Saturday, April 4, 2009

DARI LAMAN BLOG...


Termengkelan Selepas Perhimpunan:
Lembaga Disiplin Bukan Sekadar Pening...

Assalamualaikum,

Masih banyak yang 'termengkelan' selepas berakhirnya Perhimpunan Agung UMNO 28 Mac 2009, sekalipun diungkapkan berulang kali 'biduk lalu kiambang bertaut', tetapi ia sekadar dilihat pada permukaan sahaja. Kaimbang tetap terumbang ambing setiap kali air berolak, berkocak dan berombak! Apalagi misteri bekas Naib Presiden Dato' Seri Mohd Ali Rustam dilarang bertanding jawatan Timbalan Presiden, di samping Khairy Jamaluddin sekadar diberi amaran atas kesalahan yang sama dengan Ali Rustam. Sumber dari kalangan UMNO sendiri yang rapat dengan heh heh heh mengakui, Ali Rustam berpotensi memenangi jawatan yang ditandingi berdasarkan 'network' kempennya lebih kemas daripada Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Khairy pula dilaporkan menerima signal yang mendorong Lembaga Disiplin sekadar memberi amaran, sekalipun 'network' kempennya sama dengan Ali Rustam. Maknanya, kalau Khairy boleh memenangi Ketua Pemuda ianya memberi advantage kepada Ali Rustam menduduki Timbalan Presiden. Kalangan yang rapat dengan heh heh heh menjelaskan Lembaga Disiplin juga berhadapn dengan senario 'ditelan mati emak, diluah mati ayah'. Malah sumber daripada Lembaga Disiplin juga menyebut 'politik wang' digerakkan secara terang-terangan bagaikan tak menjadi 'dosa' apa-apa kepada mereka. Astaga!

Dalam isu memberi amaran kepada Khairy, memang Lembaga Disiplin juga tak sekata dalam membuat keputusan. Malah di kalangan Lembaga Disiplin juga membantah, sebaliknya apabila menerima signal, mereka sekadar 'pak pung pak mustape, ada dule di rumahnye; ada tepung ada kelape, masak inti aduh enaknye!' Memang misteri tak sama dengan mitos atau fantasi, justeru sukar mahu mentafsirkan 'Hikayat Seribu Satu Malam', 'Hikayat Bayan Budiman', atau 'Hikayat Panji Semerang' disebabkan ianya berangkai-rangkai, berungkai-rungkai dan berantai-rantai. Lembaga Disiplin juga bukan sekadar 'pening kepala', malah macam sorong papan tarik papan, buah keranji dalam perahu!

Pimpinan veteran UMNO menngakui berlakunya kepongahan, keperongosan dan kebobrokan dalam UMNO menyebabkan orang Melayu meluat pada PRU12. Justeru mereka juga tak menolak kemungkinan pada PRU13 UMNO sudah boleh dimuziumkan, kalau kepongahan, keperongosan dan kebobrokan itu tak dihapuskan (atau disebutnya secara spontan lupa diri dan lupa daratan). Sebaliknya apabila Lembaga Disiplin dipersalahkan berikutan keputusan yang dibuat menjelang Perhimpunan Agung, ia seolah-olah mengelak aur songsang di tengah belukar. Tak hairanlah, buat seketika isu yang termengkelan di kalangan aktivis UMNO akan terus ditelan, diteran dan ditagan. Aduhai!

-Pak Dharma

No comments: