Wednesday, April 29, 2009

DARI LAMAN BLOG:


Pak Kaduk & Lebai Malang:
Di kalangan segelintir Melayu

Assalamualaikum,
Ketika UMNO hampir tersungkur dalam pilihanraya 1969, diikuti tragedi 13 Mei yang tak pernah dialami oleh kalangan yang menganggap diri mereka serba tahu dalam usia tak menjangkau 45 tahun, Bahasa Melayu tampil menyelamatkan pimpinan politik Melayu termasuk UMNO, PAS mahupun tak berparti. Tun Rahman Yaakob (gambar) mengangkat martabat Bahasa Melayu dengan dilaksanakan dalam surat menyurat jabatan kerajaan, mahkamah malah di Dewan Rakyat. Selaku Menteri Pelajaran, Tun Rahman menjadi kebanggaan Melayu dengan pendekatan beraninya ketika itu.

Tun Dr Mahathir Mohamad yang tewas di Parlimen Kota Setar Utara turut mendaulatkan bangsa Melayu menerusi 'Dilema Melayu'. Beliau mempersoal peratusan Melayu dalam jawatan tinggi kerajaan; mempersoal peratusan Melayu dalam perebutan ekonomi, apalagi kemiskinan Melayu yang berstatus Pak Kaduk dan Lebai Malang. Begitulah! Semua beban kesalahan diletakkan dibahu Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra yang kononnya terlalu 'bertolak ansur', menyebabkan bangsa Melayu ditolak, ditolak, ditolak dan terus diansur.

Kalau pendukung-pendukung PPSMI yang menolak Bahasa Melayu mahu pertahankan juga pelaksanaan berkenaan, teruskanlah! Pejuang-pejuang bahasa tak rugi apa-apa dengan kesediaan menyuarakan kepentingan bangsa Melayu apalagi semuanya sudah menjangkau warga emas yang usia jangka hayatnya beberapa tahun sahaja lagi. Bukan sahaja Dao' Hassan Ahmad, Dato' A Samad Said, Dato' Dr Muhamad Mansor Abdullah, Mohd Affandi Hassan dan ramai lagi, semuanya tak memerlukan apa-apa lagi.

Tetapi kalau dengan PPSMI UMNO merasakan mampu meneruskan jangka hayat, silakan! Pilihanraya 1969 sudah meletakkan UMNO dipersimpangan, justeru terpaksa melutut kepada Bahasa Melayu menerusi ketegasan Tun Rahman Yaakob (selepas diperlekeh oleh pimpinan UMNO pada 1967). Selepas itu barulah Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan, berikutan 'Dilema Melayu' yang diungkit-ungkit oleh Tun Dr Mahathir. Bagaimanapun DEB tak juga mencapai sasaran 30% individu Melayu dalam penyertaan ekonomi menjelang 1990 (kecuali agensi-agensi kerajaan, pun tak mencapai juga 30% itu). Alahai!

-Pak Dharma

1 comment:

Seladang said...

Lawan tetap lawan ! Hapuskan PPSMI!!!
Slogan ini akan dibawa dan dilaksanakan hingga berjaya atau Umno bernesan dua!