Saturday, May 23, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...


Jambatan ketiga di Pengerang:
Tambak Johor tak boleh roboh!

Syahdan kerajaan Temasik kekal ia tak mahu mendengar cadangan negeri Melayu itu untuk merobohkan Tambak Johor. Adapun jambatan ketiga (berlebihlah satu daripada jambatan emas dan jambatan perak iaitu dua sahaja dari Melaka ke Gunung Ledang), maka Tambak Johor itu tak mahu dirobohkan. Maka terkebil-kebillah mata Orangkaya Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, kerana orang-orang besar di negeri Temasik itu cerdik-cerdik belaka. Salangkan bekas Orangkaya Tun (Tabib) Mahathir Mohamad tak dihiraukan, inikan pula Orangkaya Dato' Seri Najib.

Arakian orang besar negeri Temasik itu brsedialah ia menimbang cadangan negeri Melayu untuk membina jambatan ketiga, yang akanl menghubungkan negara pulau itu dengan kawasan di timur Johor, khususnya di Pengerang dan Desaru, sebagai usaha meningkatkan lagi pergerakan rakyat, barangan dan perkhidmatan antara kedua-dua negara. Adapun Pengerang itu berdekatan dengan Batu Putih yang diperolehinya tak lama dulu setelah dibicarakan oleh negeri-negeri atas angin. Maka itulah diperbuat orang nyanyi:

Jambatan emas jambatan perak
Jambatan batu di Pengerang
Jangan lekas besar borak
Jangan tipu jangan temberang.

Sebermula maka Semerluki pun lalu ke Pasai, segala jajahan Pasai banyak dibinasakannya. Maka raja Pasai menitahkan orangkaya Raja Kenayan mengeluari Semerluki. Maka Raja Kenayan berlengkap; telah lengkap maka ia pun keluar. Arakian bertemu Semerluki di Teluk Perli, maka peranglah kelengkapan Menkasar dan Pasai. Maka oleh Semerluki disuruhnya campaki sauh terbang, kena perahu Raja Kenayan.

Syahdan kata Raja Kenayan, "Putarlah olehmu, nescaya ku amuk dengan jenawi bertumit." Maka segera disuruh Semerluki tetas lalu bererailah perahu mereka. Maka kata Semerluki, "Rupanya berani lagi Raja Kenayan dari laksamana di negeri Melayu!" seperti disebut dalam 'Kitab Melayu' daripada:







HIDUP BAHASA MELAYU

No comments: