Wednesday, June 3, 2009

BENCANA ATAU KECUAIAN MANUSIA?


Kerugian kira-kira RM25 juta
Period pentadbiran Idris Jusoh

Menteri Besar Terengganu Dato' Ahmad Said memberitahu mengenai kerugian kira-kira RM25 juta berikutan sebahagian bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kompleks Sukan Gong Badak di sini, runtuh semalam (2 Jun 2009) menyebabkan timbul pelbagai persoalan kerana stadium bernilai RM292 juta itu baru setahun digunakan.Dalam kejadian jam 9.30 pagi itu, struktur bahagian bumbung di tempat duduk utama termasuk Pentas Diraja ranap dan menimpa sebuah kereta, tiga motosikal serta sebuah jentera berat yang diletak berhampiran kawasan itu, tetapi tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

Sekalipun Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan kerajaan Terengganu melakukan siasatan segera kerana ia tidak sepatutnya berlaku berikutan stadium itu baru disiapkan dan digunakan pada Sukan Malaysia (Sukma), tahun lalu. “Hal-hal sebegini yang menyebabkan kita tidak berpuas hati... adakah kejadian itu kerana kontraktor, perunding yang tidak melakukannya dengan betul atau pihak yang mengesahkan kerja akhir tidak membuatnya secara teratur, “Ia mungkin juga disebabkan hal-hal di luar jangkaan yang kita tidak tahu,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Majlis Titian Gemilang kelima di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Stadium yang boleh memuatkan 50,000 orang itu, dirasmikan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 10 Mei tahun lalu dan yang pertama di Asia dibina menggunakan sistem bumbung tanpa sokongan tiang. Pembinaan stadium tersebut adalah pada masa pentadbiran bekas Menteri Besar Dato' Seri Idris Jusoh. Justeru beberapa pihak berpendapat Idris Jusoh perlu tampil memberikan penjelasan berkaitan isu stadium, ketika krisis selenggara dan urus selia kereta Perdana exco kerajaan masih menimbulkan misteri.

No comments: