Friday, July 31, 2009

SEKILAS PANDANG...

'Pahlawan' dalam khutbah:
Jangan tampilkan berpilih-pilih





Terlalu banyak isu yang mahu diberi fokus termasuk UMNO tak mahu lagi layan Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat, tetapi jika ada peluang akan terus memutar belitkan fakta; tak peduli rakyat semakin meluat, menyampah dan menyumpah. Aduhai! Apalagi di Kedah pun sudah menyibuk dengan kes balak, sekalipun sebelumnya Pahang sahaja yang popular dengan politik balaknya. Hari ini (31 Julai 2009) khutbah Jumaat di Masjid al-Khairiyyah, Taman Seri Gombak berkaitan 'Hari Pahlawan' yang membawa persepsi salah kepada masyarakat, di samping Tugu Negara yang diberi penghormatan itu adalah 'haram'.

Bagaimanapun saya tak mahu fokuskan kepada 'Tugu Negara' yang sudah menjadi budaya politik kepada pimpinan negara (kalau tak ada Tugu Negara, barangkali berang pula pasukan keselamatan!); tetapi seperti disebut bekas Ketua Penerangan UMNO Bahagian Gombak di Selangor, Omar Sudi Abdul Manan kewajaran 'Hari Pahlawan' bukan sekadar mengutip derma tabung pahlawan. Omar Sudi menerusi blog ini dua hari lalu menyebut 'nilai pahlawan' kepada rakyat Malaysia juga perlu diangkat tinggi, bukan terhad kepada pasukan keselamatan semata-mata. Negara-negara lain yang mencapai kemerdekaan mampu menampilkan 'pahlawan' mereka yang terbilang, terjulang dan tertatang!

Kita sekadar berbangga dengan 'Bapa Kemerdekaa' Tunku Abdul Rahman Putra, tetapi seolah-olah tak wujud 'Pahlawan Nasional' seperti Jose Rizal di Flipina, Mahatma Ghandi di India, Ir Sukarno di Indonesia atau Jamal Abdul Naser bagi negara-negara Arab. Apabila kita membunuh pahlawan-pahlawan kita sendiri, justeru kita tercari-cari di mana mereka. Bagi mengisi kekosongan tersebut bangsa Melayu mengangkat Leftenan 90 Adnan Saidi, sebagai pahlawan sekalipun beliau sekadar 'wira peperangan'. Di Hollywood mereka berbangga memilemkan kisah 'wira peperangan'nya Audey Murphy sekitar dekad 1950-an dengan membawanya turut berlakon menerusi filem 'To Hell nad Back'. Begitulah!

Dalam khutbah Jumaat di Masjid al-Khairiyyah disampaikan Imam Ramli Ariffin hari ini, nama pahlawan nasional yang disebut selain Mat Kilau, Dato' Maharajalela, Syed Sheikh al-Hadi dan Sheikh Tahir Jalaluddin ialah Dr Burhanuddin al-Helmy dan Ustaz Abu Bakar al-Baqir. Masya Allah! Barangkali Imam Ramli sekadar membaca teks sahaja, sebaliknya khutbah disediakan oleh heh heh heh! Justeru penampilan pahlawan juga berpilih-pilih. Tak disentuh mengenai sumbangan Ibrahim Haji Yaakob, Ishak Haji Muhammad dan Ahmad Boestamam yang paling lama merengkok dalam penjara kolonial British kerana perjuangan merebut (bukan menuntut) kemerdekaan, sebelum diperkenal ISA pada 1960.


-Pak Dharma

No comments: