Jenama rokok guna Putrajaya:
Macam menerima sokongan k'jaan
Kempen hentikan merokok di kalangan penagihnya tak memberi kesan positif, sekalipun sudah digerakkan sejak pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad sejak dekad 1980-an. Harga rokok yang melonjak juga tak menghalang perokok meneruskan tabiat merokok. Apalagi pada dekad 2000-an, jenama rokok juga menampilkan Putrajaya yang dibangunkan oleh Tun Dr Mahathir. Jenama rokok 'SAAT' menggunakan latar belakang 'Putrajaya', tetapi tak diketahui sama ada ianya mempromosi pelancongan kepada Putrajaya atau untuk tujuan komersil ke atas jenama rokok berkenaan.
Justeru kerajaan dan kementerian kesihatan perlu memberi penjelasan mengenai kaitan syarikat rokok berkenaan dengan kerajaan Tak munasabah kerajaan membantu mempromosi rokok berkenaan, apabila Putrajaya dibenarkan diletakkan pada kotak rokok, seolah-olah kredit kepada syarikat rokok terbabit. Ketika kerajaan dan kementerian mengggerakkan kempen melarang merokok, ianya bagaikan memberi galakan pula dengan membenarkan syarikat rokok menggunakan Putrajaya mempromosikan jenama rokoknya. Menteri Kesihatan perlu memberi penjelasan bagaimana Putrajaya dibenarkan untuk diguna pada kotak rokok berjenama SAAT.
No comments:
Post a Comment