Sunday, April 26, 2009

DARI LAMAN BLOG


Salangkan bah kapar tak hanyut
Inikan pula kalau kemarau panjang

Assalamualikum,
Bekas Presiden UMNO Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata optimis pelantikan Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang mampu menjadi pencetus kepada usaha mengembalikan negeri itu ke pangkuan Barisan Nasional (BN).
Sambil menyifatkan Ahmad Zahid sebagai pemimpin yang mempunyai keupayaan tersendiri, bekas Perdana Menteri itu menekankan apa yang amat penting untuk merealisasikan hasrat itu ialah permuafakatan ahli UMNO dan parti komponen BN perlu dipertingkatkan.

"Bukan mustahil untuk BN mengambil balik Pulau Pinang. Yang diperlukan ialah bekerja bersungguh-sungguh dan lebih penting ialah perpaduan dan muafakat yang baik bukan hanya di antara ahli UMNO bahkan ahli parti komponen," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri Sambutan 100 Tahun Pengakap Malaysia di Stadium Negara, di sini hari ini.
Hadir sama pada majlis yang dirasmikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin itu ialah Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Ketua Pengakap Negara, Datuk Seri Dr. Shafie Salleh.

Bagaimanapun tak mustahil pula, kalau UMNO/BN hilang kuasa di mana-mana kalau sekadar kokok berderai-derai ekor bergelumang taik. Salangkan Pulau Pinang di bawah Perdana Menteri selaku ketua perhubungan boleh wal hasal balik hasil, wal hasil balik hasal, apa sangatlah dengan Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi. Parlimen Bagan Datoh pun hampir terjunam ke tangan Pakatan Rakyat, bagaimana mahu ke Pulau Pinang. Kalau kewibawaan Ahmad Zahid mampu membawa Pulau Pinang cemerlang, bukankah baik beliau sendiri dilantik ketua perhubungan negeri Perak yang berhadapan dengan krisis perlembagaan sekarang!


Malah oran tua-tua sentiasa mengingatkan kita: Salangkan bah kapar tak hanyut, inikan pula kemarau panjang. Tetapi untuk 'berhibur-hibur hati' bolehlah Tun Abdullah memberi pandangan akan kemampuan Ahmad Zahid. Setidak-tidaknya Ahmad Zahid yang pernah diperlekeh, diperleceh dan diperhegeh semasa ditahan polis pada penghujung tahun 1998, boleh bangkit dengan keberanian luar biasa. Apalagi polis yang memperlekeh beliau (kalau belum bersara) juga boleh berdiri sambil mengangkat tabik di sisinya. Mudah-mudahan!

- Pak Dharma.

1 comment:

Seladang said...

Usaha Zahid Hamidi di Perak tak akan berjaya untuk dibawa ke Pulau Pinang! Nak colek ADUN Mana agaknya ?
Orang dah mula kenal kenal politik Zahid!