Wednesday, March 18, 2009

L MANKADIR MENULIS...


Jangan peduli pergolakan UMNO
Pejuang bahasa teruskan lawan PPSMI

Pejuang bahasa Melayu yang mahu menghapuskan PPSMI (pembelajaran dan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris) jangan leka dengan isu pergolakan dalam UMNO dan jangan menaruh harapan pada Najib (Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak). Janganlah harapkan guruh di langit air di tempayan dicurahkan. UMNO tetap UMNO, tak kira siapa pun yang akan jadi Presiden UMNO. Politik wang, salah guna kuasa dan 'gertak' memang jadi amalan UMNO. Pada masa Mahathir (Tun Dr Mahathir) dulu begitulah, sekarang sudah semacam nampak kelibatnya di belakang Najib. Tapi majoritinya ahli UMNO bukanlah 'tahu bahasa' sangat. Kalau mereka nak jadi Si Luncai terjun dengan labu-labunya, biarkan, biarkan!

UMNO/BN jangan ingat rakyat dan pengundi macam kera yang boleh diumpan dengan jagung untuk masuk perangkap pilihanraya. Kempen pilihanraya di Bukit Gantang (di Perak), Bukit Selambau (di Kedah) dan Batang Ai (di Sarawak) kalau 'anak jantan' UMNO jemputlah Mahathir dan Hishamuddin (Dato' Seri Hishamuddin Hussein), ceramah dalam Bahasa Inggeris. Mereka berdua bersungguh-sungguh mahukan PPSMI, sila jumpa pengundi Melayu prolitar dan gunalah Bahasa Inggeris. Mahathir yang masih berminat dengan 'jambatan bengkok' ke Singapura tentu sedang menunggu-nunggu Najib dan Hishamuddin naik. Sekarang pun Mahathir dah mula tunjuk belang, dengan PERKASA yang diketuai Berahim Ali (Dato' Ibrahim Ali) buat perjumpaan Melayu pada 22 Mac ini di Dewan Sukan TNB, Kuala Lumpur. Alahai Melayu!

(*L Mankadir Shamsi ialah aktivis teater dan budaya di Pahang, di samping terbabit dalam perfileman dan drama TV. Pernah memenangi hadiah saguhati skrip drama pentasdianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, pada dekad 1980-an. Di samping menulis skrip TV, beliau juga pengarah dokumentari untuk TV swasta)

No comments: