Friday, March 27, 2009

MOHAMAD MANSOR BERSUARA...

Berundur Tak Terpilih:
Shahril Tunjuk 'Anak Jantan'
Langkah Dato' Seri Shahril Abdul Samad meletak jawatan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berikutan tak terpilih dalam pemilihan MT UMNO semalam (26 Mac 2009) disifatkan sebagai 'anak jantan' yang berprinsip, menurut bekas Timbalan Naib Canselor HEP UTM, Profesor Dato' Dr Mohamad Mansor Abdullah. Sebaliknya keputusan Dato' Seri Shahril akan memberi kesan negatif kepada rakan-rakannya yang lain termasuk beberapa orang Menteri Besar yang tak terpilih sama, kata Profesor Dato' Dr Mohamad Mansor. Keputusan pemilihan MT semalam beberapa orang menteri tak terpilih dalam barisan pimpinan termasuk mereka yang bertanding bagi jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden. "Apabila Dato' Seri Shahril menunjukkan sikap 'anak jantan', menteri yang lain akan tercabar kalau tak letak jawatan," ujar Profesor Dato' Dr Mohamad Mansor.

Menteri yang tak terpilih termasuklah Senator Tan Sri Muhammad Mohd Taib, Dato' Seri Syed Hamid Albar, Dato' Seri Dr Rais Yatim, Dato' Seri Azalina Othman, Dato' Ghani Othman, Dato' Seri Muhamad Hassan, Dato' Seri Adnan Yaakob dan beberapa lagi. Bagaimanapun Dato' Seri Shahril dibawa semula ke kabinet pada Mac 2008, setelah disingkirkan pada 1987 oleh pentadbiran Tun Dr Mahathir. Beliau terpilih memenangi persaingan MT pada 2003, ketika tak memegang jawatan di dalam kabinet. Justeru, kata Profesor Dato' Dr Mohamad Mansor ketika pimpinan UMNO berebut-rebut mengejar kedudukan menjadi menteri, Dato' Seri Shahrir mengambil langkah 'anak jantan'. "Dato' Seri Shahrir membuktikan beliau bukan aktivis UMNO yang mengejar kedudukan dan pangkat," kata beliau menambah.

(Profesor Dato' Dr Mohamad Mansor Abdullah ialah bekas Timbalan Naib Canselor HEP UTM, di samping aktivis persuratan di Pahang. Beliau menjadi contoh bagi kejayaan pelajar aliran sekolah menengah Melayu, yang mampu melonjak dengan pencapaian Phd di universiti di Amerika Syarikat. Justeru beliau menolak pelaksanaan PPSMI yang membuktikan Bahasa Melayu tak menghalang pencapaian akademiknya).

No comments: