Monday, May 11, 2009

APA KATA TUAN GURU...


Syukur dengan keputusan:
Nik Aziz ajak berpuasa sunat
Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihati rakyat Malaysia dan penyokong PR berpuasa esok (12 Mei 2009) kerana bersyukur dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengisytiharkan Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin adalah Menteri Besar Perak yang sah. Dalam kenyataannya di Kota Bharu, Dato' Nik Aziz berkata, "Setelah kita menang di Perak kini Perak telah bertukar menjadi emas buat Pakatan Rakyat. Kejahatan telah terbukti dan kebenaran telah menjelma. Saya menasihati agar yang beragama Islam untuk puasa sunat esok hari serta sembahyang sunat syukur dua rakaat, jangan terlalu gooh dengan kemenangan ini."

Menurut laporan laman blog http://www.ahmadtarmizi.blogspot.com/, Dato' Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan mengeluarkan kenyataan media di Kota Bharu sebaik sahaja Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membuat keputusan Dato' Seri Ir Mohammad Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah berdasarkan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak: 1) Tidak terdapat pembubaran DUN Perak, 2) Tidak terdapat usul tidak percaya diambil dan diterima pakai oleh DUN terhadapnya sebagai menteri besar Perak, dan 3) Tidak terdapat peletakan jawatan menteri besar Perak.

Sebalikya UMNO/BN menerusi Dato' Dr Zamry Abdul Kadir mendakwa, mereka cuma menggunakan alasan mendapat lebih majoriti apabila 3 wakil rakyat dari Pakatan Rakyat melompat ke BN. Disamping itu Zamry juga mendakwa mendapat perkenan pihak Istana Perak dan menuduh Nizar seorang penderhaka. Sekiranya Zambry membuat rayuan terhadap keputusan tersebut, maruah UMNO/BN bukan sahaja jatuh ke perlimbahan, malah petanda awal ianya menggali kubur sendiri, menurut penganalisis politik.

No comments: