Thursday, May 21, 2009

DARI LAMAN BLOG

Mohon warganegara di tanah air:
Pegawai bukan Melayu yg luluskan!

Assalamualaikum,

Parti Gerakan Malaysia (Gerakan) mula bersuara mengenai isu Chin Peng @ Ong Boon Hwa tak dibenarkan pulang ke Malaysia, selepas mahkamah memutuskan beliau tak mempunyai apa-apa dokumen yang membuktikan lahir di negeri ini. Bagaimanapun secara kronologi, sebarang dokumen menenai 'kelahiran' dan 'kad penenalan' hanya diperkenalkan pada 1948 atau pada period darurat diproklamir, Jun 1948. Bukan sahaja Chin Peng, pejuang-pejuang nasionalisme yang berhijrah ke Singapura juga tak memilik 'sijil kelahiran' dan 'kad pengenalan'. Protes yang digerakkan oleh inidividu seperti dilapor media hari ini (21 Mei 2009) lebih bersifat emosi, bukan bedasarkan fakta.

Allahyarham Pak Sako (Dato' Dr Ishak Haji Muhammad) turut terbabit dalam penubuhan UMNO pada 1-4 Mac 1946, tetapi beliau ditahan buat kali kedua pada 1948 oleh kolonial British di bawah ISA. Apabila dibebaskan sekitar awal dekad 1950-an, beliau diwajibkan memohon kerakyatan Tanah Melayu, disebabkan semasa ditahan tak mempunyai 'sijil beranak' dan 'kad pengenalan'. Permohonan beliau diluluskan menjadi warga negara Tanah Melayu, dengan tanda tangan pegawai pendaftaran negara yang meluluskan permohonannya ialah berketurunan India. Kalau berdasarkan emosi, tak malukah UMNO yang mewakili orang Melayu apabila Pak Sako memohon jadi warga negara Tanah Melayu, diluluskan oleh pegawai beketurunan India?

Begitu juga penerbitan UKM yang dianggap 'terlepas pandang' apabila menerbitkan buku memoir Allahyarham Shamsiah Fakeh, pejuang radikal Melayu yang berhijrah ke Republik Rakyat China? Disebabkan saya terbabit bersama Allahyarham Tan Sri Abdul Samad Idris dalam usaha membawanya balik ke tanah air, memang rasa terkilan apabila penerbitan buku memoir berkenaan dipertikai, kerana barangkali mereka tak pernah terbabit seperti 3032 Ismail Ibrahim, 4091 Nordin Isa, Sarjan 1308 Baharum, Mejor 136 Maulud, Mejor Jeneral Dato' 2846 Syed Muhammad al-Sagoff dan ramai lagi, yang terbabit dalam pertempuran.

Mereka menyedari bagaimana kolonial British menjadikan Askar Melayu umpan untuk masuk ke hutan, ketika tentera British bersenang linang berkhemah di tepi jalan. Memang British tahu gerila Melayu dihutan tak akan menyerang Askar Melayu, kerana musuh mereka ialah British. Apalagi 4091 Nordin Isa pernah ditawan dalam pertempuran di Sungai Semur, Gua Musang atau 3032 Ismail di Ulu Ceka, Jerantut. Sebaliknya Wan Ali dan Manaf Jepun menasihati platun beliau berundur kalau hujan panas turun, yang memberi isyarat pasukan gerila di sekitarnya. (Maknanya mereka memberikan klu kepada Askar Melayu, gerila bukan Melayu di kawasan tersebut, justeru mereka gerila Melayu memberikan isyarat). Kalau tak faham, entahlah!

-Pak Dharma

1 comment:

Unknown said...

Melayu besar akan megkudakan melayu kecil dengan umpan gula-gula harta dan pangkat.