Saturday, April 18, 2009

SUHAIMI DARI LUBUK KAWAH...


Peruntukan p/raya UMNO:
Banyak salur utk keselamatan

Hari ini (18 April 2009) semua surat khbar arus perdana memaparkan jumlah kos Pilihanraya Kecil sebanyak RM33.4 juta. Kos yang paling tinggi adalah digunakan oleh pihak Polis Malaysia iaitu RM11.5 juta di Kuala Terengganu, Permatang Pauh RM2.5 juta, Bukit Gantang RM7 juta, Bukit Selambau dan Batang Ai masing-masing Rm5 juta; manakala SPR menggunakan RM580,000 di Kuala Terengganu (gambar ialah suasana penamaan calon di Kuala Terengganu), RM600,000 di Bukit Gantang, RM409,000 di Permatang Pauh dan masing-masing RM400,000 di di Bukit Selambau dan Batang Ai.

Hanya tidak didedahkan jumlah salahguna kuasa oleh BN, berapa puluh juta dari setiap Kementerian dan Projek-Projek Mee Segera. Berapa ratus juta pula janji BN untuk projek akan datang disemua kawasan Pilihanraya itu. Janji ini sesetengahnya jangan harap mereka laksanakan terutamanya ditempat mereka kalah. Rasuah politik? Berapa ratus ringgit seorang? Ooop, ada rasuah ke? Kalau tak rasuah, tak namanya UMNO/BN.

Sama sendiri pun mereka rasuah, inikan pulak untuk dapat undi orang ramai, lagilah kuatnya mereka guna rasuah. Memang Pilihanraya jenis ini mahal kosnya! Sebab itu kita tak mahu Pilihanraya dibawah pentadbiran BN. Mahal dan tidak berpadan, sedangkan banyak penipuan berlaku seperti undi hantu dan sebagainya.
(*Haji Suhaimi Said ialah peguambela dan peguamcara dari Lubuk Kawah, Temerloh, Pahang. Beliau terbabit dalam gerakan persuratan dan pendeklamator sajak. Sajak-sajaknya banyak tersiar di Dewan Sastera dan Dewan Masyarakat sekitar dekad 1970-an dan 1980-an).

3 comments:

Anonymous said...

tu tak campur rasuah org PAS dan org PKR.
biasa la mie, kan?
Awak je yang betul. Awak je yang dapat masuk syurga. Gonne?

Anonymous said...

dosa kering aje mengata orang. Kupiah bertepek atas kepala, tapi x leh kira jugak, orang yahudi pun pakai kupiah jugak, tapi kecik sikit la, pasai mulut dia orang tak laser sangat agaknya.....

Seladang said...

Dalam dunia ini banmgsa yang kuat rasuah dan mengugut ialah Yahudi!

Umno memang kuat merasuah! Oleh itu mari kita buat keputusan! Siapa yang ikut Yahudi! Tentulah mereka yang amat banyak mencekik dan menghulur rasuah dimana terbukti ketika pemilihan parti mereka!

Mereka tidak perlu nak tuding jari pada orang itu dan ini sebagai yahudi! Merekalah yang berfahaman yahudi ,kerana memikirkan semata-mata kebendaan walaupoun sanggup melakukan kezaliman!