Saturday, April 25, 2009

KENANGAN NIZAM DARI TEMERLOH...


Rumah Penghibur No 1 Asia:
Sepi di tengah api membakar

Kepada saya puisi Yassinsalleh 'RumahINDUK RumahPUSAKO Nan Gadang' (Blog PRIMA semalam, 24 April 200) sungguh mengesankan,mengimbau kenangan zaman kanak-kanak yang "innocent",berlarian di padang dan berkubang di paya.Tiada yang perlu difikirkan kerana,ketika itu,dunia anak-anak dengan persekitaran kampung yang mendamaikan,jauh dari dunia 'perlumbaan tikus' (rat race) seperti dewasa ini.

Manakala foto (di sebelah) menunjukkan Rumah Induk Rumah Pusako Rumah Gadang yang rentung di mamah api.Rumah pusaka ini juga amat dikenali sebagai Rumah Sudirman,beralamat di No.48 Kg Bukit Tok Embun hangus didalam kebakaran pada 3.12.2008. Hampir 9 tahun saya tinggal di sana bersama Arwah Ibu Mertua (kembali ke rahmahtullah pada 6.8.2008) dan putera kami, Ahmad Suhail, seawal umurnya 1 hari tinggal dan membesar di rumah No.48 tersebut.Saya punya kenangan indah dengan Arwah Mak, Enar dan kemudiannya Suhail selain kucing-kucing yang banyak bilangannya di rumah tersebut.Membahagiakan.

Apabila LanaiLestari siap dibina,kami berpindah bersama Arwah Mak.Maka tinggallah rumah No.48 tanpa penghuni,sepi dan dingin.Pokok-pokok rambutan,mempelam dan lain-lain seakan merajuk,enggan berbuah. Dan akhirnya,rumah No.48 Kg Bukit Tok Embun,Rumah Gadang,Rumah Induk,Rumah Pusako,Rumah Sudirman ini menyembah bumi di jilat api sekitar jam 4.00 pagi 3.12.2008...


(*Ahmad Nizam Hamid ialah peguambela dan peguamcara, terbabit dalam gerakan persuratan dan bahasa. Beliau juga pendeklamator puisi, malah pernah ikut sama mendeklamasi puisi di Jakarta bersama WS Rendra. Ahmad Nizam juga ialah adik ipar kepada Allahyarham Sudirman Haji Arshad, penghibur no 1 Asia. Malah pernah menetap di rumah kelahiran Sudirman bersama emak mertuanya)

1 comment:

Seladang said...

Kita sama-sama sedekahkan al Fatihah kepada roh sdr Sudirman (artis yang amat rapat denganku semasa aku menjadi editor salah satu majalah hiburan dulu).

Al Fatihah!