Thursday, March 12, 2009

DARI LAMAN BLOG... Air Mata Ibu Bapa Anak-Anak Lulus SPM

Keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ini menambahkan lagi kepongahan Menteri Pelajaran Dato' Seri Hishamuddin Hussein dengan sandiwara yang sukar ditandingi oleh seniman legenda Allahyarham Tan Sri Dr P Ramlee. Apabila pihak kementerian umumkan peningkatan pencapaian pelajar-pelajar tahun ini lebih baik daripada 2008, dengan 6277 calon memperoleh keputusan A semua subjek, tentulah terasa hebatnya Hishamuddin. Justeru Hishamuddin dan pegawai-pegawainya yang menjadi pendukung PPSMI (tak semua pegawai yang bersetuju) sekadar melihat air mata kegembiraan ibi bapa sahaja.

Hishamuddin tak peduli dengan majoriti ibu bapa menitiskan air mata duka dengan dasar yang akan menghancur lebur; memunah ranah, menghapus lupus kedaulatan Bahasa Melayu. Air mata ibu bapa bukan sahaja mengenang nasib Bahasa Melayu, sebaliknya kecemerlangan pencapaian pelajar-pelajar hanya di sekolah bantuan penuh kerajaan. Pelajar-pelajar MRSM misalnya, guru-guru pun berhamburan air mata kerana tak menyangka keputusan yang tak diduga. Segalanya dalam fikiran Hishamuddin, justeru jangan orang Melayu menangis lagi apabila pelajar-pelajar terbabit tak mampu bersaing kerana keputusan peperiksaan mengikut acuan kementerian pelajaran.

Pendudkung-pendukung PPSMI mungkin sahaja menutup sebelah mata dengan senario di sekolah-sekolah, apabila buku-buku praktikal yang dibekalkan menerusi SPBT (Skim Pinjaman Buku Teks) tahun ini, ibu bapa terpaksa membeli buku lain yang ditetapkan oleh guru-guru dengan kosnya lebih mahal daripada buku-buku SPBT. Pelajar-pelajar terpaksa membeli buku lain, disebabkan skima yang berubah-ubah. Guru-guru sendiri memberitahu murid-murid buku-buku SPBT tak sesuai lagi dengan silibas sekarang. Justeru sandiwara apakah yang sedang dimanuskripkan oleh Hishamuddin dan pegawai-pegawai kementerian selepas laporan Audit Negara mengenai kos bekalan peralatan untuk PPSMI itu, alamak!

Pegawai-pegawai dan pendukung-pendukung PPSMI sekadar menyampaikan laporan yang molok-molok kepada Hishamuddin, seperti senario Rafi dalam 'Madu Tiga' filem P. Ramlee yang memenangi 'hadiah filem komedi terbaik' di Festival Filem Asia dekad 1960-an. Rafi yang mahu menyenangkan hati Jamil (bosnya) sanggup berbohong sahaja kepada Pak Ali, dengan mengakaui bosnya bujang alif ba ta (Angkatan Bujang Tua). Justeru Pak Ali secara spontan memberitahu, "Bulan ni gaji awak naiklah, Cik Rafi!". Justeru Rafi juga menyahut, "Kita ni sama aje Pak Ali, menyenangkan kerja saya, Pak Ali pun tak perlu susah-susah lagi." Sandiwara inilah yang dilestarikan oleh Hishamuddin dan pendukung-pendukung PPSMI, sekalipun Bahasa Melayu menjadi taruhan. Heh heh heh!

-Pak Dharma.

1 comment:

Seladang said...

Rakyat banyak dilahirkan lulus memegang sijil! Tapi banyak yang dibodoh dan ditindik hidung oleh pemimpin Umno/ Bn terutamanya oleh Najib Rosmah dan sepupunya Hishamuddin al Hussin.