
PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)
(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)
DARI LAMAN BLOG:
PERHIMPUNAN AMAN TAHUN BARU
LEDAKAN BUNGA & KETENTERAMAN AWAM
Assalamualaikum,


UMNO juga terbabit dalam demonstrasi jalanan pada 1954, apabila isu pilihanraya tak diterima oleh kerajaan British. Pemimpin-pemimpin utama UMNO termasuk Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Dr Ismail, Tun Sardon Jubir, Abdul Aziz Ishak dan laian-lain turut sama berarak ke istana di Johor Bahru, di Seremban, di Kuala Lumpur mahupun di Alor Setar dan Kota Bharu bagi menyembahkan memorandum pilihanraya. Secara historikal demonstrasi yang digerakkan UMNO pada 1954 dulu, mirip seperti ‘perhimpunan haram’ anjuran Pemantau Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH) pada 10 November 2007 lalu. Barangkali!


Perhimpunan aman menyambut tahun baru turut diserikan dengan ledakan bunga api (setelah ianya ditafsirkan bukan bahan berbahaya, di samping bukan senjata yang boleh menimbulkan kekacauan dan menggugat ketenteraman awam), lainlah ianya diledakkan ketika ‘perhimpunan haram’ mungkin juga ‘lodeh hoi Mat Lodeh, tolak sampai boleh!’ Tak sama juga dengan ‘perhimpunan di Masjidil Haram’ yang sudah berakhir pada 19 Disember 2007 lalu (sekalipun kita menyambut 10 Zulhijjah pada 20 Disember 2007, di samping harijadi bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad), memang ianya tak memerlukan permit polis. Sebaliknya saudara mara akan menyambut kepulangan mereka yang terbabit dalam ‘perhimpunan di Masjidil Haram’ sebagai haji yang mabrur. Mudah-mudahan! Apalagi sejak seminggu lalu jemaah dari Malaysia sudah ramai yang pulang ke tanah air.
INFO HAK ASASI MANUSIA:
SHAHIDAN MENARI IKUT GENDANG
SENARIO POLITIK DI PERLIS ‘GELABAH’


Media arus perdana hari ini (1 Januari 2008) melaporkan Dato’ Shahidan menafikan berlaku krisis, di samping pimpinan Perhubungan UMNO Negeri Perlis memberi sokongan penuh kepadanya. Penafian tersebut sukar diterima apabila ianya didedahkan oleh Setiausaha Agung yang menerima laporan secara spesifik dari peringkat akar umbi. Bagaimanapun kata Dato’ Kamal Amir, pendekatan yang dibuat oleh Dato’ Radzi apabila ianya didedahkan kepada media memang tak wajar bagi sebuah parti yang memegang tampuk kuasa, malah memberi kredit kepada Dato’ Shahidan. Sebaliknya apabila Dato’ Shahidan bersuara, geraf politiknya kembali menurun apabila ‘gendang yang dipalu’ Dato’ Radzi menyebabkan beliau ikut ‘sama menari’.

Beliau juga mendedahkan surat layang dari ‘Tiga Serangkai’ menamakan diri mereka ‘Toyol’, ‘Gedembai’ dan ‘Kelawar Tok Bah’ dalam mesejnya bertarik 10 April 2006 yang menyebut: ‘Shahidan bawa Pak Lah melawat rata-rata, kebun anggur, Taman Herba, buka Dewan 2020. Pak Lah hairan sangat kebun anggur tu, bukan rakyat yang usaha. Shahidan perintah pejabat pertanian, kata toyol’. Justeru kata Dato’ Kamal Amir, kebobrokan kerajaan negeri Perlis tak akan terdedah, kalau Dato’ Shahidan tak gelabah menari apabila gendang dipalu. “Dato’ Shahidan sendiri yang mendedahkan kebobrokan itu, bukannya Dato’ Radzi,” menurut Dato’ Kamal Amir.
INFO SASTERA & BUDAYA :
PENGKRITIK SASTERA PERLU ILMU
BUKAN SEKADAR MENGEJAR GLAMOUR

Pengkritik sastera bukan hakim yang membuat keputusan muktamad terhadap sesebuah karya, sebeliknya memerlukan ilmu dalam pemahaman sastera bagi menilai karya yang diperkatakan, menurut novelis prolifik sekitar dekad 1980-an, Dato’ Dr Mohd Mansor Abdullah. Katanya, segelintir pengkritik sastera sekadar mengejar glamour di samping mengemuka pelbagai teori bagi meyakinkan khalayak mengenai kefahamannya mengenai sastera. Dato’ Dr Mohd Mansor yang juga bekas Timbalan Naib Canselor (HEP) UTM memberitahu demikian seperti disebut dalam salah satu kertas kerjanya berkaitan perkembangan kritikan sastera di Malaysia.
“Kertas kerja ini sebagai satu kajian ilmiah dan ianya akan dibentangkan apabila diperlukan dalam perbincangan ilmu di masa akan datang,” jelas Dato’ Dr Mohd Mansor seterusnya. Menurut beliau, kritikan sastera sekarang sudah menjadi cabang ilmu dalam kesusasteraan, malah ianya turut diperkenalkan sebagai satu mata pelajaran di institusi pengajian tinggi. Apabila pengkritik sastera mengambil pendekatan sambil lewa dengan tak membaca keseluruhan karya bagi dianalisis, justeru akan berlaku pandangan dangkal hingga menyifatkan sesebuah karya itu ‘tumpul idea’, katanya lagi. “Setiap karya tetap mempunyai idea, ketumpulan yang berlaku mungkin sahaja pengkritik tak berilmu atau kurang peka dengan pembacaan,” ujar Dato’ Dr Mohd Mansor.
KOMENTAR
bersama Pak Parjo
MENTERI MCA PULA TERBABIT
PENGEDAR DVD AKAN DISIASAT

Maka disuratkan oleh nenek moyang fakir adalah kepada suatu masa, akan Sultan Mahmud di Melaka itu bermukahlah dengan isteri Tun Biajid anak Laksamana Hang Tuah. Pada suatu malam ketika Tun Biajid balik dari Morib kerana dia penghulu di Morib, terserempaklah dia akan Sultan Mahmud turun dari rumahnya. Maka ditimang-timang oleh Tun Biajid akan lembingnya sambil berkata, ‘Apakan daya Sultan Mahmud, Yang Dipertuan Melaka raja kepada hamba, kalau tidak bergeruhlah di sini!’. Lalu kroni-kroni Sultan Mahmud mahu bertindak, tetapi segera ditahan oleh raja itu kerana memang tahu kesalahannya bermukah dengan isteri Tun Biajid.

Bagi menutup rahsianya bermuka dengan isteri orang, Sultan Mahmud pun memberi anugerah seorang gundek istana yang jelita (maknanya sudah ditidurinya juga) kepada Tun Biajid. Syahdan akan Tun Biajid itu diceraikan isterinya, lalu berpindahlah dia ke Morib dengan tak mahu lagi menghadap ke Melaka. Wallahu’alam! Tak diketahui sama ada Tun Biajid menerima anugerah Sultan Mahmud akan gundek istana atau sebaliknya. Syahdan disuratkan kepada fakir, Tun Biajid itu tak lagi ke Melaka. Tak tahulah pula sama ada meninggal dunia di Morib atau berpindah ke tempat lain, kerana yang mahu disuratkan ialah si gundek pula menjadi mangsa seolah-olah pengedar DVD aksi lucah yang mampu mendedahkan kebobrokan bak kata:
HIDUP BAHASA MELAYU!
No comments:
Post a Comment