Friday, March 27, 2009

PANDANGAN L MANKADIR...

Macam Rasa Nak Tergelak:
Dicabar Langkah Mayat UMNO!

Rakyat jangan mengharap pemimpin UMNO bertindak untuk orang Melayu terutamanya isu Bahasa Melayu dan pelaksanaan PPSMI serta agihan ekonomi, kecuali untuk mengkayakan diri, keluarga dan kroni mereka sahaja. Ahli bawahan dan penyokong UMNO hanya alat titian mereka saja. Orang Melayu diperdengarkan dengan ucapan wakil-wakil UMNO menerusi TV dalam Perhimpunan Agung, malah malam ini (27 Mac 2009), salah seorang wakil mendabik dada. Kononnya, kalau nak melawan institusi raja-raja, langkah mayat UMNO dulu. Nak gelak pun tak jadi, sebab lawaknya tak menjadi. Wakil tu lupa mayat UMNO dah bergelimpangan di Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor. Apalagi di Kelantan UMNO ada atau tak ada pun sama sahaj bagi rakyat Kelantan.

Puahhh palih weh! Di Pahang pun UMNO dah tinggal nyawa-nyawa ikan, wakalupun orang Pahang yang jadi Presiden UMNO. Menteri Besar Pahang, Dato' Seri Adnan Yaakob pun tak menang MT. Nasib baik Imam Masjid Negara tak benarkan bersumpah di masjid, kalau tidak di mana mukanya nak pandang? Ketua Bahagian di Pahang sendiri sambut cabaran untuk sumpah di masjid. Sebabnya budaya bersumpah tu dah dimulakan oleh Dato' Seri Mohd Najib Razak. Apalagi kerana ahli UMNO memang tak tahu bahasa, sumpah di masjid dah jadi mainan saja. Itulah Presiden UMNO sekarang. Tak malukah ahli-ahli UMNO dengan perangai Presiden yang macam tu. Jadi, kalau nak cabar suruh langkah mayat UMNO, patutnya cermin-cerminlah diri sebelum dimalukan, di'tak malukan' dan dipermalukan!

(*L Mankadir Shamsi aktivis teater, perfileman dan pendeklamator sajak. Pernah memenangi tempat ketiga pertandingan menulis skrip drama pentas anjuran DBP pada dekad 1980-an. Bekas editor majalah 'Koleksi' yang popular sekitar dekad 1980-an, beliau juga penggerak awal sebagai editorial akhbar Harakah bersama Dato' Nakhaie Ahmad)

No comments: