Monday, July 27, 2009

SEKILAS PANDANG...


UMNO sendiri cantas mencantas:
Apa sangat yang diharap dengan PAS!

Siapalah Salahudin Ayub yang nak mengingatkan UMNO agar tak memanipulasikan kenyataan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mengenai kerjasama yang ingin dijalinkan yang bersifat antara kerajaan dengan kerajaan. Harakahdaily melaporkan hari ini (27 Julai 2009) Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub menyangkal kenyataan yang dibuat Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang ingin mengalihkan perhatian daripada isu pokok yang dibangkitkan oleh Ustaz Nik Aziz. "Ini bukan masalah antara parti UMNO dengan PAS, jangan alihkannya isu sebenar," kata Salahuddin kepada Harakahdaily.

Apa sangat dengan Ahli Parlimen Kubang itu kepada UMNO, kalau Dato' Nik Aziz mahu pun Dato' Seri Hadi Awang boleh dipermain-mainkan oleh pimpinan UMNO. Sebaliknya, mengapa pimpinan PAS masih juga memberi ruang kepada UMNO untuk memutar belitkan kenyataan, apabila mahu berbaik-baik. Sekali sudah menutup pintu, tak perlu lagi bersandiwara untuk bersikap sporting. Salangkan sesama pimpinan UMNO sendiri mereka saling cantas mancantas; apalagi PAS 'terbang sama bersayap; melompat sama berkuku!'. Ironinya, PAS sendiri hampir terperangkap dengan isu 'kerajaan perpaduan', tetapi masih juga mahu menjalin kerjasama fasal royalti minyak. Tak adakah formula lain bagi membuat tuntutan royalti minyak, ketika UMNO cuba gunakan pendekatan 'menghalal cara'.

"Saya percaya tindakan Tok Guru adalah untuk menuntut peruntukan daripada kerajaan pusat yang merupakan hak kerajaan negeri Kelantan seperti royalti minyak dan gas. Sebagai Kerajaan Pusat, mereka perlu tunaikan tanggungjawab kepada kerajaan negeri dalam merealisasikan konsep federalisme atau persekutuan, bukan memutar belitkan fakta," kata Salahuddin seolah-olah baru semalam, seminggu atau sebulan menenali UMNO. Jangan cuba nak mengajar UMNO mengenai konsep 'Kerajaan Pusat' yang didominasi mereka sejak 1955; sebaliknya PAS sendiri perlu mengkritik diri sendiri: Kalau susuh katakan susuh/tidaklah Jalak akan menerkam/ kalau musuh katakan musuh/tidaklah marak api disekam.

Apabila PAS sendiri mempunyai agenda macam helang berligar di udara menunggu peluang untuk menyambar; memang UMNO juga berminat melihat PAS menjadi katak di pucuk pokok kelapa ketika angin mengelus kencang. Kalau reptalia berkenaan sukar dijatuhkan menerusi elusan kencang, angin boleh mengubah persepsi dengan usapan bayu yang melekakan. PAS akan jatuh tergolek akibat puputan bayu, kalau menerusi tiupan angin kencang sukar menolaknya ke bawah. Pada 1990 PAS sendiri tak jujur kepada S46 berikutan jawatan Timbalan Menteri Besar Kelantan yang perlu diwujudkan TMB1 dan TMB2; tak mungkinkah isu tarik tali dengan UMNO mempunyai intrigue politik yang sukar diselami bak 'air di dalam tunggak'?


-Pak Dharma

No comments: