Thursday, July 31, 2008

WARGA PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)
S U A R A P R I M A
(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)

DARI LAMAN BLOG

PELAN PERALIHAN KUASA UMNO
KERANA KEBOBROKAN SELEPAS PRU12

Assalamualaikum,

Di mana-mana sahaja majoriti rakyat berminat bincangkan isu kebobrokan UMNO selepas PRU12; sama ada ianya dipimpin Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi mahupun dalam pelan peralihan kuasa kepada timbalannya Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak, Jun 2010 nanti. Malah kalangan rakan-rakan dalam UMNO yang di peringkat akar umbi berasa hairan apabila Dato’ Seri Abdullah menamakan pengganti dalam pelan peralihan kuasa apabila berpaksi kepada ‘Islam Hadhari’, kerana pada period Khalifah ar-Rasyiddin tak pernah dilaksanakan pelan peralihan kuasa. Lainlah pada period Muawiyah bin Abu Sufian yang dianggap lebih banyak politiking dalam pentadbirannya iaitu pasca Khalifah ar-Rasyiddin.

Tak hairanlah ketika dalam perjalanan ke Bagan Datoh hari ini (30 Julai 2008), Haji Abu Bakar Ninggal menelefon kira-kira jam 12.00 tengahari. Sekalipun tak aktif lagi bersama PKR, tetapi Haji Abu Bakar (Mr Burn) tak bersetuju PAS berbaik-baik dengan UMNO berikutan keputusan PRU12 yang serba pincang, goncang dan tempang. Kalau UMNO mampu melestarikan hegemoni kuasa, sudah tentu ‘sebelah mata’ pun mereka tak akan pandang PAS seperti pilihanraya 1978, 1982, 1986, 1990 dan 1995. Begitulah. PAS pula memakan masa terlalu lama wal hasil balik hasal, hinggalah pada pilihanraya 1990 mampu bentuk kerajaan negeri di Kelantan pada 1990 selepas UMNO heh heh heh!

Apabila sampai di Bagan Datoh kira-kira 3.00 pm, Haji Yahaya Ismail pula menelefon beritahu buku barunya dalam proses penulisan. Bagaimanapun Haji Yahaya meramalkan Penasihat PKR Dato’ Seri Anwar Ibrahim mungkin sahaja ditahan lebih awal sebelum sempat bertanding pada pilihanraya kecil. Memang Haji Yahaya (Pak Ya) tak bersetuju dalam banyak perkara dengan Dato’ Seri Anwar, tetapi merasakan menggunakan isu liwat bagi menjejaskan pengaruh beliau adalah ‘kurang bijak’. Apalagi dalam lanskap politik yang menampilkan usaha bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad beriya-iya sangat mahukan Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak menggantikan Dato’ Seri Abdullah seolah-olah pelari yang tersilap memberikan boton.

Malah Pak Ya juga melihat Tun Dr M tersilap memberi boton kepada Tun Ghafar Baba, apabila mengelak untuk menerukan larian berganti-ganti kepada Tun Musa Hitam. Beliau juga turut memberi boton yang salah kepada Dato’ Seri Anwar apabila gagal menyerlah di garisan penamat pada pilihanraya 1999. Disebabkan tersilap memberikan boton kepada Dato’ Seri Abdullah, Tun Dr M berlari di luar trek untuk diberikan pula boton kepada Dato’ Seri Najib. Semua pelari larian berganti-ganti Tun Dr M memang tak menepati sasaran, justeru UMNO perlu memastikan sendiri pelari ke garisan penamat, bukan diserahkan kepada Tun Dr M, Dato’ Seri Abdullah atau Dato’ Seri Najib. Tetapi siapa lagi yang boleh diharapkan sebagai pelari ke garisan penamat. Entahlah!

-Pak Dharma.

INFO HAK ASASI MANUSIA

PEKERJA SYARIKAT ENGGAN KERJA
PEKEBUN KECIL TERJEJAS SUMBER REZEKI
Mogok pekerja-pekerja Syarikat Perniagaan Sawit Bee Guan di Batu 22, Sungai Haji Muhammad, Selekoh, Bagan Datoh sejak Ahad lalu (27 Julai 2008) menjejaskan ramai pekebun-pekebun kecil kelapa sawit di sini. Justeru pekebun-pekebun kecil kelapa sawit di sini meminta Ahli Parlimen Bagan Datoh, Dato’ Ahmad Zahid Hamidi prihatin dengan masalah yang dihadapi mereka. Menurut seorang pekebun kecil di Kampung Sungai Haji Muhammad, berikutan mogok yang dilancarkan oleh pekerja-pekerja syarikat pembeli kelapa sawit berkenaan, pekebun-pekebun kecil terbabit sukar memasarkan buah yang sudah matang. “Hingga hari ini (30 Julai 2008), mogok pekerja-pekerja masih diteruskan, jadi kami tak dapat memetik buah,” beritahu pekebun kecil berkenaan.

Pekerja-pekerja syarikat tersebut melancarkan mogok berikutan langkah kerajaan mengenakan levi (dianggap penduduk-penduduk di sini sebagai cukai pendapatan), di samping mereka juga turut dikenakan ‘cukai pendapatan’ tahunan yang membebankan. Justeru sebagai protes kepada majikan, pekerja-pekerja terbabit mengambil tindakan enggan bekerja sejak Ahad (27 Julai 2008) lalu, menyebabkan pekebun-pekebun kecil terjejas. Berdasarkan harga kelapa sawit yang ditawarkan menjunam kepada RM540 satu tan, berbanding hampir RM700 sebelum PRU12, pekebun-pekebun kecil sekadar mampu menerima RM275 dua minggu dengan pengeluaran 510 kilogram (atau setengah ton), jelas mereka yang terbabit berurusan dengan syarikat berkenaan.

“Di samping harga kelapa sawit yang merudum, kami terpaksa pula membayar kos pengangkutan sebanyak RM15 kepada syarikat tersebut,” menurut pekebun kecil itu menambah. Pekebun-pekebun kecil dikehendaki membayar kos pengangkutan RM15, berikutan kenaikan harga petrol apabila syarikat terbabit mengangkut menggunakan lori syarikat mereka. Dato’ Ahmad Zahid perlu ‘turun padang’ bagi menangani masalah eksploitasi yang dihadapi pekebun-pekebun kecil di Bagan Datoh, bukan memantau dari bilik berhawa dingin dengan menerima laporan dari pegawai-pegawai partinya di sini, jelas pekebun-pekebun kecil terbabit. “Jangan pandai nasihatkan rakyat berjimat, kalau masalah eksploitasi tak diatasi nak berjimat macam mana?” kata mereka.

Dalam tinjauan PRIMA syarikat perniagaan berkenaan sudah lama beroperasi dengan pendaftaran urusniaga (co: no: 1PO176952-X) beralamat di Lot 3595, Batu 22, Sungai Haji Muhammad, Selekoh, Perak. Pekebun-pekebun kecil diberi kemudahan seperti dilaksanakan dalam sistem kapitalisme iaitu mendapat pinjaman membeli baja, pam racun dan kelengkapan pertanian dengan memotong daripada hasil jualan. Berikutan mogok pekerja-pekerja syarikat dengan isu levi dan cukai pendapatan tahunan yang membeban, pekebun-pekebun kecil juga terikat dengan kemudahan yang ditawarkan. “Mereka tak mempunyai kesatuan sekerja, pekebun-pekebun juga tak mempunyai persatuan; jadi, kepada siapa kami mahu mengadu kalau bukan wakil rakyat,” jelas mereka ketika ditemui hari ini (30 Julai 2008).

INFO SASTERA & BUDAYA

PERSIDANGAN MEJA BULAT LMNS
MEMPERKASA & MEMARTABAT ADAT PERPATIH

Persidangan Meja Bulat ‘Memperkasa dan Memartabatkan Adat Perpatih’ anjuran Lembaga Muzium Negeri Sembilan (LMNS) akan diadakan 3-4 Ogos 2008 di Kompleks Teknologi Pertanian Ulu Seperi, Rembau. Pembentangan kertas kerja bertajuk ‘Peranan setiap peringkat hierarki adat dan sistem pelantikan’ akan dikemukakan oleh Dato’ Seri Maharaja Haji Khalid Bonget, Tiang Balai Luak Ulu Muar bagi dibincangkan menerusi 4 kumpulan sebelum dibawa ke sidang pleno. Perbincangan akan dibahagi kepada 4 iaitu Kumpulan 1 dipengerusikan oleh Dato’ Dr Mohd Rosli Saludin, Kumpulan 2 dengan pengerusinya Dato’ Haji Sudin Kamari, Kumpulan 3 di bawah pengerusi Dato’ Dr Abdul Rahman Kaeh dan Kumpulan 4 pengerusinya Dr Raja Nafida Raja Shahminan.

Pada sidang pleno ianya dijangka dipengeruikan oleh Dato’ Mohamad Razi Haji Kail, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelancongan, Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian, Warisan dan Adat Istiadat Melayu Negeri Sembilan dengan ahli-ahlinya Dato’ Dr Mohd Rosli Saludin, Dato’ Haji Sudin Kamari, Dato’ Dr Rahman Kaeh dan Dr Raja Nafida Raja Shahminan. Persidangan Meja Bulat berkaitan memperkasa dan memartabatkan Adat Perpatih turut membincangkan ‘Penubuhan Institusi bagi memperkasa Adat Perpatih’, ‘Dasar Adat Perpatih’ dan ‘Penyelidikan Adat Perpatih’. Pembabitan kalangan ahli akademik dalam penyuburan institusi Adat Perpatih diharap mampu memberi input yang cemerlang, gemilang dan terbilang sebelum ianya diperlekeh, diperleceh dan diperleleh di masa akan datang. Barangkali!

INFO SUARA PROLITAR

50 AHLI UMNO KELUAR PARTI
PERHUBUNGAN AKAN BUAT SIASATAN

Pelik juga Setiausaha UMNO (Perhubungan Negeri) Pulau Pinang, Dato’ Azhar Ibrahim nak siasat 50 ahlinya keluar parti. Kenapa tak siasat Majlis Tertinggi (MT) bubarkan 17 cawangan UMNO di Bahagian Jelutong? Apalagi Dato’ Azhar mengaku, nak keluar, keluarlah! Tun Dr Mahathir (Mohamad) pun keluar. Buat apa nak siasat. Baguslah kalau Dato’ Azhar tak takut. Lagipun nak takut apa, UMNO Pulau Pinang dah jadi Pak Kaduk pada PRU12. Berkokoklah Dato’ Azhar, berkokoklah. Ekor gelumang taik, siapa yang tau! – (SMS; 30 Julai 2008; 22:34:09 – YS, Kajang, Selangor).

KOMENTAR
bersama Pak Parjo

Arakian disebutlah oleh Orangkaya Menteri Usahawan Dato’ Seri Noh Omar akan tambang pengangkutan awam akan dinaikkan sebelum Hari Raya Aidilfitri tahun ini. Syahdan akan sekalian rakyat jelata yang bekerja di kota-kota berasa gundah gelanalah untuk balik ke kampung menjelang hari raya nanti, adanya. Maka Orangkaya Dato’ Seri Noh Omar mengakui hari ini (27 Rejab 1429 atau pada pemahaman anak cucu fakir 30 Julai 2008), kenaikan tambang itu kerana harga minyak (diesel) naiklah kepada RM1.43 seliter berbanding 71 sen sebelum ini. Sebermula kenaikan harga tambang pengangkutan awam itu memang terlalu masyghol di hati sekalian rakyat jelata, apalagi ibu bapa yang menunggu kepulangan anak-anak setahun sekali menjelang Hari Raya.

Syahdan akan Sultan Mahmud memberi persalin pda Bendahara Paduka Raja dan laksamana; dianugerahi pula seorang sebuah usungan, barang ke mana ia berjalan disuruh usung. Maka oleh laksamana dipakainya usungan itu, barang ke mana ia berjalan maka berusunglah, kerana tak memerlukan minyak (sama ada petrol mahupun diesel); segala anak buahnya di bawah usungan. Adapun Bendahara Paduka Raja usungannya itu lalu dibungkusnya dengan kekuningan digantungnya pada tempat ia duduk dihadap orang sediakala. Maka sembah segala anak buahnya pda bendahara, ‘Bagaimana dato’ ini bagai pak si bendul, diberi raja usungan ditaruh? Akan laksamana dianugerahi usungan, berusung ia ke sana ke mari semakin gah apabila berjalan-jalan Hari Raya,’ seperti disurat dalam ‘Kitab Melayu’ oleh:







HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: