Wednesday, May 20, 2009

RENTETAN KES RM63J DI PAHANG...

Peguam dedah isu saman:
UMNO diberi tanah 10 ribu ekar

Kes saman RM63 juta terhadap kerajaan negeri Pahang oleh syarikat pembalakan, Seruan Gemilang Makmur Sdn BHd (SGMSB) adalah membabitkan UMNO Bahagian Pekan yang dketuai oleh Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, menurut Penasihat Undang-Undang PKR Pahang, Ahmad Nizam Hamid ketika berucap dalam perjumpaan parti itu di Bera menerusi laporan laman blog http://www.lanailestari.blogspot.com/ . Katanya, kes itu sudah disampakan kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah (SPRM), tetapi tak ada langkah diambil.

"Saman SGMSB berpunca daripada kegagalan kerajaan negeri mengamalkan pentadbiran yang baik berlandaskan undang-undang sedia ada. Ini kerana kes berkenaan berpunca daripada salahguna kuasa menteri besar Pahang terdahulu yang telah meluluskan tanah seluas 10,000 ekar kepada Umno Bahagian Pekan," beritahu Ahmad Nizam. Beliau seterusnya menambah, pada tahun 1998, Menteri Besar Pahang serta sebahagian besar barisan anggota exconya adalah ahli Umno, malah mereka hadir dan aktif dalam mesyuarat Exco yang meluluskan tanah kepada Umno.
"Ini merupakan suatu kesalahan tetapi gagal diambil tindakan oleh pihak berkuasa walaupun banyak laporan telah dibuat kepada Suruhan Jaya Pencegah Rasuah (SPRM) dan Polis," beritahu Ahmad Nizam seterusnya. Setelah memperolehi tanah berkenaan, Umno tidak menjelaskan bayaran premium berjumlah RM4.8 juta kepada kerajaan negeri menyebabkan kerajaan kehilangan hasil bagi tanah berkenaan sebaliknya tanah tersebut dijual kepada SGMSB dengan harga hanya RM50,000 sahaja, katanya.

No comments: