Monday, April 27, 2009

INFO ANTARABANGSA...

Dunia makin cemas
Angkara selsema babi

Malaysia didesak secara sinikal membantu dunia yang cemas seperti dilaporkan akhbar arus perdana hari ini (27 April 2009) menggunakan ISA, OSA atau Akta Polis bagi menghalang virus selesama babi yang mengancam dunia sekarang. Desakan itu dibuat oleh aktivis PAS di Jelebu, Haji Hassan Abdul Rahman ketika menziarahi guru agama di Kampung Teriang, Tuan Haji Abu bin Saat, 93 yang berpulang ke rahmatullah petang ini (26 aPRIL 2009). Katanya, Malaysia tak perlu bimbang dengan selsema babi, kerana ianya lengkap dengan ISA, OSA dan Akta Polis, apabila media elektronik melaporkan ancaman virus berkenaan di Mexico semalam.

Dalam laporan akhbar arus perdana hari ini memperlihatkan petuga lapangan terbang di Mexico City melakukan pemeriksaan ketat terhadap para penumpang bagi mencegah menularnya wabak virus selesema babi. Sehingga semalam, wabak itu telah mengorbankan 81 nyawa, memetik laporan agensi berita AFP. Jumlah kematian akibat selesema babi di Mexico semalam, meningkat kepada 81 orang berbanding 68 orang kelmarin. Wabak itu mula menular ke Amerika Syarikat (AS) dengan jumlah mangsa meningkat 10 orang.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran wabak yang dianggap makin mencemaskan itu berpotensi untuk menjadi pusat ‘pandemik’ atau wabak yang akan merebak
di seluruh dunia. Di Malaysia, orang ramai diminta segera berjumpa doktor jika ada simptom batuk, demam dan sakit badan.Kementerian Kesihatan menguat kuasa serta-merta empat langkah pencegahan.Malaysia Airports Holdings Berhad akan memantau penumpang penerbangan dari luar negara termasuk AS mulai hari ini.

No comments: