Thursday, August 30, 2007

JAWATANKUASA AD-HOC WARGA
PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)
(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)

DARI LAMAN BLOG:
KETUA PUTERI IKUT AMANAT
BERI TUMPUAN KERJA MASYARAKAT


Ketika krisis pimpinan UMNO 1987, Ketua Pergerakan Puteri UMNO Dato’ Noraini Ahmad masih bersekolah, tetapi Allahyarhamah ibunya memang aktif dalam pimpinan di Bahagian Air Itam di Johor. Ayahnya pula aktif bersama pimpinan Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian, justeru beliau memang sudah terdedah dengan senario politik yang berkemelut, berkelabut dan berserabut pada 1987 itu. Bagaimanapun Noraini mengakui sejarah perjuangan nasionalisme pada period pra merdeka, memang banyak yang belum difahaminya; samalah dengan fungsi pimpinan Puteri UMNO beliau lebih peka dengan amanat Presiden UMNO, Dato’ Abdullah Ahmad Badawi supaya memberi tumpuan kepada ‘kerja’, di samping tak memikirkan sangat pencapaian seterusnya.

“Saya sekadar menuruti kemahuan Pak Lah, supaya buat kerja dulu, jangan fikirkan perkara yang lain,” beritahu Noraini ketika ditemui di pejabatnya petang Selasa lalu (28 Ogos 2007). Kebetulan pula wartawan Buletin Rakyat, Norzah Haji Kepol beriya-iya sangat mengajak menemui Noraini setelah beliau membuat ‘temujanji’. Berdasarkan amanat Pak Lah, Noraini dilihat lebih banyak membuat kerja-kerja kemasyarakatan sebagai agenda Puteri yang berterusan, malah beliau tak memikirkan isu pemilihan calon bagi pilihanraya akan datang. “Terpulanglah pada pucuk pimpinan menilai kerja-kerja kemasyarakatan yang saya lakukan,” ujarnya merendah diri.


Beliau masih seronok berbual, sekalipun saya memberitahu sudah jam 3.00 petang, jadualnya beliau perlu menghadiri mesyuarat MT. Terpaksa pula saya memberi isyarat kepada Norzah dan isteri saya untuk segera beredar, apabila Noraini masih juga mahu terus berbicara ketika waktu semakin bergerak pantas. Sebenarnya tak ada jadual khusus bagi saya menemui Ketua Puteri, sekadar menemani Norzah yang mempunyai urusan dengan sekretariat Puteri. Berdasarkan ayahnya sekadar aktivis Pemuda UMNO pada 1987, bagi saya Noraini bolehlah dianggap ‘anak’ sahaja yang seharusnya menjadi amalan Melayu: Yang tua dihormati; yang muda dikasihi. Begitulah!

-Muluk.


INFO HAK ASASI MANUSIA:


KHABAR ANGIN DI PASIR GUDANG
LANGKAH POSITIF PERLU SELARAS

Khabar angin mengenai ‘perbalahan’ kaum di Pasir Gudang, Johor dilaporkan mahu dipantau secara positif oleh polis menerusi laporan TV jam 1.00 tengahari (30 Ogos 2007). Media memang boleh membantu, sekalipun SMS lebih berkesan menyampaikan laporan yang cepat, singkat dan padat! Justeru yang boleh dilakukan oleh media mahupun pengendali laman web mahupun laman blog, ialah tak menyiarkan insiden berkenaan sama ada ianya khabar angin atau bukan khabar angin. Apalagi yang berbahaya pula tentunya ‘api dalam sekam’, kerana sukar dikesan aliran pergerakan bahangnya yang beransur-ansur mengekang kepulan asap membuak keluar.

Justeru pemantauan pula bukan mengawal sebelah pihak, sementara dipihak yang lain diberi kelonggaran. Misalnya, isu di Selangor tindakan peguam-peguam bukan Islam mencabar enakmen syariah dengan menampilkan individu yang memproklamir dirinya ‘Rasul Melayu’ sebagai isu, seolah-olah melontar bola getah ke dinding batu. Begitu juga penternakan khinzir di Melaka melebihi had yang dibenarkan, seolah-olah tak hormatkan pihak yang satu lagi, malah kelihatan macam mencabar sikap berhemah yang ditunjukkan selama ini oleh penduduk-penduduk tempatan. Memang benarlah isu hak asasi manusia, bagaikan menguji dan mencabar kesabaran pihak yang lain, sementara pihak yang satu lagi sengaja tak mahu menghormati kelonggaran yang diberi.

INFO SASTERA DAN BUDAYA:


KATA PENGANTAR ANTOLOGI
ANEHNYA SIKAP BANGSA MELAYU

Oleh: Yahaya Ismail


Bangsa yang tidak mencintai bahasa ibundanya, yang tidak memartabatkan budayanya adalah bangsa yang bakal dihanyut oleh gelombang sejarah. Adalah suatu hal yang aneh kalau bangsa Melayu yang mempunyai kuasa politik yang boleh menentukan sejarah gemilang bagi rakyat dan negara tercinta ini tidak manfaatkan kuasa yang ia miliki dengan bijaksana dan berpandangan jauh. Hilang kuasa politik Melayu akan gelaplah masa depan generasi akan datang. Melayu hanya mempunyai tanahair tetapi tidak mempunyai tanah, merintih dan menjadi pengemis di buminya sendiri.



Di Parlimen rakyat majmuk tidak akan melihat lagi aksi badut-badut Melayu yang gila bercakap tapi mandul ide yang boleh merangsangkan fikiran rakyat. Terlalu banyak pesta-pestaan untuk mengkhayalkan belia-belia Melayu supaya mereka melupakan tanggungjawab sacral untuk menjadi pembela bangsa, agama dan tanahair. Sesungguhnya Melayu menjadi semakin tenat. Nampaknya kuasa yang ia miliki seperti pasir dalam genggaman yang sedikit demi sedikit hilang ditelan waktu akibat kepimpinan Melayu yang menjadi semakin lemah untuk memperjuangkan nasib bangsa sendiri.

Islam sepatutnya menjadi akar tunjang dalam perjuangan bagi memperkasakan kuasa politik yang masih ada di tangan mereka. Malangnya Islam dijaja sebagai juadah politik untuk menjaga kepentingan peribadi. Para pemimpin dan ulama seringkali membesar-besarkan penghijrahan Nabi Muhammad SAW, tetapi mereka sendiri tidak menjadikan penghijrahan yang bersejarah itu untuk merevolusikan minda umat Melayu yang beragama Islam supaya memperkukuhkan kedudukan Melayu dalam mengharungi cabaran dan gugatan politik nasional mahupun global.

(gambar ihsan dari MSO)


Malangnya Melayu punya otak tetapi tidak berfikir secara kritis dan intelektuil; punya mata tetapi buta, punya telinga tetapi dibuat tuli, punya hati tetapi tidak dapat meghayati dan mentafsir berbagai perubahan dan cabaran yang menghakiskan mimpi ketuanan Melayu. Mereka yang mengabadikan puisi rasa hati dalam kumpulan ini (Melayu Mudah Lupa) ingin melontarkan segala kebimbangan, kekecewaan, ketakutan dan kebencian mereka terhadap petualangan para pemimpin yang rakus, biadab, tidak bermaruah dan lupa daratan dan sumpah setia mereka sebagai pewaris perjuangan bangsa sendiri.


(Kampung Tunku, Petaling Jaya; 28 Julai 2007)


KOMEN DARI ANONYMOUS 1:


"mewujudkan ‘kumpulan panel pengarang’ itu, dengan meletakkan sasaran hasil karya yang diterbitkan diberi sama rata dengan pihak penerbit, setelah ditolak kos percetakan dan kerja-kerja pra penerbitan. Pak Dharma dikatakan sudah berbincang dengan Dato’ Dr Mohd Mansor Abdullah mengenai tawaran tersebut bagi dilaksanakan secepat mungkin.

"ELOK SANGATLAH CADANGAN INI,LAIN KALI TAK PAYAH CARI PENERBIT BUKU DAN PENAJA,TCETAK DAN EDAR SENDIRI KAN LAGI BAGUS?SAYA CABAR KAMU DHARMALA!
JAWAPAN KEPADA KOMEN 1:

"Kalau kail panjang sejengkal jangan lautan hendak diduga". Bahasa awak memang sudah dikenal, sebab itu sedar diri sendiri. Cabaran diterima, sebab selama ini buku-buku Dharmala diterbitkan oleh banyak penerbitan. Mahukah disenaraikan? Termasuk 2 buah menjadi buku teks sastera bagi tahun 1980-an dan 2000. 7 karyanya menang hadiah sastera termasuk tahun 1974 daripada Allahyarham Tun Abdul Razak, PM ketika itu dan sebuah bukunya tersenarai dalam perpustakaan Universiti Ohio, Amerika. Kumpulan panel 1o orang pengarang sudah ditubuh dan penerbit pun sudah buat perjanjian. Tak perlulah penaja, tanpa penaja hasil karya Dharmala sudah POPULAR. Selama ini Dharmala pun tak perlu duit penaja.

Penaja tak salah sebenarnya, yang salah orang tengah. 3 orang tengah dapat dalal, penerbit dan penaja pun jadi mangsa. Penaja keluar duit hampir RM300, 000, yang sapu orang tengah. Mahu tak didedahkan nama orang tengah ini? Atau kita sama-sama buat laporan ke BPR. Jangan cuba-cuba cabar Dharmala, nanti "gali lubang terjun sendiri ke dalamnya".

"LIHAT DIATAS BUKU MELAYU MUDAH LUPA TAK PERLU PENAJA, TAK PERLU ORANG TENGAH DAN LINTAH DARAT, SEBAB DHARMALA TAK PERLU PAKAI MERCEDES DAN TAK PERLU BERLAGAK MACAM ORANG BIGSHOOT"



KOMEN DARI ANONYMOUS 2:

Dharmala orang macam kamu harus sedar diri,engkau harus berterima kasih dengan apa yang kamu dapat!Lain kali kalau dah tulis buku ,terbit sendiri je,buat apa nak cari penerbit dan penaja.nasib baik kamu dpat royaliti penulisan kalau tak itu pun kamu tak dapat!


JAWAPAN KEPADA KOMEN 2:

Dharmala memang sedar diri. Yang tak sedar diri Anonymous ni! Berlagak macam serba tahu, tapi sebenarnya hingus sendiri pun tak dibersihkan. Tak perlu pun terima kasih yang perlu terima kasih orang tengah yang merayu-rayu minta manuskrip. Buku Dato' Onn sudah terbit oleh Kantung Network Sdn Bhd, tetapi orang tengah yang merayu minta manuskrip itu. Kalau ikut Akta Hak Perlindungan Harta Intelek, Kantung Network Sdn Bhd boleh buat kes mahkamah. Jadi cukuplah, jangan cuba siram minyak pada daun lalang yang kering, nanti habis semua terbongkar.Dharmala seorang yang penyabar, nanti bimbang hilang sabarnya.(Jangan lupa Dharmala juga berpengalaman dalam kes-kes ke mahkamah). Gaya bahasa Anonymous sudah dicam, tak usah la berselindung.


KOMENTAR
bersama Pak Parjo

MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA
JALUR GEMILANG DIIMPORT DARI CHINA


Daif sangatkah ‘tukang jahit’ di Malaysia atau pembuat bendera ‘Jalur Gemilang’ hingga terpaksa mengimport dari Republik Rakyat China (RRC)? Syabash kepada wartawan Karam Singh Walia yang mendedahkan bendera ‘Jalur Gemilang’ yang dipasang di bandar Melaka disahkan diimport dari RRC. Aduhai! Apabila rakyat diseru kibarkan bendera ‘Jalur Gemilang’ bagi memperlihat ‘semangat patriotisme’, rupa-rupanya yang tahu berniaga tak pula ‘bersemangat patirotisme’ apabila ‘Jalur Gemilang’ ditempah di luar negeri, dengan segala kehilafan, kesilapan dan kesalahannya. Jalur yang sepatutnya 14 sahaja, kelihatan ada juga yang berjalur 15. Warna yang sepatutnya didahulukan dengan ‘merah’ ada pula yang didahulukan dengan ‘putih’. Es es es!


Kalau tak silap sejak dulu, ramai juga ‘tukang jahit’, ‘tukang tenun’ dan ‘tukang tekat’ Melayu yang hebat lagi terhebat dan memang hebat sehebat-hebatnya. Misalnya, tekat baldu bagi pakaian rasmi DYMM Yang Dipertua Agong, sejak 1957 lagi dibuat oleh Ustaz Abdul Raof Ahmad (Allahyarham), peniaga di pasar minggu, Kampung Baru, Kuala Lumpur yang juga bekas tahanan ISA pada 1948 (yakni pada priod penjajah). Beliau yang memperolehi kemahiran dalam tekat menekat semasa di dalam tahanan, mampu menyiapkan pakaian diraja yang ditempah mengikut jadual.

Cerita rakyat di China menyebut mengenai kisah ‘tukang jahit’ ini ialah mengenai kisah maharajanya memakai pakaian di hadapan cermin oleh pereka fesyen terhebat, tetapi sebenarnya si maharaja dalam keadaan berbogel (kononnya pakaian yang ditempa itu berbeza dari tukang-tukang jahit mahir yang lain). Begitu juga insiden si maharaja yang terkena penyakit kusta diubati si tabib dengan membaca kitab, dengan kertasnya sudah dibubuh racun. Apabila si maharaja membuka lembaran kitab dengan mencecah jari telunjuk ke mulut, makanya si maharaja itu alkuluhum! Makanya yang sentiasa berhati-hati dengan kepakaran mereka yang mengaku pakar tetapi selalunya berputar-putar, berligar-ligar dan berkisar-kisar ialah:














HIDUP BAHASA MELAYU!

2 comments:

A Voice said...

Samada benar atau tidak, peristiwa yang kononnya berlaku pada 30-8-2007 sebaik-baiknya tidak dihebah-hebahkan. Akhirnya akan tokok tambah dan lebih-lebih dari cerita yang sebenar. Sebelum perlu diadakan kempen "Jangan Dengar Khabar-Khabar Angin" semasa selepas peristiwa 13 Mei 1969, baik tak payah dihebah-hebahkan.

JAWATANKUASA AD-HOC said...

Terima kasih komen anda. Kami setuju supaya khabar angin tidak dihebah-hebahkan.