SUARA <<< >>> PRIMA
(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)
DARI LAMAN BLOG
4 PUSINGAN AWAL NAJIB GAGAL:
ANWAR MACAM LEGENDA MUHAMAD ALI
Assalamualaikum,
Selepas sehari Timbalan Presiden UMNO, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak mengambil alih pimpinan UMNO Perak, kekecohan berkaitan isu lompat melompat parti mula merombak scenario politik di negeri itu. Jamaluddin Mohd Radzi (ADUN Behrang) dan Mohd Osman Jailu (ADUN Cangkat Jering) akan dihadapkan ke mahkamah 10 Feruari 2009 ini atas dakwaan rasuah, dikatakan tak dapat dihubungi sejak 27 Januari 2009 lalu. Barangkali BN akan menumbangkan kerajaan PR di Perak pada 10 Februari, tetapi dipintas lebih awal oleh PR apabila Dato’ Nasharuddin Hashim, ADUN Bota (dari UMNO) menyeberang ke PKR. Ternyata dalam pusingan pertama dan kedua Dato’ Najib mahu menjatuhkan Ketua Pembangkang Dato’ Seri Anwar Ibrahim menerusi isu sumpah Shamsul Bakhari dan perangkap rasuah dua ADUN di Perak tak berhasil.
Pusingan ketiga Dato’ Najib masih tak mampu mengatasi Dato’ Seri Anwar, apabila gagal di Kuala Terengganu. Dalam pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu calon yang menentang UMNO ialah Mohd Abdul Wahid Endut dari PAS, tetapi serangan Dato’ Seri Najib lebih banyak disasarkan kepada Dato’ Seri Anwar. Isu lompat parti ADUN Bota Dato’ Nasharuddin juga pusingan ke 4 dimenangi oleh Dato’ Seri Anwar, apabila Dato’ Seri Najib tak sempat umumkan Jamaluddin dan Mohd Osman menyertai UMNO, 10 Februari nanti. Kalau strategi Dato’ Seri Najib menepati sasaran kedudukan DUN Perak pada 10 Februari itu ialah 30-29. Tetapi apabila Dato’ Nasharuddin menyertai PKR, kedudukannay berubah kepada 29-30. Heh heh heh!
Kekalahan Dato’ Seri Najib dalam empat pusingan awal, seolah-olah kegagalan mahu menumbangkan legenda tinju heavyweight Muhamada Ali. Kekuatan tinju @ kuasa tak menjamin kemenangan dalam setiap pusingan, kalau Dato’ Mohd Najib mengharapkan dominasi UMNO. Startegi pada dekad 1960-an dengan ‘melarikan’ beberapa ADUN di Kelantan, seperti dlakukan Tun Razak bagi menumbangman Tan Sri Mohd Asri Muda, sudah dianggap klise. Justeru pada malam 13 Mei (sila rujuk buku memoir Asri), Tun Razak terpaksa menghantar Tan Sri Hamzah Abu Samah bagi membawa Tan Asri ke Kuala Lumpur, untuk menyelamatkan negara! Tan Sri Hamzah bukan sekadar adik ipar Tun Razak, tapi ayahnya Dato’ Abu Samah adalah aktivis PAS di Pahang.
LANTIKAN KETUA PENGARAH DBP:
PELUANG HISHAMUDDIN MAC 09 MALAP
Pusingan ketiga Dato’ Najib masih tak mampu mengatasi Dato’ Seri Anwar, apabila gagal di Kuala Terengganu. Dalam pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu calon yang menentang UMNO ialah Mohd Abdul Wahid Endut dari PAS, tetapi serangan Dato’ Seri Najib lebih banyak disasarkan kepada Dato’ Seri Anwar. Isu lompat parti ADUN Bota Dato’ Nasharuddin juga pusingan ke 4 dimenangi oleh Dato’ Seri Anwar, apabila Dato’ Seri Najib tak sempat umumkan Jamaluddin dan Mohd Osman menyertai UMNO, 10 Februari nanti. Kalau strategi Dato’ Seri Najib menepati sasaran kedudukan DUN Perak pada 10 Februari itu ialah 30-29. Tetapi apabila Dato’ Nasharuddin menyertai PKR, kedudukannay berubah kepada 29-30. Heh heh heh!
Kekalahan Dato’ Seri Najib dalam empat pusingan awal, seolah-olah kegagalan mahu menumbangkan legenda tinju heavyweight Muhamada Ali. Kekuatan tinju @ kuasa tak menjamin kemenangan dalam setiap pusingan, kalau Dato’ Mohd Najib mengharapkan dominasi UMNO. Startegi pada dekad 1960-an dengan ‘melarikan’ beberapa ADUN di Kelantan, seperti dlakukan Tun Razak bagi menumbangman Tan Sri Mohd Asri Muda, sudah dianggap klise. Justeru pada malam 13 Mei (sila rujuk buku memoir Asri), Tun Razak terpaksa menghantar Tan Sri Hamzah Abu Samah bagi membawa Tan Asri ke Kuala Lumpur, untuk menyelamatkan negara! Tan Sri Hamzah bukan sekadar adik ipar Tun Razak, tapi ayahnya Dato’ Abu Samah adalah aktivis PAS di Pahang.
LANTIKAN KETUA PENGARAH DBP:
PELUANG HISHAMUDDIN MAC 09 MALAP
Kesilapan kementerian pelajaran melantik bekas pegawai di Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) ke jawatan Ketua Pengarah DBP besok (3 Februari 2009), menunjukkan Menteri Pelajaran Dato’ Seri Hishamuddin Hussein tak prihatin dengan budaya Melayu malah terbukti menjadi pembunuh Bahasa Melayu. Si polan yang ditempatkan ke kerusi KP DBP, adalah orang yang sama mempertahankan PPSMI dengan memproklamir keputusan peperiksaan pelajar-pelajar PMR, SPM dan STPM baik sekalipun dengan pelaksanaan PPSMI. Kalau Dato’ Seri Hishamuddin mahu tahu ‘siapa makan cili, dia terasa pedas’, beliau sendiri akan merasakan cili bekenaan sama ada pedas atau tidak, Mac 2009 ini. Memenuhi kouta pencalonan bukan jaminan untuk mencapai sasaran menduduki kerusi selesa, ketika UMNO semakin dibenci, dicaci dan dilenci oleh orang Melayu yang semakin dikecewakan oleh pimpinan UMNO.
Barangkali Dato’ Seri Hishamuddin tak pernah memakan cili, apalagi mahu memahami rasa pedas yang sepedas-pedasnya. Pelajar-pelajar aliran Melayu yang dieksprimen kerana membantu UMNO pada pilihanraya 1959 (Hishamuddin pun tak jadi ahli UMNO lagi, kerana datuknya pemimpin Parti Negara) dengan menjadi peneroka apabila sekolah menengah melayu diasaskan, sudah merasakan pedasnya cili, maungnya kunyit, pahitnya peria! Tanyalah Profesor Dato’ Dr Mohamad Mansor Abdullah, Yassinsalleh atau Dharmala N.S. bagaimana perihnya menjadi pelajar ketika ketiadaan buku teks, menumpang bangunan sekolah dan tak disediakan universiti apabila tamat SPM pada 1961. Justeru pelantikan individu dari MPM ke kerusi KP DBP, adalah persiapan Dato’ Hishamuddin untuk melestarikan pelaksanaan PPSMI.
- Pak Dharma.
INFO HAK ASASI MANUSIA
BAGAIMANA MALAYSIA DAPAT MENANGANI DAN MENGATASI KESAN
KRISIS EKONOMI GLOBAL
Ucapan Khas Majlis Makan Tengah Hari
Oleh Y.B.M TENGKU RAZALEIGH HAMZAH
DI PERSIDANGAN PANDANGAN STRATEGIK MALAYSIA TAHUN 2009, ANJURAN ASIAN STRATEGY & LEADERSHIP INSTITUTE (ASLI), KHAMIS, 15 JANUARI 2009, JAM 12.15 TENGAH HARI
Masalah keyakinan
Barangkali Dato’ Seri Hishamuddin tak pernah memakan cili, apalagi mahu memahami rasa pedas yang sepedas-pedasnya. Pelajar-pelajar aliran Melayu yang dieksprimen kerana membantu UMNO pada pilihanraya 1959 (Hishamuddin pun tak jadi ahli UMNO lagi, kerana datuknya pemimpin Parti Negara) dengan menjadi peneroka apabila sekolah menengah melayu diasaskan, sudah merasakan pedasnya cili, maungnya kunyit, pahitnya peria! Tanyalah Profesor Dato’ Dr Mohamad Mansor Abdullah, Yassinsalleh atau Dharmala N.S. bagaimana perihnya menjadi pelajar ketika ketiadaan buku teks, menumpang bangunan sekolah dan tak disediakan universiti apabila tamat SPM pada 1961. Justeru pelantikan individu dari MPM ke kerusi KP DBP, adalah persiapan Dato’ Hishamuddin untuk melestarikan pelaksanaan PPSMI.
- Pak Dharma.
INFO HAK ASASI MANUSIA
BAGAIMANA MALAYSIA DAPAT MENANGANI DAN MENGATASI KESAN
KRISIS EKONOMI GLOBAL
Ucapan Khas Majlis Makan Tengah Hari
Oleh Y.B.M TENGKU RAZALEIGH HAMZAH
DI PERSIDANGAN PANDANGAN STRATEGIK MALAYSIA TAHUN 2009, ANJURAN ASIAN STRATEGY & LEADERSHIP INSTITUTE (ASLI), KHAMIS, 15 JANUARI 2009, JAM 12.15 TENGAH HARI
Masalah keyakinan
Krisis ekonomi sekarang bermula di Amerika Syarikat, tempat wujudnya ekonomi buih yang digelembungkan oleh pekerti tamak dan keyakinan yang tidak rasional. Amalan-amalan yang rakus dan buas itu menjadi-jadi di bawah naungan pengendalian kewangan yang lemah. Apabila buih itu meletup, yang terlibat ialah para pengendali pasar saham yang ternama di Pasar Saham Wall Street. Perasaan tidak yakin yang besar terhadap sektor kewangan melumpuhkan aliran wang di seluruh dunia. Kadar kepenggunaan mulai mengecil apabila pengguna berhenti berbelanja kerana keadaan dilihatnya tidak menentu.
2. Sentimen manusia merupakan faktor utama dalam keadaan ekonomi makro mengalami pertumbuhan melambung dan juga dalam keadaan ekonomi itu mengalami krisis. Sekiranya kehilangan keyakinan yang menurun dengan teruk ini berpunca dari dalam masalah itu sendiri maka usaha untuk memulihkan keyakinan itu hendaklah bermula dengan menyelesaikan masalah itu. Bagaimanapun, kalau kita benar-benar belajar daripada krisis ini maka keyakinan yang hendak dipulihkan itu seharusnya tidak yang hampar (hollow) tetapi hendaklah merupakan keyakinan berdasarkan pemahaman yang jelas tentang peluang-peluang yang ada pada kita. Pelajaran yang lahir dari ekonomi global itu ialah, keyakinan yang palsu yang didasarkan atas harapan tidak rasional akan membawa kepada kehancuran, perasaan terpedaya dan pesimisme.
3. Kita perlu memahami realiti kita sebelum kita dapat berbuat apa-apa untuk mengubah realiti itu. Kita terpakasa menghadapi kebenaran dan hakikat yang pahit sebelum kita dapat mempercayai diri kita dan mendorong orang lain supaya mempercayai kita. Kita sebenarnya telah kehilangan masa apabila kita tidak cuba untuk memahami realiti atau masalah kita itu, sebaliknya kita cuba menepis masalah itu dan memberikan gambaran yang menyedapkan hati kita melalui cakap-cakap politik yang digulai-gulai.
4. Marilah kita bermula dengan mengakui bahawa kita tidak akan terlepas daripada kesan krisis ekonomi global ini.
5. Para pemimpin kita boleh merosakkan kredibiliti kerajaan apabila mereka cuba menggambarkan suatu realiti lain bagi kita. Saya sedar bahawa kita tidak mahu menakutkan atau menggemparkan pasaran kita dan para pengundi tetapi kita tidak hidup dalam dunia maklumat buih. Hanya orang yang benar-benar jahil akan berpura-pura bahawa keadaan kita di negara ini semuanya baik-baik belaka manakala dunia lain seluruhnya sedang menghadapi apa yang disebut oleh Jeffery Sachs “ekonomi dunia yang sedang berada di ambang malapetaka yang belum pernah berlaku sebelumnya”. Para pemimpin yang tidak mengakui wujudnya krisis yang serius ini haya akan menimbulkan syak di kalangan rakyat bahawa mereka sebenarnya tidak mempunyai apa-apa idea untuk menangani krisis itu. Mereka boleh merosakkan kredibiliti kerajaan sedangkan kredibiliti itu, yakni keyakinan, adalah merupakan isu utamanya.
6. Kita adalah negara perdagangan dan negara pengeksport. Walaupun kita terlindung daripada gelombang pertama kegagalan kewangan dunia itu, namun kita tidak dapat mengelak diri daripada kejatuhan permintaan yang teruk dari ekonomi dunia. Kerajaan dan Bank Negara menegaskan bahawa kadar pertumbuhan ekonomi kita dalam tahun ini ialah 3.50%. Saya khuatir kadar yang sebenarnya lebih rendah daripada itu. Angka-angka terbaharu menunjukkan bahawa kegiatan perindustrian kita turun menjunam; keluaran atau output sektor pembuatan barangan dalam bulan Disember menurun sebanyak 9.4% dari tahun yang lepas. Eksport kita menurun. Imbangan bayaran berubah secara dramatik ke tahap defisit RM31 billion dalam penggal ketiga, dari lebihan (surplus) sebanyak RM26 bilion pada penggal kedua. Sesiapa yang menyedari betapa besarnya kejatuhan ini dan betapa cepatnya ia berlaku tidak dapat tidak akan bertanya-tanya apakah kita akan dapat mengharungi krisis ini.
Krisis ini baru menjadi ‘krisis global’ pada penggal terakhir tahun lepas tetapi dalam tempoh penggal itu sahaja sektor pembuatan baik di Malaysia mahupun di Singapura mengecil sebanyak lebih 10% pada tahun yang lepas. Pembuat dasar di Singapura nampaknya berasa lebih tergempar daripada pembuat dasar di negara ini. Setelah mereka mengumumkan berlakunya kemelesetan (resesi) para pembuat dasar itu menyedari bahawa krisis yang berlaku itu lebih serius daripada yang mereka jangkakan. Krisis ini baru bermula dan gaungnya kita belum nampaknya lagi.
7. Pertumbuhan pada kadar 3.5% kalau pun kita dapat mencapainya, tidak dapat mewujudkan jumlah pekerjaan yang cukup untuk memberi pekerjaan kepada bilangan tenaga kerja yang besar yang datang tiap-tiap tahun dari kalangan penduduk muda kita. Memandangkan profil atau keadaan demografi kita dan hakikat bahawa kita adalah negara pengeksport minyak, maka kalau kita tidak berbuat apa-apa pun, angka pertumbuhan ‘baseline’ kita bukan 0% tetapi 4%.
6. Kita adalah negara perdagangan dan negara pengeksport. Walaupun kita terlindung daripada gelombang pertama kegagalan kewangan dunia itu, namun kita tidak dapat mengelak diri daripada kejatuhan permintaan yang teruk dari ekonomi dunia. Kerajaan dan Bank Negara menegaskan bahawa kadar pertumbuhan ekonomi kita dalam tahun ini ialah 3.50%. Saya khuatir kadar yang sebenarnya lebih rendah daripada itu. Angka-angka terbaharu menunjukkan bahawa kegiatan perindustrian kita turun menjunam; keluaran atau output sektor pembuatan barangan dalam bulan Disember menurun sebanyak 9.4% dari tahun yang lepas. Eksport kita menurun. Imbangan bayaran berubah secara dramatik ke tahap defisit RM31 billion dalam penggal ketiga, dari lebihan (surplus) sebanyak RM26 bilion pada penggal kedua. Sesiapa yang menyedari betapa besarnya kejatuhan ini dan betapa cepatnya ia berlaku tidak dapat tidak akan bertanya-tanya apakah kita akan dapat mengharungi krisis ini.
Krisis ini baru menjadi ‘krisis global’ pada penggal terakhir tahun lepas tetapi dalam tempoh penggal itu sahaja sektor pembuatan baik di Malaysia mahupun di Singapura mengecil sebanyak lebih 10% pada tahun yang lepas. Pembuat dasar di Singapura nampaknya berasa lebih tergempar daripada pembuat dasar di negara ini. Setelah mereka mengumumkan berlakunya kemelesetan (resesi) para pembuat dasar itu menyedari bahawa krisis yang berlaku itu lebih serius daripada yang mereka jangkakan. Krisis ini baru bermula dan gaungnya kita belum nampaknya lagi.
7. Pertumbuhan pada kadar 3.5% kalau pun kita dapat mencapainya, tidak dapat mewujudkan jumlah pekerjaan yang cukup untuk memberi pekerjaan kepada bilangan tenaga kerja yang besar yang datang tiap-tiap tahun dari kalangan penduduk muda kita. Memandangkan profil atau keadaan demografi kita dan hakikat bahawa kita adalah negara pengeksport minyak, maka kalau kita tidak berbuat apa-apa pun, angka pertumbuhan ‘baseline’ kita bukan 0% tetapi 4%.
8. Jadi kita sebenarnya memang mempunyai masalah. Sekarang kita terpaksa mengaku bahawa kita sebenarnya tidak berada dalam keadaan yang baik untuk menangani masalah ini. Setelah kita mengalami kemajuan yang cepat dalam beberapa dekad yang awal, kini nampaknya pertumbuhan ekonomi itu telah kempes, sistem ‘delivery’ kita membeku (calcified) dan kepimpinan ekonomi kita kehabisan idea.
Krisis kewangan Dalam Konteks Arus Pembangunan Kita
9. Malaysia terperangkap dalam kehempetan antara pilihan menjadi negara pembuat barangan yang suatu ketika dahulu terkenal kerana rendah kosnya dengan menjadi negara ekonomi intensif ilmu yang gagal kita bina. Zaman pertumbuhan ekonomi yang berterusan tinggi kadarnya berakhir dalam tahun 1997 dengan berlakunya Krisis Ekonomi Asia. Dengan munculnya negara China dan India sebagai negara pengeluar bertaraf kos rendah, dengan pasaran domestiknya yang maha besar, sektor pembuatan barangan kita yang pernah menggerak-lancarkan pertumbuhan ekonomi kita kini telah meleset.
10. Kita sekarang berada dalam perangkap “pendapatan menengah” atau “middle-income trap” yang tidak baik. Sudahlah kita tidak lagi merupakan negara pengeluar yang murah kosnya untuk bersaing dengan pengeluar yang rendah kos, tetapi kita juga tidak cukup maju untuk bersaing dengan negara pengeluar yang lebih inovatif, jadi kita terhempet antara dua keadaan itu, lalu kita tidak mempunyai apa-apa cerita ekonomi yang baik. Ekonomi yang berjaya, seperti juga dengan syarikat yang berjaya, perlu mempunyai cerita – cerita yang memberangsangkan – dan kita tidak mempunyai cerita itu. Dengan menurunnya kos komunikasi dan pengangkutan, para jurutera, pengurus dan pereka di negara yang kaya menghala perhatian mereka kepada tenaga pekerja yang lebih murah di negara miskin untuk memperoleh faedah atau keuntungan produktiviti dan kos. Intergrasi pasaran pekerjaan global menguntungkan negara yang kaya dan negara yang miskin dan membekukan kenaikan gaji di negara yang berada di tengah, iaitu antara negara yang miskin dengan negara yang kaya, bererti negara di tengah itu tidak dapat memberikan apa-apa faedah kepada negara yang miskin dan negara yang kaya itu. Kita adalah negara yang berada di tengah ini. Pekerja kita mengalami masalah “gaji beku”, yakni gaji yang tidak naik-naik, selain masalah kos hidup yang sentiasa meningkat.
11. Jalan jangka panjang menuju kepada keadaan kemakmuran hanya dapat dicapai melalui pendapatan yang meningkat melalui produktiviti yang meningkat. Tetapi kegagalan kita untuk meningkatkan produktiviti and pendapatan pekerja dapat kita lihat pada kebanjiran masuknya tenaga pekerja bergaji murah di negara ini. Tenaga pekerja bergaji rendah ini sudah menjadi satu lagi masalah dalam ekonomi kita.
12. Pertumbuhan Eckonomi yang Rendah
(a) Satu hal lain yang menyebabkan prestasi ekonomi kita rendah dalam dekad yang lepas ialah hakikat bahawa dalam masa itu ekonomi dunia mengalami pertumbuhan dan perkembangan yang cukup pesat pernah berlaku dalam sejarah. Kita secara purata mencapai kadar pertumbuhan antara 4 hingga 5 peratus sepanjang sejarah melambungnya pertumbuhan ekonomi di mana pertumbuhan ekonomi dunia secara purata mencapi kadar pertumbuhan sebanyak 4.5%.
Sementara itu, dua buah negara yang aling banyak penduduk di dunia mencapai kadar pertumbuhan hampir atau pada tahap dua angka digit, meningkatkan pendapatan per kapita berlipat ganda dan melepaskan ratusan juta penduduknya daripada cengkaman kemiskinan. Itu merupkan pertumbuhan dan perkembangan yang paling besar dalam sejarah kebajikan manusia. Zaman pertumbuhan ekonomi yang melambung itu sudah berlalu.
(b) Apabila kita memeriksa penyata atau laporan sekolah kanak-kanak kita kita mahu melihat apakah yang telah diberikan (atau diajarkan) kepada mereka dan apakah kebolehan mereka di masa yang lepas. Begitu juga, apabila kita melihat negara kita, kita tahu ini negara yang cukup kaya dengan sumber-sumber alam dan budaya; masyarakat kita stabil; kita mempunyai institusi-institusi yang baik, tetapi apa yang kita lihat ialah penyata atau ‘report card’ yang tidak baik. Kita tidak mendidik anak-anak kita supaya menjadi manusia yang berdaya saing; sebaliknya kita mengeluarkan pelajar yang yang tidak mempuyai kemahiran dan sikap yang sesuai untuk bekerja.
Tiap-tiap dekad kita menemui negara-negara ‘peer’ yang baru yang tidak dapat kita tandingi kerana kita telah terkeluar dari kumpulan negara ‘peer’ yang lepas. Kita tidak nampak bahawa kita telah ditinggalkan oleh negara-negara itu. Ingat, dalam tahun 1960-an kita digolongkan dalam kumpulan yang sama dengan Taiwan dan Korea. Dalam tahun 1980-an kita termasuk dalam kumpulan yang sama dengan Singapura dan Hong Kong. Hari ini kita tidak lagi dianggap lebih relevan daripada Vietnam sebagai negara untuk menarik pelaburan asing. Saya teringat pernah menerima rombongan atau delegasi dari Taiwan dan Hong Kong yang datang ke Malaysia untuk belajar daripada kita.
Masalah Ketidaksamarataan
13. KIta tidak dapat menyedapkan hati kita dengan berkata bahawa kita telah mengorbankan pertumbuhan ekonomi kerana hendak melahirkan ekuiti sosial. Di kawansan ini hanya Papua New Guinea sahaja yang lebih tidak tidak sama rata daripada kita. Malaysia ialah negara yang paling tidak sama rata dalam pengagihan pendapatan di Asia Tenggara. Kita nampaknya gagal dari segi pertumbuhan ekonomi dan juga dari segi soal ekuiti sosial.
14. Kita kena melihat krisis ekonomi ini dari segi konteks sejarah kita sebagai ‘negara baru’ atau ‘negara muda’. Dulu, semasa ekonomi dunia menghadapi krisis ekonomi seperti ini, Malaysia belum wujud lagi. Krisis yang berlaku sekarang berlaku pada saat yang kritikal dalam arus pembangunan ekonomi Malaysia dan dalam sistem politik kita. Jika kita campurkan ketiga-tiga faktor ini kita mendapat negara kita berada dalam keadaan yang sukar: kita memerlukan kepimpinan yang lebih cekap daripada di masa-masa seblum ini.
Ke Mana Kita Seterusnya?
15. Bacaan saya tentang keadaan kita mungkin agak keras atau kasar, tetapi barangkali dunia lebih kasar lagi. Saya tidak mahu menyakitkan hati sesiapa; cuma saya percaya bahawa kita kena memahami situasi kita dengan sejelas-jelasnya sebelum kita akan tahu apakah yang patut kita lakukan selanjutnya.
16. Dari segi jangka pertengahan, kita perlu melakukan lonjakan dalam pembangunan kita. Tetapi lonjakan bukan bererti unjuran garis tegak dari keadaan yang ada sekarang. Lonjakan ini tidak bererti kita mesti melakukan sesuatu yang lebih banyak lagi daripada apa-apa tindakan yang telah kita lakukan sebelum ini. Kita tidak akan sampai kepada matlamat kita hanya dengan membina lebih banyak lagi jalan raya, mengumumkan lebih banyak pembukaan ‘Koridor Perumbuhan’ atau menanam lebih banyak kelapa sawit. Jalan ke arah itu bergantung pada perubahan dalam cara pemerintahan kita dan dalam sistem politik kita.
17. Kemelesetan ekonomi dunia merupakan peluang yang baik untuk kita terus memacukan dan menyusun semula ekonomi Malaysia; ini adalah cabaran untuk kita mengambil tindakan yang berani dan lebih imaginatif. Ini juga bererti bahawa kerajaan perlu berani berbelanja atas perkara-perkara yang betul dan dengan cara yang betul untuk memerangsangkan permintaan.
18. Dua kriteria untuk melakukan ‘perkara yang betul’ ialah dengan mengeluarkan perbelanjaan atau pelaburan awam yang dapat menghasilkan kesan yang berganda-ganda, dalam jangka pendek dan juga jangka panjang.
19. Jadi, kita kena befikir dengan lebih teliti dan berhati-hati tentang apakah yang akan kita belanjakan untuk merangsangkan keadan fiskal kita. Di dunia ini, tidak ada benda yang percuma. Kita terpaksa mengalami defisit untuk memerangsangkan ekonomi kita. Jadi, ini bukan bererti bahawa kita mesti mengalirkan lebih banyak wang, berbelanja lebih banyak lagi. Setakat ini, kita belum melihat apa-apa kesan dari ‘stimulus package’ yang diumumkan oleh kerajaan dalam bulan November yang lepas. Tidak juga jelas apakah asas pemikiran ekonomik di sebalik ‘package’ itu.
Krisis kewangan Dalam Konteks Arus Pembangunan Kita
9. Malaysia terperangkap dalam kehempetan antara pilihan menjadi negara pembuat barangan yang suatu ketika dahulu terkenal kerana rendah kosnya dengan menjadi negara ekonomi intensif ilmu yang gagal kita bina. Zaman pertumbuhan ekonomi yang berterusan tinggi kadarnya berakhir dalam tahun 1997 dengan berlakunya Krisis Ekonomi Asia. Dengan munculnya negara China dan India sebagai negara pengeluar bertaraf kos rendah, dengan pasaran domestiknya yang maha besar, sektor pembuatan barangan kita yang pernah menggerak-lancarkan pertumbuhan ekonomi kita kini telah meleset.
10. Kita sekarang berada dalam perangkap “pendapatan menengah” atau “middle-income trap” yang tidak baik. Sudahlah kita tidak lagi merupakan negara pengeluar yang murah kosnya untuk bersaing dengan pengeluar yang rendah kos, tetapi kita juga tidak cukup maju untuk bersaing dengan negara pengeluar yang lebih inovatif, jadi kita terhempet antara dua keadaan itu, lalu kita tidak mempunyai apa-apa cerita ekonomi yang baik. Ekonomi yang berjaya, seperti juga dengan syarikat yang berjaya, perlu mempunyai cerita – cerita yang memberangsangkan – dan kita tidak mempunyai cerita itu. Dengan menurunnya kos komunikasi dan pengangkutan, para jurutera, pengurus dan pereka di negara yang kaya menghala perhatian mereka kepada tenaga pekerja yang lebih murah di negara miskin untuk memperoleh faedah atau keuntungan produktiviti dan kos. Intergrasi pasaran pekerjaan global menguntungkan negara yang kaya dan negara yang miskin dan membekukan kenaikan gaji di negara yang berada di tengah, iaitu antara negara yang miskin dengan negara yang kaya, bererti negara di tengah itu tidak dapat memberikan apa-apa faedah kepada negara yang miskin dan negara yang kaya itu. Kita adalah negara yang berada di tengah ini. Pekerja kita mengalami masalah “gaji beku”, yakni gaji yang tidak naik-naik, selain masalah kos hidup yang sentiasa meningkat.
11. Jalan jangka panjang menuju kepada keadaan kemakmuran hanya dapat dicapai melalui pendapatan yang meningkat melalui produktiviti yang meningkat. Tetapi kegagalan kita untuk meningkatkan produktiviti and pendapatan pekerja dapat kita lihat pada kebanjiran masuknya tenaga pekerja bergaji murah di negara ini. Tenaga pekerja bergaji rendah ini sudah menjadi satu lagi masalah dalam ekonomi kita.
12. Pertumbuhan Eckonomi yang Rendah
(a) Satu hal lain yang menyebabkan prestasi ekonomi kita rendah dalam dekad yang lepas ialah hakikat bahawa dalam masa itu ekonomi dunia mengalami pertumbuhan dan perkembangan yang cukup pesat pernah berlaku dalam sejarah. Kita secara purata mencapai kadar pertumbuhan antara 4 hingga 5 peratus sepanjang sejarah melambungnya pertumbuhan ekonomi di mana pertumbuhan ekonomi dunia secara purata mencapi kadar pertumbuhan sebanyak 4.5%.
Sementara itu, dua buah negara yang aling banyak penduduk di dunia mencapai kadar pertumbuhan hampir atau pada tahap dua angka digit, meningkatkan pendapatan per kapita berlipat ganda dan melepaskan ratusan juta penduduknya daripada cengkaman kemiskinan. Itu merupkan pertumbuhan dan perkembangan yang paling besar dalam sejarah kebajikan manusia. Zaman pertumbuhan ekonomi yang melambung itu sudah berlalu.
(b) Apabila kita memeriksa penyata atau laporan sekolah kanak-kanak kita kita mahu melihat apakah yang telah diberikan (atau diajarkan) kepada mereka dan apakah kebolehan mereka di masa yang lepas. Begitu juga, apabila kita melihat negara kita, kita tahu ini negara yang cukup kaya dengan sumber-sumber alam dan budaya; masyarakat kita stabil; kita mempunyai institusi-institusi yang baik, tetapi apa yang kita lihat ialah penyata atau ‘report card’ yang tidak baik. Kita tidak mendidik anak-anak kita supaya menjadi manusia yang berdaya saing; sebaliknya kita mengeluarkan pelajar yang yang tidak mempuyai kemahiran dan sikap yang sesuai untuk bekerja.
Tiap-tiap dekad kita menemui negara-negara ‘peer’ yang baru yang tidak dapat kita tandingi kerana kita telah terkeluar dari kumpulan negara ‘peer’ yang lepas. Kita tidak nampak bahawa kita telah ditinggalkan oleh negara-negara itu. Ingat, dalam tahun 1960-an kita digolongkan dalam kumpulan yang sama dengan Taiwan dan Korea. Dalam tahun 1980-an kita termasuk dalam kumpulan yang sama dengan Singapura dan Hong Kong. Hari ini kita tidak lagi dianggap lebih relevan daripada Vietnam sebagai negara untuk menarik pelaburan asing. Saya teringat pernah menerima rombongan atau delegasi dari Taiwan dan Hong Kong yang datang ke Malaysia untuk belajar daripada kita.
Masalah Ketidaksamarataan
13. KIta tidak dapat menyedapkan hati kita dengan berkata bahawa kita telah mengorbankan pertumbuhan ekonomi kerana hendak melahirkan ekuiti sosial. Di kawansan ini hanya Papua New Guinea sahaja yang lebih tidak tidak sama rata daripada kita. Malaysia ialah negara yang paling tidak sama rata dalam pengagihan pendapatan di Asia Tenggara. Kita nampaknya gagal dari segi pertumbuhan ekonomi dan juga dari segi soal ekuiti sosial.
14. Kita kena melihat krisis ekonomi ini dari segi konteks sejarah kita sebagai ‘negara baru’ atau ‘negara muda’. Dulu, semasa ekonomi dunia menghadapi krisis ekonomi seperti ini, Malaysia belum wujud lagi. Krisis yang berlaku sekarang berlaku pada saat yang kritikal dalam arus pembangunan ekonomi Malaysia dan dalam sistem politik kita. Jika kita campurkan ketiga-tiga faktor ini kita mendapat negara kita berada dalam keadaan yang sukar: kita memerlukan kepimpinan yang lebih cekap daripada di masa-masa seblum ini.
Ke Mana Kita Seterusnya?
15. Bacaan saya tentang keadaan kita mungkin agak keras atau kasar, tetapi barangkali dunia lebih kasar lagi. Saya tidak mahu menyakitkan hati sesiapa; cuma saya percaya bahawa kita kena memahami situasi kita dengan sejelas-jelasnya sebelum kita akan tahu apakah yang patut kita lakukan selanjutnya.
16. Dari segi jangka pertengahan, kita perlu melakukan lonjakan dalam pembangunan kita. Tetapi lonjakan bukan bererti unjuran garis tegak dari keadaan yang ada sekarang. Lonjakan ini tidak bererti kita mesti melakukan sesuatu yang lebih banyak lagi daripada apa-apa tindakan yang telah kita lakukan sebelum ini. Kita tidak akan sampai kepada matlamat kita hanya dengan membina lebih banyak lagi jalan raya, mengumumkan lebih banyak pembukaan ‘Koridor Perumbuhan’ atau menanam lebih banyak kelapa sawit. Jalan ke arah itu bergantung pada perubahan dalam cara pemerintahan kita dan dalam sistem politik kita.
17. Kemelesetan ekonomi dunia merupakan peluang yang baik untuk kita terus memacukan dan menyusun semula ekonomi Malaysia; ini adalah cabaran untuk kita mengambil tindakan yang berani dan lebih imaginatif. Ini juga bererti bahawa kerajaan perlu berani berbelanja atas perkara-perkara yang betul dan dengan cara yang betul untuk memerangsangkan permintaan.
18. Dua kriteria untuk melakukan ‘perkara yang betul’ ialah dengan mengeluarkan perbelanjaan atau pelaburan awam yang dapat menghasilkan kesan yang berganda-ganda, dalam jangka pendek dan juga jangka panjang.
19. Jadi, kita kena befikir dengan lebih teliti dan berhati-hati tentang apakah yang akan kita belanjakan untuk merangsangkan keadan fiskal kita. Di dunia ini, tidak ada benda yang percuma. Kita terpaksa mengalami defisit untuk memerangsangkan ekonomi kita. Jadi, ini bukan bererti bahawa kita mesti mengalirkan lebih banyak wang, berbelanja lebih banyak lagi. Setakat ini, kita belum melihat apa-apa kesan dari ‘stimulus package’ yang diumumkan oleh kerajaan dalam bulan November yang lepas. Tidak juga jelas apakah asas pemikiran ekonomik di sebalik ‘package’ itu.
20. Kita tidak memerlukan apa-apa rancangan ‘stimulus’ yang baru. Apa yang kita perlukan ialah, projek-projek berani untuk membantu Malaysia melakukan lonjakan pembangunan yang selama ini kita tidak melakukannya.
21. Izinkan saya mencadangkan dua program dan beberapa reform untuk melaksanakan program itu.
Gas dan Minyak
22. Kita telah mendapat faedah yang banyak dari gas dan minyak, tetapi kita masih belum betul-betul menggunakan kekuatan strategik kita dalam sektor ini walaupun kita mempunyai kelebihan sumber alam dan kelebihan strategik yang tidak ada tolok bandingannya.
(a) Malaysia adalah negara pengeskport minyak dan gas yang utama di rantau ini. Rizeb minyak kita banyak, seperti yang telah ditemui sejak beberapa tahun yang lepas.
(b) Lebih separuh daripada kapal-kapal dagang dunia menggunakan atau lalui di Selat Melaka tiap-tiap tahun, kebanyakannya meneruskan perjalanan sampai ke Laut Cina Selatan. Minyak yang dibawa melalui Selat Melaka adalah tiga kali lebih besar daripada minyak yang dibawa melalui Terusan Suez dan lima belas kali lebih besar, lebih banyak daripada yang dibawa melalui Terusan Panama. Kita berada di laluan kapal minyak yang terpenting di dunia. Nenek moyang kita dalam abad ke-15 (di Pelabuhan Melaka, misalnya) mungkin telah menggunakan kesempatan ini dengan lebih banyak lagi berbanding dengan apa yang kita buat hari ini.
Gas dan Minyak
22. Kita telah mendapat faedah yang banyak dari gas dan minyak, tetapi kita masih belum betul-betul menggunakan kekuatan strategik kita dalam sektor ini walaupun kita mempunyai kelebihan sumber alam dan kelebihan strategik yang tidak ada tolok bandingannya.
(a) Malaysia adalah negara pengeskport minyak dan gas yang utama di rantau ini. Rizeb minyak kita banyak, seperti yang telah ditemui sejak beberapa tahun yang lepas.
(b) Lebih separuh daripada kapal-kapal dagang dunia menggunakan atau lalui di Selat Melaka tiap-tiap tahun, kebanyakannya meneruskan perjalanan sampai ke Laut Cina Selatan. Minyak yang dibawa melalui Selat Melaka adalah tiga kali lebih besar daripada minyak yang dibawa melalui Terusan Suez dan lima belas kali lebih besar, lebih banyak daripada yang dibawa melalui Terusan Panama. Kita berada di laluan kapal minyak yang terpenting di dunia. Nenek moyang kita dalam abad ke-15 (di Pelabuhan Melaka, misalnya) mungkin telah menggunakan kesempatan ini dengan lebih banyak lagi berbanding dengan apa yang kita buat hari ini.
(c) Kita mempunyai Petronas, salah satu syarikat minyak yang utama di dunia.
(d) Kita mempunyai hubungan dagang yang kuat dengan negara-negara pengeluar minyak Asia Tengah. Kita sepatutnya boleh melakukan lebih banyak kegiatan perdagangan lagi. Cuba fikirkan, Singapura yang tidak mempunyai minyak, merupakan salah satu daripada tiga pelaku global yang terbesar dalam perdagangan, dalam sektor penapisan minyak dan dalam sektor pembuatan alat-alat kelengkapan minyak dan gas.
23. Tiga tahun dahulu, semasa Malaysia masih menjadi pengerusi OIC, saya mencadangkan penubuhan Rancangan Nasional Strategik atau ‘National Strategic Plan’ dengan matlamat untuk menjadikan Malaysia sebagai Pusat Minyak dan Gas Asia, dengan membina keupayaan yang utama dalam bidang panapisan, perkapalan, pengedaran, penyimpanan dan pengeluaran ‘downstream’.
24. Kita patut membina kemudahan ‘storage’ minyak di kawasan lepas pantai untuk kegunaan negara pengeluar minyak yang lain yang menghadapi risiko tinggi di negara masing-masing. Kerja meneroka telaga minyak, menyedut minyak dan mengeluarkan minyak makin lama makin merupakan kerja yang memerlukan keupayaan teknologi, dan merupakan operasi yang bernilai tinggi apabila minyak menjadi lebih susut. Ini bererti bahawa kegiatan atau kerja-kerja itu boleh mendatangkan keutungan yang besar kalau kita mempunyai keupayaan R & D sendiri untuk tujuan tersebut. Kita juga patut menjadi negara pakar dalam bidang teknologi tenaga, termasuk sumber-sumber tenaga alternatif untuk masa depan.
23. Tiga tahun dahulu, semasa Malaysia masih menjadi pengerusi OIC, saya mencadangkan penubuhan Rancangan Nasional Strategik atau ‘National Strategic Plan’ dengan matlamat untuk menjadikan Malaysia sebagai Pusat Minyak dan Gas Asia, dengan membina keupayaan yang utama dalam bidang panapisan, perkapalan, pengedaran, penyimpanan dan pengeluaran ‘downstream’.
24. Kita patut membina kemudahan ‘storage’ minyak di kawasan lepas pantai untuk kegunaan negara pengeluar minyak yang lain yang menghadapi risiko tinggi di negara masing-masing. Kerja meneroka telaga minyak, menyedut minyak dan mengeluarkan minyak makin lama makin merupakan kerja yang memerlukan keupayaan teknologi, dan merupakan operasi yang bernilai tinggi apabila minyak menjadi lebih susut. Ini bererti bahawa kegiatan atau kerja-kerja itu boleh mendatangkan keutungan yang besar kalau kita mempunyai keupayaan R & D sendiri untuk tujuan tersebut. Kita juga patut menjadi negara pakar dalam bidang teknologi tenaga, termasuk sumber-sumber tenaga alternatif untuk masa depan.
25. Kita patut membentuk perkongsiaan berdasarkan rangkaian nilai. Perkongsiaan ini boleh termasuk rangkaian perjanjian dengan negara-negara Teluk pengeluar minyak dan pengguna minyak yang terbesar untuk memperbaiki keselamatan minyak. Kita juga boleh membentuk perkongsian antara kerajaan atau G-to-G di Asean, mengadakan insentif cukai dan mencipta Kontrak Perkongsiaan Pengeluaran yang inovatif.
26. Untuk memastikan segala usaha itu dapat dilaksanakan kita memerlukan keupayaan yang cukup baik untuk membiayai dan berdagang dalam bidang minyak dan gas. Memandangkan kita mempunyai kelebihan geografi dan strategik maka kita hendaklah menjadi negara OIC yang pertama menubuhkan spot and futures Exchange for Oil and Gas.
27. Apa pun yang kerajaan hendak buat ia perlu sedar bahawa untuk meletakkan Malaysia pada tahap pertumbuhan yang lebih tinggi kita kena menjadi negara yang pakar dalam apa-apa bidang yang penting, dan kita perlu mempunyai kerajaan yang mempunyai keupayaan untuk memimpin, mendorong dan memacau dan keupayaan eksekutif untuk menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan keahlian dan kepakaran. Globalisasi mendesak kita memberikan fokus yang terus menerus terhadap kebolehan untuk bersaing. Pendek kata, kita perlu mencipta cerita kita tentang kejayaan ekonomi.
Perumahan
28. Marilah kita memulakan program untuk memastian bahawa setiap orang atau keluarga di negeri ini mempunayi rumah. Sektor pembinaan dapat mencipta kesan berganda dalam lebih seratus perusahaan lain. Sektor ini memberi banyak pekerjaan, misalnya dalam perusahaan insuran, pengiklanan dan pembekalan bahan. Dari sekian banyak projek nasional, tidak banyak projek atau perusahaan yang mempuyai begitu banyak kesan berganda terhadap ekonomi dan keadaan sosial negara berbanding dengan sektor pembianan.
29. Perumahan membina modal sosial yang cukup besar dan memberi maruah kepada warga atau rakyat Malaysia.
30. Marilah kita berikrar untuk memastikan setiap keluarga rakyat Malaysia memiliki rumah. Pembiayaan untuk rancangan ini boleh diperolehi dari tabung EPF dengan melakukan beberapa perubahan yang sesuai pada tabung ini.
Reform dalam Sektor Awam
31. Kita tidak boleh menunggu sehingga krisis ekonomi ini menjadi lebih buruk dan mencabar sistem perkhidmatan awam kita untuk berkhidmat dengan baik. Kita memerlukan perkhidmatan awam yang lebih bermutu dan cekap untuk melaksanakan program-program awam yang besar-besar itu dengan jayanya.
32. Dua program yang saya cadangkan itu tidak akan menjadi kenyataan jikalau program itu dirosakkan oleh amalan rasuah yang sudah menjadi norma di negara ini. Jadi untuk mengatasi masalah ini, kita mesti menubuhkan bahagian-bahagian yang berkuasa dalam pengurusan program itu untuk menyiasat aduan-aduan penipuan dan rasuah.
27. Apa pun yang kerajaan hendak buat ia perlu sedar bahawa untuk meletakkan Malaysia pada tahap pertumbuhan yang lebih tinggi kita kena menjadi negara yang pakar dalam apa-apa bidang yang penting, dan kita perlu mempunyai kerajaan yang mempunyai keupayaan untuk memimpin, mendorong dan memacau dan keupayaan eksekutif untuk menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan keahlian dan kepakaran. Globalisasi mendesak kita memberikan fokus yang terus menerus terhadap kebolehan untuk bersaing. Pendek kata, kita perlu mencipta cerita kita tentang kejayaan ekonomi.
Perumahan
28. Marilah kita memulakan program untuk memastian bahawa setiap orang atau keluarga di negeri ini mempunayi rumah. Sektor pembinaan dapat mencipta kesan berganda dalam lebih seratus perusahaan lain. Sektor ini memberi banyak pekerjaan, misalnya dalam perusahaan insuran, pengiklanan dan pembekalan bahan. Dari sekian banyak projek nasional, tidak banyak projek atau perusahaan yang mempuyai begitu banyak kesan berganda terhadap ekonomi dan keadaan sosial negara berbanding dengan sektor pembianan.
29. Perumahan membina modal sosial yang cukup besar dan memberi maruah kepada warga atau rakyat Malaysia.
30. Marilah kita berikrar untuk memastikan setiap keluarga rakyat Malaysia memiliki rumah. Pembiayaan untuk rancangan ini boleh diperolehi dari tabung EPF dengan melakukan beberapa perubahan yang sesuai pada tabung ini.
Reform dalam Sektor Awam
31. Kita tidak boleh menunggu sehingga krisis ekonomi ini menjadi lebih buruk dan mencabar sistem perkhidmatan awam kita untuk berkhidmat dengan baik. Kita memerlukan perkhidmatan awam yang lebih bermutu dan cekap untuk melaksanakan program-program awam yang besar-besar itu dengan jayanya.
32. Dua program yang saya cadangkan itu tidak akan menjadi kenyataan jikalau program itu dirosakkan oleh amalan rasuah yang sudah menjadi norma di negara ini. Jadi untuk mengatasi masalah ini, kita mesti menubuhkan bahagian-bahagian yang berkuasa dalam pengurusan program itu untuk menyiasat aduan-aduan penipuan dan rasuah.
33. Peranan sektor awam hari ini lebih kompleks daripada peranannya waima satu dekat yang lepas. Hari ini kerajaan perlu lebih pintar, lebih berani dan tegas daripada masa-masa yang lalu untuk menyamakan kualiti operasi dan pengurusannya dengan sektor perniagaan. Kita memerlukan kepimpinan untuk mengubah model operasi perkhidmatan awam daripada model lama abad yang lepas yang semua operasinya dikendali secara sentral, dari pusat kuasa di atas; kerajaan hari ini harus menjadi ‘pemudah’ atau ‘fasilitator’ dan pengemudi perniagaan.
KESIMPULAN
34. Baiklah saya akhiri ucapan ini dengan kembali kepada soal awal tadi, iaitu soal memulih keyakinan.
35. Kita perlu memulihkan keyakinan rakyat terhadap institusi-institusi asas kita, terhadap kepimpinan kita, terhadap peraturan undang-undang dan terhadap Perlembagaan negara kita. Pendek kata, kita perlu memulihkan keyakinan orang terhadap Malaysia. Hal ini penting untuk kemajuan ekonomi negara.
36. Keyakinan yang sebanarnya adalah harapan yang berdasarkan kesediaan dan kebolehan kita untuk memahami kebenaran.
37. Negara tidak lagi dapat bergantung pada politik yang terpisah daripada realiti dan pada kerajaan yang telah melupai tujuan dan matlamatnya. Kita perlu membaharui corak kepimpinan negara – ini merupakan langkah pertama dalam usaha kita untuk memulihkan keyakinan terhadap negara ini.
38. Statistik ekonomi hanya merupakan petunjuk tentang kegiatan dan harapan masyarakat Malaysia yang sedang kita bina; ini bererti bahawa membina ekonomi and membina negara dan mewujudkan kerajaan yang baik dan jujur, bukanlah matlamat yang dapat dicapai secara terpisah-pisah tetapi hendakkah bersepadu. Membangkitkan keyakinan samalah ertinya dengan memberi tenaga baru kepada projek membina Malaysia.
INFO SASTERA & BUDAYA
PENULIS RASUAH DALAM PENULISAN:
DIANGGAP LESTARIKAN BUDAYA UMNO
Kalangan penulis-penulis yang terbabit dengan ‘rasuah besar’ dianggap melestarikan budaya UMNO, malah bersedia ‘menghalalkan cara’ bagi mencapai matlamat, kata pengkritik sastera tersohor sekitar dekad 1960-an dan 1970-an, Mohd Affandi Hassan. Penulis-penulis yang bobrok melakukan rasuah dalam menghasilkan karya, tak seharusnya dibenarkan menggunakan platform penulisan, kerana mereka memang sudah tergolong dalam kumpulan melaksanakan budaya UMNO. Mohd Affandi yang juga bekas pegawai tinggi kementerian mengajak para penulis menjadi karyawan yang bermaruah dengan meninggalkan gejala rasuah besar. Menyentuh isu lanskap politik di Perak sekarang, Mohd Affandi dalam emelnya ke secretariat PRIMA berkata:
“Apa halnya kecoh di Perak sekarang? Sampai MB kena jumpa Sultan. Kalau ini mainan UMNO/Najib, maka inilah mainan mereka terakhir sebelum dikuburkan. Bagi saya hal ini menarik kerana mulai sekarang kita kena beri definasi baru, yang lebih tepat, kepada istilah ‘rasuah’. Penipuan, peras ugut dan sebagainya adalah jenis rasuah besar (rasuah kecil polis terima seringgit dua buat minum kopi). Cakap belawak (bohong) macam Pak Lah dan kawan-kawan juga rasuah besar. Saya sudah tulis cerita pendek tentang perkara ini lama dulu, dah dapat hadiah sastera Utusan pun (tajuk ‘Bukan Rasuah Lagi’) tapi saya fakir perkara penting macam ini perlu dibincangkan lebih mendalam. Masalahnya (kata teman-teman yang kritikal), ramai pula penulis/sasterawan yang rasuah macam ini. Saya tunggu pandangan Saudara dan teman-teman lain.”
INFO SUARA PROLITAR
MESEJ JELAS KEPADA HISHAMUDDIN:
PPSMI AKAN DITENTANG HABIS-HABISAN
KESIMPULAN
34. Baiklah saya akhiri ucapan ini dengan kembali kepada soal awal tadi, iaitu soal memulih keyakinan.
35. Kita perlu memulihkan keyakinan rakyat terhadap institusi-institusi asas kita, terhadap kepimpinan kita, terhadap peraturan undang-undang dan terhadap Perlembagaan negara kita. Pendek kata, kita perlu memulihkan keyakinan orang terhadap Malaysia. Hal ini penting untuk kemajuan ekonomi negara.
36. Keyakinan yang sebanarnya adalah harapan yang berdasarkan kesediaan dan kebolehan kita untuk memahami kebenaran.
37. Negara tidak lagi dapat bergantung pada politik yang terpisah daripada realiti dan pada kerajaan yang telah melupai tujuan dan matlamatnya. Kita perlu membaharui corak kepimpinan negara – ini merupakan langkah pertama dalam usaha kita untuk memulihkan keyakinan terhadap negara ini.
38. Statistik ekonomi hanya merupakan petunjuk tentang kegiatan dan harapan masyarakat Malaysia yang sedang kita bina; ini bererti bahawa membina ekonomi and membina negara dan mewujudkan kerajaan yang baik dan jujur, bukanlah matlamat yang dapat dicapai secara terpisah-pisah tetapi hendakkah bersepadu. Membangkitkan keyakinan samalah ertinya dengan memberi tenaga baru kepada projek membina Malaysia.
INFO SASTERA & BUDAYA
PENULIS RASUAH DALAM PENULISAN:
DIANGGAP LESTARIKAN BUDAYA UMNO
Kalangan penulis-penulis yang terbabit dengan ‘rasuah besar’ dianggap melestarikan budaya UMNO, malah bersedia ‘menghalalkan cara’ bagi mencapai matlamat, kata pengkritik sastera tersohor sekitar dekad 1960-an dan 1970-an, Mohd Affandi Hassan. Penulis-penulis yang bobrok melakukan rasuah dalam menghasilkan karya, tak seharusnya dibenarkan menggunakan platform penulisan, kerana mereka memang sudah tergolong dalam kumpulan melaksanakan budaya UMNO. Mohd Affandi yang juga bekas pegawai tinggi kementerian mengajak para penulis menjadi karyawan yang bermaruah dengan meninggalkan gejala rasuah besar. Menyentuh isu lanskap politik di Perak sekarang, Mohd Affandi dalam emelnya ke secretariat PRIMA berkata:
“Apa halnya kecoh di Perak sekarang? Sampai MB kena jumpa Sultan. Kalau ini mainan UMNO/Najib, maka inilah mainan mereka terakhir sebelum dikuburkan. Bagi saya hal ini menarik kerana mulai sekarang kita kena beri definasi baru, yang lebih tepat, kepada istilah ‘rasuah’. Penipuan, peras ugut dan sebagainya adalah jenis rasuah besar (rasuah kecil polis terima seringgit dua buat minum kopi). Cakap belawak (bohong) macam Pak Lah dan kawan-kawan juga rasuah besar. Saya sudah tulis cerita pendek tentang perkara ini lama dulu, dah dapat hadiah sastera Utusan pun (tajuk ‘Bukan Rasuah Lagi’) tapi saya fakir perkara penting macam ini perlu dibincangkan lebih mendalam. Masalahnya (kata teman-teman yang kritikal), ramai pula penulis/sasterawan yang rasuah macam ini. Saya tunggu pandangan Saudara dan teman-teman lain.”
INFO SUARA PROLITAR
MESEJ JELAS KEPADA HISHAMUDDIN:
PPSMI AKAN DITENTANG HABIS-HABISAN
Tindakan polis menghalang aktivis bahasa menyampaikan mesej kepada orang ramai di pasaraya Sogo 31 Januari 2009 amat dikesalai kata bekas Exco Pemuda UMNO yang juga Jurucakap PRIMA, Dato’ Kamal Amir Kamal Hijaz. Katanya, perjuangan bahasa bagi menentang PPSMI adalah termaktub dalam Perlembagaan Perkara 152 yang telah dicabuli oleh pimpinan UMNO. 31 Januari 2009 lalu, bekas Ketua Pengarah DBP Dato’ Dr Hassan Ahmad mengetuai lebih 300 aktivis bahasa menyampaikan mesej kepada orang ramai bagi menentang PPSMI. Justeru kata Dato’ Kamal Amir, adakah pihak yang menghalang gerakan bahasa ini, turut menjadi boneka kepada pembunuh Bahasa Melayu. “Ketika pejuang bahasa mahu memartabatkannya, kenapa pihak penghalang terbabit mahu menyokong pembunuh Bahasa Melayu?” kata Dato’ Kamal Amir.
Dato’ Dr Hassan Ahmad dalam majlis deklamasi sajak di Taman Tun Dr Ismail, 27 Januari 2009 lalu melabelkan pembunuh Bahasa Melayu sebagai ‘bahlul’ dengan suara yang buruk mirip ‘suara keldai’. Susulan daripada majlis deklamasi sajak itu, Dato’ Dr Hassan memberi jaminan akan meneruskan penentangan, selagi Menteri Pelajaran Dato’ Hishamuddin Hussein mahu meneruskan pelaksanaan PPSMI. Apalagi dengan pelantikan Ketua Pengarah DBP yang baru besok 3 Februarfi 2009 bukan dari kalangan tokoh budaya dan bahasa, memperlihat trend pemikiran Dato’ Hishamuddin cenderung untuk membunuh Bahasa Melayu. “Selagi Hishamuddin tak memansuhkan PPSMI, pejuang bahasa akan menentangnya hingga ketitisan darah terakhir sebagai peringatan kepada menteri itu,” jelas Dato’ Kamal Amir.
KOMENTAR
Bersama Pak Parjo
KESAL DENGAN SOAL SIASAT:
HARIMAU DIAJAR MAKAN DAGING
Dato’ Dr Hassan Ahmad dalam majlis deklamasi sajak di Taman Tun Dr Ismail, 27 Januari 2009 lalu melabelkan pembunuh Bahasa Melayu sebagai ‘bahlul’ dengan suara yang buruk mirip ‘suara keldai’. Susulan daripada majlis deklamasi sajak itu, Dato’ Dr Hassan memberi jaminan akan meneruskan penentangan, selagi Menteri Pelajaran Dato’ Hishamuddin Hussein mahu meneruskan pelaksanaan PPSMI. Apalagi dengan pelantikan Ketua Pengarah DBP yang baru besok 3 Februarfi 2009 bukan dari kalangan tokoh budaya dan bahasa, memperlihat trend pemikiran Dato’ Hishamuddin cenderung untuk membunuh Bahasa Melayu. “Selagi Hishamuddin tak memansuhkan PPSMI, pejuang bahasa akan menentangnya hingga ketitisan darah terakhir sebagai peringatan kepada menteri itu,” jelas Dato’ Kamal Amir.
KOMENTAR
Bersama Pak Parjo
KESAL DENGAN SOAL SIASAT:
HARIMAU DIAJAR MAKAN DAGING
Sebermula tersebutlah ceritera Orangkaya Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi mengakui pimpinan tertinggi harakah Melayu (UMNO) kesal dengan soal siasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas anak-anak buah harakah Melayu. Syahdan kaedah seperti itu juga dikenakan kepada anak-anak orang lain, tetapi Orangkaya-Orangkaya dalam harakah Melayu hanya ‘tunggu dan lihat’. Maka fakir teringat akan pesanan nenek moyang dahulukala akan perangai Orangkaya-Orangkaya Melayu ini, tersauk ikan manislah muka, tersauk bangkar maka masamlah muka. Aduhai! Arakian akan SPRM juga sudah membuat laporan kepada orang-orang Dato’ Temenggung perihal anak-anak buah harakah Melayu memfitnah anak-anak buah SPRM itu seperti dititir canang hari ini, 6 Safar 1430.
Hatta, ada seorang orang salah berdosa pada baginda, salahnya itu tiada berapa bena. Maka oleh Seri Maharaja disuruhnya bunuh orang itu. Maka kata Bendahara Paduka Raja, “Hai, hai, lihatlah Seri Maharaja, anak harimau diajarnya makan daging, dia kelak ditangkapnya.” Maka pada ketika itu Seri Bija Diraja datang dari Singapura. Maka bendahara berkata kepada Seri Bija Diraja, “Orangkaya, telah amanat marhum Yang Dipertuan ini ganti kerajaan.” Maka sahut Seri Bija Diraja, “Beta ada mendengar amanat.” Telah Sultan Mahmud mendengar kata Seri Bija Diraja itu, baginda diam; pada hati baginda, “Tiada suka Seri Bija Diraja ini bertuankan aku,” kerana peralihan kuasa dahulukala jauh bezanya seperti dikarang dalam ‘Kitab Melayu’ daripada:
Hatta, ada seorang orang salah berdosa pada baginda, salahnya itu tiada berapa bena. Maka oleh Seri Maharaja disuruhnya bunuh orang itu. Maka kata Bendahara Paduka Raja, “Hai, hai, lihatlah Seri Maharaja, anak harimau diajarnya makan daging, dia kelak ditangkapnya.” Maka pada ketika itu Seri Bija Diraja datang dari Singapura. Maka bendahara berkata kepada Seri Bija Diraja, “Orangkaya, telah amanat marhum Yang Dipertuan ini ganti kerajaan.” Maka sahut Seri Bija Diraja, “Beta ada mendengar amanat.” Telah Sultan Mahmud mendengar kata Seri Bija Diraja itu, baginda diam; pada hati baginda, “Tiada suka Seri Bija Diraja ini bertuankan aku,” kerana peralihan kuasa dahulukala jauh bezanya seperti dikarang dalam ‘Kitab Melayu’ daripada:
HIDUP BAHASA MELAYU.
No comments:
Post a Comment