Wednesday, March 5, 2008

JAWATANKUASA AD-HOC WARGA
PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)

(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)






PILIHANRAYA UMUM KE 12, 8 MAC 2008
UNDI CALON, BUKAN UNDI PARTI’
SERUAN DARIPADA PIMPINAN PRIMA


DARI LAMAN BLOG




ANJAKAN PENGUNDI MELAYU
BOLEH MENGUBAH SENARIO POLITIK




Assalamualaikum,




Tak semena-mena semalam (3 Mac 2008) seorang kawan dari Seremban, Haji Kamaruddin Sulaiman mengirim SMS bertanya mengenai senario politik sekarang, berdasarkan pandangan PRIMA. Pesara kerajaan yang terbabit dalam perniagaan itu mengakui BN masih mampu mendominasi pentadbiran negara pada pilihanraya umum ke 12, 8 Mac 2008 nanti, tetapi anjakan pengundi Melayu mungkin mengubah senario politik keseluruhannya. Kata Haji Kamaruddin, anjakan pengundi Melayu tak akan berlaku seperti tsunami kerana majoriti penduduk di luar bandar minda mereka seolah-olah komputer mengikut set yang telah diprogram. Bagaimanapun undi bukan Melayu di bandar juga tak memberi banyak perubahan, apabila parti-parti pembangkang tak mampu membawa sebarang perubahan radikal.

Mungkin sahaja isu pengundi hantu berkesan di kawasan yang kedudukannya 50-50, sebaliknya apabila BN mampu mendominasi pengaruh dengan majoriti hampir 10,000 ianya tak memerlukan ‘pengundi hantu’. Apalagi jumlah ‘pengundi hantu’ dikatakan menjangkau hampir 90,000, tentulah sukar diterima akal kerana secara logik bagaimana mahu mengangkut mereka ke pusat membuang undi? Memang isu ‘pengundi hantu’ sudah berlaku sejak dekad 1960-an pun, malah dalam pilihanraya 1974 ramai pengundi tak berpeluang mengundi apabila nama mereka tak tersenarai dalam daftar pengundi. Sebaliknya selepas pilihanraya mereka menyedari nama masing-masing dipindahkan ke kawasan DUN yang lain, sekalipun masih di Parlimen yang sama.

Begitu juga pada pilihanraya 1995, ketika membuat kiraan undi pos, wakil saya mengeluh panjang kerana beberapa kertas undi ditolak (ditakrif sebagai undi rosak) adalah lambang ‘kepala banting’ (PRM). Bantahan tak dibuat apabila ianya dianggap ‘undi rosak’, tetapi bagaimana kertas undi ‘kepala banting’ lawan ‘dacing’ dimasukkan ke dalam peti undi berkenaan. Tak apalah! Sebaliknya kemenangan ‘gemilang’ BN pada pilihanraya 1995, terpaksa dibayar dengan ‘kesakitan’ amat sangat pada pilihanraya 1999. Begitu juga kemenangan ‘cemerlang’ pada pilihanraya 1974, dibayar dengan harga besar apabila PAS keluar daripada BN pada 1978. Tak tahulah dengan kemenangan ‘terbilang’ pada pilihanraya 2004, sama ada akan dibayar atau tidak pada pilihanraya ke12, 8 Mac 2008 ini. Heh heh heh!

Kegahirahan propaganda media pula tak sampai ke desa-desa, kerana majoriti pengundi di luar bandar bukanlah membaca akhbar. Kadangkala warta perdana jam 8.00 di TV juga mereka tak sempat menonton, kerana sebahagian besarnya di masjid solat berjemaah hingga menjelang isya’. Apalagi sebahagian besar wartawan yang berkhidmat di media perdana, sekadar menjalankan ‘titah perintah’ sebaliknya ketika berbual-bual bersama teman sekerja mereka akan heh heh heh! Misalnya, sekitar dekad 1990-an ketika ramai pimpinan UMNO terpinggir dari jawatan kabinet, apabila menjemput rakan-rakan kalangan wartawan dari almarhum akhbar ‘WATAN” bertemu (sambil makan tengah hari) memang sidang editor ingatkan wartawan-wartawan: “Orang politik masa jatuh kenallah wartawan, bila dah naik tak kenal lagi kamu semua”. Begitulah!

-Pak Dharma.


INFO HAK ASASI MANUSIA

PM PUJI KEJAYAAN SENDIRI
MASUK BAKUL ANGKAT SENDIRI

Jurucakap PRIMA Dato’ Kamal Amir Kamal Hijaz menyifatkan sikap memuji-muji kejayaan sendiri oleh Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi seolah-olah ‘seperti masuk bakul angkat sendiri’. Katanya, ketika Pak Lah merasmikan Wisma TNB di Seberang Jaya semalam (3 Mac 2008) beliau memuji-muji kejayaan pimpinannya dalam tempoh empat tahun dengan ekonomi negara berkembang pesat. Justeru menurut Dato’ Kamal Amir, PM sekadar menerima laporan pegawai-pegawai sahaja dengan tak ‘turun padang’ bagi mengetahui penderitaan rakyat dengan kenaikan harga barang-barang komoditi, pengangguran tak terkawal, masalah gejala sosial dan peluang perniagaan di kalangan peniaga-peniaga kecil terbatas. “Kalau PM sekadar mendengar laporan sahaja memang beliau menyangka ekonomi berkembang pesat,” katanya.

Seterusnya beritahu Dato’ Kamal Amir yang juga seorang usahawan, berdasarkan pasaran sahama semalam (3 Mac 2008), bursa saham Asia dan Eropah menjunam teruk di Wall Street sejak Jumaat (29 Februari 2008) berikutan kemelesetan ekonomi di Ameriks Syarikat. Kalau Indeks Hang Seng di Hong Kong jatuh 3.07 peratus, Indeks Strait Times di Singapura jatuh 3.3 peratus, takkan Indeks Komposit Kuala Lumpur yang merudum 26.79 mata dianggap hebat sangat, menurut Dato’ Kamal Amir. Justeru katanya, tak perlu kita merujuk kepada bursa saham, memadai ‘turun padang’ melihat kesulitan peniaga-peniaga kecil sama ada restoran, stationery, gerai-gerai mahupun tekstil bagaimana pergerakan ekonomi mereka dalam tempoh empat tahun lalu. “Sekadar menerima laporan memang pegawai-pegawai akan sediakan yang terbaik,” beritahu Dato’ Kamal Amir.

PRESTIJ NEGARA MAKIN MENURUN
KHAIRY BOLEH MEMBAWA BENCANA

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika ditanya dalam temubual yang disiarkan menerusi ‘Today Online’ memberitahu pandangannya mengenai Naib Ketua UMNO, Khairy Jamaluddin: “Saya rasa, jika anda mengikut mereka, ia akan membawa bencana kepada parti (UMNO).” Jawapan Tun Dr Mohamad berkaitan dengan kemungkinan menantu Perdana Menteri (Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi) dan Ketua Pemuda UMNO, Dato’ Seri Hishamuddin Tun Hussein memainkan peranan yang lebih besar dalam UMNO selepas pilihanraya ke 12 ini (8 Mac 2008). Menurut bekas Perdana Menteri itu dalam temubual tersebut, kad laporan yang dikemukakan oleh Dato’ Seri Abdullah tak melaporkan apa-apa perkara yang negatif.

“Sebagai contoh kehilangan begitu banyak wang, prestij negara menurun dan hakikat bahawa ramai yang tidak dapat kerja dan perniagaan di dalam negara ini sehingga mereka terpaksa pergi ke tempat lain,” beritahu Tun Dr Mahathir dalam temubual tersebut. Malah beliau turut menyifatkan koridor demi koridor yang dilancarkan oleh Dato’ Seri Abdullah sekadar pengumuman sahaja semata-mata. “Tidak ada apa-apa yang berlaku di tempat berkenaan. Jumlah wang yang terlibat begitu hebat, sehingga berterilion ringgit dan akan menjadi kenyataan mungkin dalam masa 10 hingga 20 tahun lagi. Oleh itu kesemuanya adalah janji. Sesiapa sahaja boleh berjanji,” kata Tun Dr Mahathir. (risalah ‘Kempen’ yang dikeluarkan oleh PAS – 3 Mac 2008).

MANIFESTO BN GAGAL BERSAING
SUKAR LINDUNGI KEBAJIKAN RAKYAT



Manifesto BN gagal bersaing dengan tawaran BA menyebabkan media perdana yang dimonopoli oleh kerajaan bertubi-tubi cuba memutar belitkan kandungan manifesto BA, beritahu Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dato’ Seri Anwar Ibrahim berucap dalam ceramah di Jalan Thambi Abdullah, Brickfields 28 Februari (2008) lalu. Dato’ Seri Anwar yang juga bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan seterusnya menegaskan, “Rakyat telah menderita dengan kenaikan harga barang, tol dan khasnya minyak naik menyebabkan barang naik, makanan dan kos pengangkutan pun jadi mahal. Semuanya berpunca daripada kenaikan harga minyak.”

Menurutnya lagi, kerajaan perasuah menyebabkan kenaikan harga pendidikan yang tak munasabah. Kononnya pendidikan percuma tetapi ada bayaran yuran tambahan yang menyebabkan ibu bapa tertekan dengan propaganda tipu daya murahan, ujar Dato’ Seri Anwar menambah. Sepatutnya kata Dato’ Seri Anwar lagi, sebahagian keuntungan bersih Petronas sebanyak RM80 bilion setahun itu dapat digunakan sebaik-baiknya untuk frasa memberikan pendidikan percuma di sekolah rendah, menengah dan universiti. Justeru beliau meminta rakyat memberikan peluang kepada BA mentadbirkan negara selepas pilihanraya ini, di samping menilai keistimewaannya berbanding dengan BN. “Malah BA berjanji akan bertindak menurunkan harga minyak untuk selesaikan segala masalah yang berbangkit,” beritahu Dato’ Seri Anwar.

INFO SASTERA & BUDAYA

PEJUANG PROLITAR DI DAERAH KECIL
PENEROKA TANAH SECARA BERHEMAH

Ketika pejuang prolitar Hamid Tuah menggemparkan kerajaan negeri Selangor di bawah Menteri Besar Dato’ Abu Bakar Baginda sekitar awal dekad 1960-an dalam isu penerokaan tanah haram, di Negeri Sembilan tampil seorang lagi pejuang prolitar iaitu Dato’ Sati Haji Daud bin Haji Ahmad yang menggerakkan penerokaan tanah secara berhemah. Dalam masa Hamid Tuah menggerakkan penerokaan tanah di Batu Tiga, Subang diikuti Sungai Sirih di Tanjung Karang di Selangor, Dato’ Sati Haji Daud pula bersama pengikut-pengikutnya meneroka tanah di Geylang, Triang Ilir diikuti di Seperi, mukim Gelami Lemi. Di Geylang Dato’ Sati Haji Daud meneroka di lokasi hutan seluas 100 ekar dengan 50 orang pengikutnya menerusi permohonan berhemah di pejabat tanah daerah Jelebu.

Berikutan kejayaan di Geylang, atas kapisiti ketua adat lembaga dagang di daerah Jelebu Dato’ Sati Haji Daud membawa 100 orang pengikutnya meneroka hutan di Seperi di lokasi seluas hampir 300 ekar, dengan setiap pengikutnya memperoleh 2 ¾ ekar pada awal tahun 1960. Bagaimanapun Dato’ Sati Haji Daud gagal meneroka tanah hutan bersama 200 pengikutnya di hutan Hulu Teriang sekitar 1964, berikutan isu tanah haram yang digerakkan oleh Hamid Tuah di Selangor, di samping kerajaan negeri melaksanakan ‘rancangan tanah pinggir’. Malah selepas pilihanraya 1964 sebahagian besar pengikut-pengikut Dato’ Sati Haji Daud berpindah ke kawasan Felda termasuk di Sungai Kelamah, Pasir Besar dan Air Kuning yang terletak di daerah Tampin apabila permohonan mereka menjadi peneroka Felda diterima.

Perjuangan Dato’ Sati Haji Daud menggerakkan penerokaan tanah bagi mereka yang tak bertanah di Negeri Sembilan didokumentasikan menerusi buku ‘Autobigorafi Dato’ Sati Haji Daud bin Haji Ahmad: Pejuang Prolitar Di Daerah Kecil’ yang dihasilkan oleh anaknya sendiri Dharmala N.S. penulis yang menghasilkan banyak buku autobiografi di Malaysia sekarang. Buku yang diterbitkan oleh Prisma Network setebal 260 muka dijual dengan harga RM50.00 bagi kulit tebal dan RM25 kulit nipis. Pengurus penerbitannya Sdr Nasiri Hamid memberitahu, cetakan buku berkenaan terhad berdasarkan permintaan sahaja. “Pasaran secara umum belum lagi dibuat, tetapi buku autobiografi memang dicetak terhad mengikut kadar permintaan,” beritahu Sdr Nasiri.

KOMENTAR
bersama Pak Parjo

KELANTAN JADI SASARAN
NEGERI MUNDUR NEGERI MAJU
Syahdan tersebutlah alkisah di negeri Melayu yang mengadakan pemilihan orang-orang besar pada 8 Mac 2008 (atau kira-kira tarikh yang fakir fahami ialah 1 Rabiulawal 1429), sekalian pegawai-pegawainya menuduhlah Kelantan itu negeri termundur kerana diperintah oleh puak-puak yang tak sehaluan dengan mereka. Sebermula seorang bekas menteri wanita pun diminta bersuara lalu dikatakannya ‘selagai negeri Melayu Kelantan diperintah oleh puak-puak tak sehaluan dengannya, maka negeri itu tiadalah perubahan’. Maka fakir pun diberitahu mengenai negeri Melayu Kelantan itu diperintah oleh orang-orang yang sehaluan dengan bekas menteri wanita pada 1978 hinggalah 1990, oleh itu tiadakah perubahan dalam tempoh 12 tahun itu, adanya!

Tersebutlah ceritera pada pemilihan orang besar-besar 2004 berjanjilah calon yang hendak ditabal menjadi MB negeri Melayu Kelantan sekiranya puak-puak mereka berjaya dipilih pada 8 Mac 2008, akan melaksanakan bil elektrik percuma selama tiga bulan. Heh heh heh! Adapun calon berkenaan menanglah dalam pemilihan 2004, tetapi janji untuk bil elektrik percuma selama tiga bulan hanya tinggal janji sahaja, maka sekarang datang semula untuk menabur janji baru untuk membawa kemajuan ianya ke atas negeri Melayu Kelantan yang sudah sedia maju itu. Syahdan fakir pun diberitahu akan perihal Tun Isap dijanjikan keselamatan oleh Sultan Mahmud setelah membunuh Tun Ali. Lalu Seri Dewa Raja anak bungsu Bendahara Paduka Raja diberitahu akan Tun Ali dibunuh oleh Tun Isap, maka diadangnya serta dicabuknya kepala Tun Isap hingga tak selamatlah ia di bumi Melaka itu adanya, kata















HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: