Tuesday, May 19, 2009

KHIR TOYO & ISU AIR...


PUAS berhutang kpd k'jaan Pusat:
Tujuan pennswastaan libatkan kos RM12b.
(Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo ialah bekas Mentri Besar Selangor. Beliau menulis menerusi blognya http://www.drkhir.com/ mengenai isu air Selangor. Dr Khir bertanggungjawab dalam peralihan kuasa mengendalikan air Selangor dari PUAS kepada SYABAS. Atas kapisitinya Ketua Pembangkang DUN Selangor, beliau membuat kritikan terhadap isu air Selangor yang menimbulkan kekeliruan rakyat sekarang)

1. Saya tertarik dengan beberapa papan tanda mengenai air yang dibuat oleh kerajaan negeri Selangor. Antaranya berbunyi "Kembalikan Hak Air Untuk Rakyat Negeri Selangor" dan "Hentikan, Jangan Biar Syarikat Kroni Merampas Hak Rakyat."

2. Ketika kita tertanya-tanya wang dari mana digunakan untuk membiayai billboards di seluruh Selangor ini, saya ingin mengulas sedikit isu ini untuk kita sama-sama mencari jalan yang realistik.
3.Isu pengambil alihan kembali pengurusan air Selangor (termasuk Kuala Lumpur) bukanlah isu baru. Ini kerana kerajaan negeri sejak 2007 lagi telah melakukan kajian dan bercadang mengambil alih Syabas serta semua syarikat berkaitan dengan pengurusan air di Selangor dan Kuala Lumpur. [Saudara/i boleh rujuk kenyataan saya di Bernama pada 1 Jun 2007 yang lalu]

4.Apa yang dibentangkan oleh kerajaan negeri baru-baru ini merupakan hasil kajian anak syarikat kerajaan negeri sejak 2007 lagi.Bagaimanapun faktor kos yang terlalu tinggi menyukar pengambilalihan ini. Ketika itu, saya fikir tidak wajar untuk kerajaan negeri menanggung hutang berbilion ringgit hanya untuk satu sektor sahaja. Justeru kita bersetuju penyatuan pengurusan air ini dilakukan di peringkat persekutuan melalui Suruhanjaya Pengurusan Air Negara (SPAN).

5. Untuk rekod juga, Projek Penswastaan Air Selangor ini diuruskan melalui Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri. Kerajaan Negeri ketika itu meminta bantuan Kerajaan Persekutuan atas alasan kemudahan asas awam memandangkan kos pengurusan air semakin tinggi.

6.Ketika itu, hutang Perbadanan Urus Air Selangor (PUAS) kepada Kerajaan Persekutuan sahaja berjumlah RM 1.6 bilion. Pihak yang mengambil alih Puas melalui penswastaan ini menanggung semua hutangnya dalam konsep "lock, stock and barrel". Jika tidak silap saya ini kali pertama dilakukan penswastaan kaedah ini.

7. Tujuan penswastaan ini juga bagi membolehkan EPU menjalankan kajian dan memberi cadangan mengenai pengurusan air antara negeri (inter states). Ini amat penting kerana Selangor dijangka mengalami krisis bekalan air menjelang memandangkan bekalan air di Selangor sahaja tidak akan mencukupi pada masa akan datang. Kajian tersebut mencadangkan penyaluran air mentah dari Pahang ke Selangor yang memakan kos RM 12 Bilion.

No comments: