Sunday, March 23, 2008

JAWATANKUASA AD-HOC WARGA
PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)

(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)



DARI LAMAN BLOG:



HILANGNYA KESOPANAN, KESUSILAAN
DIUSIR DENGAN LAUNGAN ‘PENYAMUN’


Assalamualaikum,


Adab demokrasi seolah-olah tak penting, malah kalah dalam pilihanraya bagaikan berlaku ‘rampasan kuasa’, sehingga golongan tertentu macam dirasuk histeria mengusir sambil memekik-mekik ‘penyamun’. Begitulah! Insiden malam 8 Mac 2008 (sebenarnya sudah masuk 9 Mac 2008), bekas Menteri Besar Selangor, Dato’ Seri Dr Mohd Khir Toyo dikatakan menerima musibah demikian sebaik sahaja keputusan pilihanraya BN tak lagi mendominasi kerajaan negeri. Justeru sekumpulan penyokong parti lawan menyerbu ke kediaman rasmi Menteri Besar dengan memekik-mekik ‘penyamun’ berulang kali, sambil menyuruh penghuninya keluar serta merta. Bagi mengesahkan insiden ‘rampasan kuasa’ di Selangor, PRIMA membuat kunjungan hormat bagi menemui Dato’ Seri Dr Khir hari ini (22 Mac 2008).



Dengan kerjasama aktivis belia Sdr Sobri Ahmad, saya mengetuai rakan-rakan dari PRIMA bersama beberapa orang pengendali laman blog dan lama web menemui Dato’ Seri Dr Khir di Holiday Inn di Subang. Antara rakan-rakan yang hadir termasuk Haji Yahaya Ismail, Dato’ Kamal Amir, Dato’ Rejal Arbee, Sdr Zainal Abidin Rasidin, Sdr Sallehuddin, Sdr Zakir dan beberapa lagi yang saya tak kenali, tetapi salah seorang daripadanya difahamkan ialah anak Tan Sri Sanusi Junid (tak diberitahu namanya kepada saya, tetapi ternyata suaranya lantang mirip ayahnya, barangkali!). Hampir pula Dato’ Seri Dr Khir tergamam, apabila Dato’ Kamal Amir menyelar langkahnya meletakkan jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor, tetapi heh heh heh!



Malam ini (22 Mac 2008), Pengerusi Tetap Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Gombak, Hajjah Fauziah Raof berbalas-balas SMS berkaitan dengan senario politik di Selangor. Apalagi kepongahan parti yang mendakwa berbilang kaum, sebaliknya mahu Exco kerajaan negeri didominasi oleh partinya (ironinya, semua satu kaum sahaja), di samping rakan persepakatan terpaksa berkompromi. Di Perak juga pihaknya mahu kerusi Exco kerajaan negeri didominasi partinya, tetapi tak seorang pun ADUN mereka orang Melayu. Entahlah! Memang takrif mereka parti berbilang kaum ialah komuniti lain cukup seorang berdua sahaja majoritinya komuniti mereka, dengan tak berasaskan komposisi kaum di negeri terbabit (sama ada di Perak mahupun di Selangor).



Berikutnya penyair Yassinsalleh pula menelefon, bertanyakan insiden di Terengganu yang didominasi oleh UMNO, ironinya pelantikan Menteri Besar turut kecoh, heboh dan cemuh! Apalagi Yassinsalleh yang dikenali sebagai penyair sinikal, sekadar berkata isu berkenaan apabila didedahkan ke TV maknanya sudah wujud agenda terancang. Aduhai! Memang beberapa ADUN (kononnya menyokong Dato’ Seri Idris Jusoh, tak pula disebut kroni-kroni) mahu memulaukan upacara angkat sumpah di istana Kuala Terengganu. Apa lagi kekecohan selepas 8 Mac 2008, memang rentetan daripada kepongahan, kebobrokan dan keberantakan pentadbiran BN sebelum pilihanraya itu. Astaga!


-Pak Dharma.


INFO HAK ASASI MANUSIA



TUN M, KU LI SEDIA BERGABUNG
PULIHKAN ‘KRISIS KEYAKINAN’ UMNO



Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dikatakan bersedia bekerjasama dengan bekas Menteri Kewangan Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah bagi memulihkan semula ‘krisis keyakinan’ UMNO berikutan prestasi buruk pada pilihanraya 8 Mac 2008 lalu. Menurut Jurucakap PRIMA, Dato’ Kamal Amir Kamal Hijaz beliau diberitahu oleh sumber yang rapat dengan kedua-dua pemimpin tersebut, inisiatif sudah dibuat berikutan persefahaman mereka setelah saling berhubung menerusi telefon. Bagaimanapun Tun Dr M yang dinasihatkan oleh doktor perlu banyak berihat selepas menjalani pembedahan September 2007 yang lalu, membuktikan beliau mampu bergerak aktif demi memulihkan UMNO di samping mempertahankan maruah ketuanan Melayu, beritahu Dato’ Kamal Amir selanjutnya.

Beliau yang juga bekas Exco Pemuda UMNO sekitar dekad 1980-an memberitahu, daripada sumber tersebut dua pemimpin berpengalaman dalam UMNO itu dikatakan sudah ditemui oleh pelbagai pihak pertubuhan Melayu bagi menggerakkan pemulihan UMNO. Menurut Dato’ Kamal Amir lagi, Persatuan Bekas Wakil Rakyat UMNO atau ‘Mubarak’ juga dilaporkan sudah menemui Tengku Razaleigh memintanya mengambil langkah segera, di samping berharap kesihatan Tun Dr M tak terganggu. “Insya Allah kalau tak ada aral melintang, Tun Dr M dan Ku Li akan berganding bahu menggerakkan perjumpaan yang klasik pada 4 April 2008 ke arah memulihkan semula ‘krisis keyakinan’ yang melanda UMNO sekarang,” jelas Dato’ Kamal Amir.



Bagaimanapun beliau enggan menjelaskan lokasi perjumpaan klasik Tun Dr M dan Ku Li bersama lebih 60 pimpinan peringkat Bahagian UMNO. Sebelumnya sumber itu menyebut, perjumpaan tersebut dijangka di Gua Musang tetapi menyukarkan perjalanan Tun Dr M kerana memerlukan pesawat khas. Malah desas desus turut memberitahu ianya mungkin di Kelab Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur sebagai nostalgia kepada ‘Kongres Melayu Pertama’ 1 – 4 Mac 1946 yang digerakkan oleh Tan Sri Zaaba dengan kerjasama Dato’ Onn Jaafar, Dato’ Panglima Bukit Gantang dan Tunku Abdul Rahman. Kata Dato’ Kamal Amir lagi, masih terlalu awal mahu menyentuh lokasi akan diadakan kerana inisiatif digerakkan secara terancang. “Tunggulah pada 4 April 2008 ini, kerana kita semua juga sama-sama menunggu,” beliau menambah.


INFO SASTERA & BUDAYA:


MENJANA PERTUMBUHAN EKONOMI
KETIKA LANSKAP POLITIK BEROLAK-OLAK


(sambungan laman blog semalam, 21 mac 2008)

Pada pilihanraya 1974, Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah) diminta oleh Tun Razak bertanding bagi kerusi Parlimen Hulu Kelantan di bawah BN. Ku Li menang tidak bertanding apabila PAS juga terbabit sebagaiparti komponen BN berikutan iltizam Tun Razak mahu mengurangkan politiking. Bagaimanapun Ku Li tidak dibawa menyertai kabinet, sebaliknya diletakkan sebagai Pengerusi Petronas bagi menjana pertumbuhan ekonomi. Beliau juga dipilih menjadi salah seorang Naib Presiden UMNO pada 1974 bersama Tun Ghafar Baba dan Tun Dr Mahathir Mohamad.



Berikutan berpulangnya ke rahmatullah Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn yang mengambil alih jawatan Perdana Menteri melantik Ku Li memegang jawatan Menteri Kewangan pada 5 Mac 1976. Lanskap politik yang berolak-olak pada 1982, membuat Ku Li tidak menduduki kerusi Naib Presiden UMNO, tetapi kekal mnejadi Menteri Kewangan hingga 1984. Ketika itu penganalisis politik turut memberi perhatian kepada kemampuan Ku Li menjana pertumbuhan ekonomi negara yang berkembang pada 6-8 peratus setahun dengan pencapaian cemerlang.


Dalam rombakan kabinet pada 1984, Ku Li dipindahkan ke kementerian perdagangan dan perindustrian yang dianggap kurang tepat pada penganalisis politik ketika itu. Pada 1987, Ku Li membuat kejutan budaya apabila membentuk barisan alternatif melawan pimpinan Tun Dr Mahathir dalam Perhimpunan Agung UMNO. Berikutan kekalahan regu Tengku Razaleigh-Tun Musa Hitam, Ku Li menubuhkan Parti Semangat Melayu 46 (S46), setelah UMNO diharamkan oleh mahkamah. Bagaimanapun Tun Musa Hitam tidak pula menyertai Tengku Razaleigh, sebaliknya Dato’ Seri Rais Yatim, Dato’ Harun Idris, Dato’ Suhaimi Kamaruddin, Datin Paduka Rahmah Osman dan Dato’ Zainal Abidin Zain terbabit dalam S46.

Sekalipun di luar UMNO, Ku Li mampu mempertahankan kerusi Parlimen Gua Musang atas tiket S46 pada pilihanraya 1990 dan 1995. Beliau membubarkan S46 pada 1996, dengan kembali menyertai UMNO bersama rakan-rakannya. Ku Li kekal menjadi Ahli Parlimen Gua Musang yang menjadi platform beliau meneruskan perjuangan politik hingga sekarang. Beliau berkahwin dengan (Puan Sri) Noor Abdullah.

(Dipetik dari buku ‘100 Tokoh’; Dharmala N.S./Dr Ammar Haji Hassan; Kantung Network Sdn Bhd, Kuala Lumpur; 2007. Harga senaskah RM50.)


ISU BAHASA GAPENA TERLAMBAT
BARISAN PIMPINAN PERLU DIROMBAK


Gabungan Penulis Nasional (Gapena) dikatakan terlambat dalam perjuangan isu Bahasa Melayu dalam pembelajaran mata pelajaran ‘matematik’ dan ‘sains’, ketika persatuan-persatuan persuratan di peringkat negeri bergerak lebih awal. Menurut aktivis budaya Dato’ Dr Mohd Mansor Abdullah, Gapena tak mampu tampil ke hadapan ketika kerajaan memproklamir pembelajaran mata pelajaran ‘matematik’ dan ‘sains’ diwajibkan dalam Bahasa Inggeris, apabila ‘Dong Jai Zong’ secara terbuka menentangnya. Justeru kata Dato’ Dr Mohd Mansor yang juga Timbalan Ketua Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) menggesa barisan pimpinan Gapena sekarang perlu dirombak, bagi memastikan ianya menjadi organisasi massa (ormas) yang berwibawa.


Mengulas laporan media hari ini (22 Mac 2008) apabila pimpinan Gapena menerusi Profesor Dr Zainal Kling mahukan pembelajaran mata pelajaran ‘matematik’ dan ‘sains’ di peringkat sekolah dalam bahasa Melayu, Dato’ Dr Mohd Mansor menyifatkan sebagai sudah terlambat. Malah beliau melahirkan rasa bimbang kenyataan tersebut dibuat setelah pimpinan Gaena terbabit dikatakan dicalon untuk menduduki ‘Kursi Tun Ghafar Baba’ di UPSI, Tanjung Malim. Katanya, kenapa ketika ‘Dong Jai Zong’ tampil menentang secara terbuka, Gapena sekadar berselindung untuk mencari ‘survival’ kerana mahu memelihara kepentingan peribadi. “Dalam senario sekarang memang wajar juga pimpinan Gapena dirombak bagi menjadikan ianya ormas yang berkesan,” kata Dato’ Dr Mohd Mansor.



KOMENTAR
bersama Pak Parjo.


MULALAH ORANG BESAR BERTUGAS
SEMUA SUDAH MENNGAKU TAAT SETIA

Kata sahibul hikayat mustaidlah keputusan di dalam negeri Melayu itu, maka semua menteri-menteri dan orang besar sekalian mulalah berkhidmat setelah dilantik mengikut sepertimana ditetapkan oleh memanda Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi. Adapun menteri pemukul canang, Dato’ Ahmad Shabery Cheek diberitahu oleh memanda Perdana Menteri supaya memanggil akan ianya semua penyurat-penyurat di seluruh negeri (kononnya disebut orang kemudian hari ialah pengendali laman blog dan laman web, wallahu’alam!) yang dicanangkan hari ini juga 14 Rabiulawal 1429 (seperti disebut anak cucu fakir 22 Mac 2008). Maka berasa hairanlah fakir apabila orang besar itu mahu sangat bertemu dengan penyurat-penyurat itu, sedangkan pengarang-pengarang besar di surat khabar itu terlalulah besar pengaruhnya, tetapi tak pula dipanggil.


Arakian setelah Betara Majapahit mendengar Singapura negeri besar, rajanya tidak menyembah kepada baginda, maka disuruhnya menyurat bingkisan. Betara Majapahit menyuruh surat bingkasan itu sekeping tatal, tujuh depa panjangnya, ditarah tiada putus, dan nipisnya seperti kertas, digulungnya seperti subang. Maka disuratkan dengan bahasa yang indah-indah (tentunya Bahasa Melayu, bukanlah Bahasa Inggeris), disuruh utusan belayar ke Singapura. Beberapa lamanya di laut sampailah utusan itu ke Singapura membawa bingkisan yang disuratkan dengan bahasa yang indah-indah itu, lalu disambut oleh Paduka Seri Pikrama Wira. Maka disuruh baca kepada khatib, kerana tak semua tahu mengenai bahasa para penyurat itu sebagaimana ‘Kitab Melayu’ dibacakan oleh:





HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: