Monday, April 20, 2009

DARI LAMAN BLOG:

PAS Perak tak nafikan:
Paduka Sultan lebih tahu!

Assalamualaikum,

Kalau pimpinan PAS Negeri Perak tak membuat kenyataan semalam (19 April 209) dengan menjelaskan Menteri Besar PR Dato' Seri Ir Muhammad Nizar Jamaluddin tak menderhaka, barangkali Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Azlan Shah sudah lebih maklum. Paduka Seri Sultan Azlan yang juga bekas Ketua Hakm Negara dalam titahnya sempena keputeraan baginda menyebut mengenai fungsi raja berperlembagaan di samping pihak-pihak tertentu cuba mencetuskan kebencian rakyat terhadap institusi istana. Telitilah baik-baik teks titah ucapan baginda, ehem ehem ehem!
Pada 1993 dalam episod pindaan perlembagaan membabitkna kekebalan raja-raja, PAS dan S46 tak menyokong di Parlimen. Malah kerajaan negeri PAS di Kelantan juga tak membawa apa-apa enakmen berkenaan ke Dewan Undangan Negeri. Dalam insiden kereta 'Lamborgini' dan Sultan Kelantan di pejabat kastam, PAS juga mempertahankan baginda yang dikritik keras oleh media arus perdana. Barangkali aktivis politik PAS mahupun S46 tak tergamak mahu mengutuk raja-raja Melayu; apalagi ianya dilindungi di bawah Akta Hasutan. Kalau begitu, siapa gerangannya?
Allahyarham Dato' Dr Ishak Haji Muhammad (Pak Sako) mahupun Dato' Ahmad Boestamam (Pak Boes) yang tebal dengan sentimen sosialisme juga tak pernah mengkritik institusi istana. Malah Pak Sako akan menyebut 'raja aku' apabila merujuk kepada Sultan Pahang, atau Pak Boes pula 'sultan negeri aku' sekiranya menyebut 'Sultan Perak'. Allahyarham Tan Sri Abdul Samad Idris juga cenderung kepada pemikiran sosialisme, tetapi beliau akan menyebut 'Tuanku' kalau merujuk kepada Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Begitulah!

Berdasarkan rekod, pada mesyuarat agung UMNO di Johor Bahru 25-26 Januari 1948, wakil SEBERKAS, Azahari Taib meminta pimpinan UMNO mengkaji semula kes Sultan Ali diturunkan takhta oleh Mac Michael kerana enggan menurunkan tandatangan Malayan Union. Tetapi heh heh heh! UMNO Singapura pula terkubur pada 1965, apabila kerajaan haramkan PAP yang bertapak di Malaysia pada 1964. Justeru Lee Kuan Yew bertindak balas dengan mengharamkan UMNO dan diganti dengan PKMS. Sejarah Hamid Jumat dan Lim Yew Hock yang mahu dilupakan, barangkali!


- Pak Dharma

No comments: