menjadi “belashan” dalam bahasa Arab. Dalam bahasa Inggeris lebih buruk lagi, kerana diterjemahkan bulat-bulat menjadi “shrimp cake” atau “shrimp paste”. Yang akan menyelamatkan orang Melayu ialah Islam Hadhari, kata Lebai Kasim dengan tegas.

Untuk itu beliau telah dinaikkan pangkat dan gaji menjadi Imam Besar masjid Kg. Bahasa Inggeris. Beliau adalah di antara orang kampung yang amat fasih berbahasa Inggeris dan bahasa Arab. Seorang lagi ialah seorang penternak ayam, yang secara gila-gila bercakap Inggeris loghat Oxford dengan ayam-ayamnya akhirnya bisa bercakap Inggeris seperti juruhebah BBC, tidak seperti orang kampung yang lain-lainnya yang bercakap seperti orang India, Pakistan atau Bangladesh yang menjadi guru mereka. Kata penghulu kampung, beliau akan menerima gelaran Dato’ tidak lama lagi kerana usahanya itu.

Khabarnya, beliau akan dibawa berkeliling Malaysia untuk bercakap Inggeris kepada budak-budak sekolah seluruh negara, juga kepada para kakitangan kerajaan. Siapa sangka seorang penternak ayam yang bercakap dengan ayam tiba-tiba berjaya menjadi seorang penutur bahasa Inggeris yang paling sempurna di negara, berkat kegigihannya percayakan slogan Malaysia Boleh! Kata ahli psikologi dan sosiologi, bahasa Inggeris telah melahirkan tokoh-tokoh besar negara, yang belum lagi berupaya dilakukan oleh bahasa Melayu. Kesimpulan ini memperkuatkan lagi keinginan universiti termaklum untuk menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya.

Kata mereka, jika ayam berupaya meningkatkan kefasihan berbahasa Inggeris seorang penternak ayam, maka lebih mudah lagi mahasiswa menjadi maju dengan berfikir dan menulis dalam bahasa Inggeris sepenuhnya. Mereka akan jadi lebih cerdik, dan akan laku dalam pasaran pekerjaan. Nampaknya kegilaan universiti itu hendak menggunakan bahasa Inggeris akan dipenuhi juga oleh kerajaan yang memang menggalakkan penggunaan bahasa Inggeris. Orang-orang kerajaan pun sekarang nampak benar tergila-gilakan bahasa Inggeris, sampai ada yang mencadangkan supaya Dewan Bahasa dan Pustaka itu ditukar menjadi Dewan Bahasa dan Pustaka Inggeris.

Ada seorang ahli bahasa yang cerdik bertanya dengan bodoh:

-Jika bahasa Inggeris begitu penting, digalakkan supaya digunakan oleh orang kampung sekalipun untuk memudahkan mereka menerima pelancong, maka di mana hendak ditempatkan bahasa Melayu?

Tidak seorang pun pakar bahasa boleh menjawab pertanyaan bodoh itu. Sehinggalah seorang budak India yang fasih berbahasa Melayu dan menulis karya kreatif dalam bahasa Melayu memberi jawapan yang tepat:

-Tidak jadi masalah. Bahasa Sanskerit sudah mati, tetapi masih hidup dalam bahasa Melayu dan dalam bahasa-bahasa India di negara India. Bahasa yang mati masih boleh hidup jika perkataannya masih terpakai, walaupun bahasa itu sudah tidak dituturkan lagi. Di mana bahasa Melayu berada? Tentu saja dalam karya-karya sastera dan dalam buku-buku nahu. Masih berguna kerana masih boleh diajar di sekolah-sekolah. Yang mati hanya bahasa Melayu, bukan nahu dan sasteranya.

Orang-orang Melayu yang lebih bodoh tidak dapat menerima hujah itu. Bagaimana bahasa yang mati masih boleh hidup? Pendapat yang gila, mengarut, kata mereka. Akhirnya diadakan satu seminar peringkat antarabangsa untuk membincangkan nasib bahasa Melayu. Kerajaan lepas tangan kerana tidak ada duit, sudah hampir bankerap sekarang. Belanja mengadakan seminar itu diperolehi daripada sebuah badan dakwah Kristian yang masih percaya bahawa bahasa Melayu masih mempunyai kuasa besar untuk mengkristiankan orang Melayu Islam.

Akhirnya seminar nasib bahasa Melayu itu berjaya diadakan di Dewan Besar Kg. Bahasa Inggeris. Majlis penutupnya diadakan di sebuah gereja terbesar di Asia Tenggara yang dibina di Shah Alam, yang telah bersetuju mengembangkan bahasa Melayu sebagai bahasa dakwah Kristian di Malaysia. Para pendakwah Kristian ini telah lama sedar bahawa penggunaan bahasa Inggeris telah gagal mengkristiankan orang Melayu Islam.

Selesai. Finished!!
Petaling Jaya,
25/7/2004.

SALAM SANTAI ABANG ZEK

Ibu, bapa & tahi ayam:
Seronok tengok telatah mereka

Saya baru lepas baca satu kisah menarik dalam satu laman web kawan kisah ayam. Menarik juga walaupun dalam kisah itu tidak menyebut ibu ayam, bapa ayam dan bunga tahi ayam. Kalau nak tahu selanjutnya, bukalah laman web beliau - www.feruddinemir.com. Pasti tertarik. Dalam www.lesungbatu.webs.com hari ini pula rencana utamanya mendedahkan perbezaan antara Pas dengan DAP yang cukup ketara sejak lewat-lewat ini. Seronok tengok telatah mereka yang melatah kuat sekarang ini terutama menjelang pilihan raya kecil di Manek Urai pada 14 Julai ini.

Tentunya Jenakaria kali ini juga tidak kurang menarik apabila seekor itik degil jadi pelanggan sebuah kedai runcit. Degil betul itik ni rupanya. Dalam komen pembaca, tulisan terpilih hari ini kata 'Padan muka Guan Eng' minta tolong dengan musuh tradisinya BN. Kenapa tak minta tolong dengan Anwar dan Datuk Seri Abdul Hadi ye? Betul juga katanya. Yang satu lagi mengajak pengundi Manek Urai buat pilihan terbaik semasa mengundi nanti. Kunjungan dan penghayatan saudara saudari sungguh bermakna pada laman web kerdil saya. Terima kasih atas sokongan selama ini. - Salam hormat dari Zakaria Bidin (Abang Zek) Pengelola laman web lesungbatu

KELUHAN CICIT PEMBESAR ADAT REMBAU

Nasib tanah adat Rembau:
Sama dgn kg tradisi di Jelebu

Cicit Almarhom Dato' Sedia Raja Dato' Abdullah Dahan, Undang Luak Rembau ke 18 (1922-1938), Rozmal Malakan (gambar, kiri) melahirkan rasa terkilan dengan kerakusan pihak berkuasa mengeksploit tanah adat di luak Rembau bagi alasan 'pembangunan' iaitu pembinaan landasan keretapi. Insiden yang sama berlaku juga di luak Jelebu berikutan pembinaan takungan air di Kampung Gagu (iaitu perkampungan Melayu pendalaman tempat kelahiran Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan) yang mengambil tanah kampung tradisi (atas alasan tak dibangunkan secara komersil). Dalam blognya, Rozmal menulis:

"Untung betul jadi orang India di Malaysia ni. Malang sungguh jadi orang Melayu di Malaysia ini. Lebih malang lagi Melayu di Negeri Sembilan, lagi lagi malang Melayu di Rembau.Melayu di Rembau juga akan kehilangan tanah tempat tinggal mereka. Bukan tanah haram, bukan tanah kerajaan , tapi tanah adat yang diwarisi sejak berates-ratus tahun.Namun nasib Melayu Rembau tidak mendapat liputan media seperti nasib India di Kg Buah Pala , Pulau Pinang.Lebih malang lagi Surau yang akan dirobohkan di Rembau kerana memberi laluan kepada pembangunan juga tidak diberi perhatian media. Bukan media asing , bukan CNN , bukan Al Jazeera , tapi Utusan, Berita, TV3, TV1 dan sewaktu dengannya seolah-olah meminggirkan nasib Melayu N.Sembilan. Kita ni di Malaysia ke , di India atau di Israel ? - http://www.waghih.blogspot.com/.