Sunday, February 22, 2009

WARGA PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)
S U A R A < < < > > > P R I M A

(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)

Assalamualaikum,

INFO SASTERA & BUDAYA:

MANIFESTASI KESINAMBUNAN PERJUANGAN
DEKLAMASI PUISI DI PERAK TETAP DITERUSKAN

Deklamasi puisi Pasir Salak yang ditangguh Januari 2009 lalu bagi menentang PPSMI, akan diteruskan di Sitiawan sebagai manifestasi kesinambungan perjuangan Bahasa Melayu, beritahu penyalaras PRIMAYassinsalleh. Puisi-puisi yang dideklamsikan di Sitiawan juga akan diantologi seperti jadual asalnya, beliau menambah. Sekretariat PRIMA diberitahu, Dato’ Kamal Amir Kamal Hijaz bersetuju mengambil inisiatif menjadi tuanrumah kepada deklamasi puisi berkenaan.

Bagaimanapun jelas Yassinsalleh, temanya sebelum ini ‘Mengusung Keranda 152 Lagikah’ tak diteruskan, berikutan usaha GAPENA dan Profesor Emeritus Tan Sri Ismail Hussein sudah membuat laporan polis pada 15 Februari 2009, di samping GMP dan Dato’ Dr Hassan Ahmad bersama SN Dato’ A Samad Said berjaya menyampaikan memorandum kepada Menteri Pelajaran Dato’ Seri Hishamuddin Hussein. “Deklamasi puisi PRIMA sekadar kesinambungan perjuangan yang akan berterusan dari generasi ke generasi,” beritahu Yassinsalleh.

INFO SUARA PROLITAR:

LAPORAN PENDUDUK FELDA KEMAHANG
PENDUDUK TADAH HUJAN HARAPKAN AIR

Oleh: Ahmad Nizam Hamid
(Temerloh, Pahang)

Sudah lebih 50 tahun merdeka, penduduk Felda Kemahang, Bentong tak menikmati bekalan air. Terpaksa tadah air hujan. Laporan TV3 jam 1.30 tengahari 21 Februari 2009. Ironinya, kawasan yang dilaporkan oleh TV3 itu di kawasan Parlimen yang diwakili oleh Menteri Kesihatan Dato’ Liow Tiong Lai. Apalagi kawasan Parlimen berkenaan turut diwakili ADUN Pelangai yang juga Menteri Besar Pahang Dato’ Seri Adnan Yaakob. Selepas Mac 2009 ini Perdana Menteri juga dari Pahang.

Macam mana kawasan yang diwakili menteri kabinet dan Menteri Besar, malah negeri yang bakal diwakili Perdana Menteri, rakyat terpaksa menadah air hujan? Lagipun ianya diwakili oleh BN sejak 1974, malah diwakili Parti Perikatan mulai 1955.Begitulah! Kedudukannya di ulu tahun 1960-an dikenal pasti antara punca kemiskinan orang Melayu terutamanya petani kerana lintah darat dan sistem padi kunca. Orang Melayu melarat dan terbelenggu dengan hutang.

Sekarang Felda lebih kurang sama, tenaga dikuras untuk produktiviti dan penghasilan yang dikawal Felda tetapi apa yang dikembalikan kepada peneroka? Kalau pun ada adakah memadai? Tidakkah zalim namanya tatkala ada kawasan Felda yang mundur infrastruktur tetapi Felda belanjakan ratusan juta bina menara Felda di Kuala Lumpur. Saya kadang-kadang gagal memahami cara fikir pembuat dasar. Agaknya mereka ini dijangkiti penyakit ‘megalomania’ tak? (210209).


HIDUP BAHASA MELAYU!!!

No comments: