Friday, June 12, 2009

INFO SASTERA & BUDAYA

Sejarah buktikan kejayaan saintis:
Fasih BI tak semestinya orang pintar

oleh: Cikgu Fadzli

Fasih berbahasa Inggeris bukan bermakna seseorang itu pandai dan hebat. Begitu juga, tidak semestinya BI membuatkan kita lebih pandai daripada biasa. Sejarah membuktikan yang kejayaan saintis, negara dan apa sahaja perkara di dunia ini tidak bergantung kepada BI. Apabila terbaca mysinchew.com, pandangan orang cina mengenai hal ini juga sama iaitu tidak bersetuju dasar membanggakan BI dalam pendidikan.

Pandangan yang disiarkan di bahagian pendapat oleh TAN POH KHENG, ternyata mempunyai asas yang BI tidak semestinya mencerdikkan rakyat Malaysia. Dalam tulisannya, Tsien Hsue-shen, Luo Huageng, Wilhelm Rontgen (the German physicist who discovered X-ray), French microbiologist Louis Pasteur and Japanese physicist Shoichi Sakata were all educated in their own mother tongues, and later ascended to the pinnacle of science. The overall quality of people in China, Germany, Japan, Korea and France is by no means inferior to that of English speaking countries. As a matter of fact, the wisdom and quality of their people could be more superior than those of Britain or America.

Beliau memberikan contoh-contoh tokoh-tokoh yang sudah memetakan kejayaan penemuan dalam sejarah dunia tidak bergantung kepada BI. Malah dengan semangat inquiry-discovery mereka masih mampu melakukan penemuan yang membawa manfaat serta dogma baru dalam bidang masing-masing. Nama mereka ini terpahat sebagai penyumbang kejayaan masa kini.
Tambah beliau lagi, hanya orang yang mempunyai rasa tidak yakin serta masih mempunyai rasa inferiority complex membanggakan BI.

Mengapa mereka ini tidak bangga dengan bahasa ibunda dan kebangsaan yang lebih senang dimanupulasikan sebagai bahasa ilmu dalam acuan kita sendiri. Membangunkan masyarakat glokal impian pemimpin atasan negara memerlukan komitmen sayangkan bahasa Kebangsaan. Bukan hanya sebagai penyeri majlis rasmi sahaja. - (www.cikgumalaysia.blogspot.com.)

No comments: