Friday, May 29, 2009

DARI LAMAN BLOG:


Penyelewengan fakta sejarah:
Untuk kepentingan jangka pendek

Assalamualaikum,

Polemik dengan mengungkit perilaku keganasan di musim perang, bukan penyelesaian dalam isu berkaitan sejarah, kerana penyelewengan fakta sejarah untuk kepentingan jangka pendek yang tak bermanfaat. Fakta pertandingan dalam UMNO juga pernah diputar belit pada 1987, apabila disebut tak pernah berlaku pertandingan menentang Presiden, kecuali pada 1987 Tun Hussein-Haji Sulaiman Palestin. Pada 1951 pertandingan kononnya kerana jawatan Presiden itu kosong berikutan pengunduran Dato' Onn Jaafar. Malah akhbar arus perdana turut menyiarkan gambar Tun Ghafar Baba di Melaka, kononnya memproklamir tumbangnya 'Malayan Union'.

Tan Sri Abdul Samad Idris juga tersenyum sinis melihat caption gambar yang mahu memesong fakta sejarah, kerana gambar berkenaan ketika Tun Ghafar mengalu-alukan rombongan merdeka balik ke tanah air pada Februari 1956. Heh heh heh! Isu Chin Peng tak perlu diheret pihak lain, kerana komunisme memang ditolak oleh umat Islam (sekiranya tak benarkan Chin Peng balik, buat saja keputusan). Kalau ada pihak mengungkit mengenai beribu-ribu terkorban kerana keganasan PKM, pihak lain juga boleh mengungkit. Misalnya, hampir 1,000 penduduk daripada lebih 100 keluarga di Jenderam, Kajang tak akan melupakan kekejaman polis yang dkerah oleh kolonial British membakar hangus kampung mereka pada 1950.

Tetapi anak Kampung Jenderam juga, Dato' Abu Bakar Baginda (gambar)ditampilkan menjadi Menteri Besar Selangor pertama pasca merdeka, di samping beliau juga menantu Sutan Djenain tokoh pejuang radikal yang dilabel sebagai 'orang kiri'. Secara rasional, kekejaman dalam masa perang tak wajar diungkit. Malah keluarga saya sendiri adalah mangsa 'Bintang Tiga' dengan dua datuk saudara saya dilarikan hingga tak diketahui kuburnya, sementara adik datuk saya dibunuh kejam oleh militan PKM di estet di Kepis, Kuala Pilah. Sebaliknya abang kepada nenek saya, hampir terbunuh dalam rusuhan di Batu Kikir, Jempol pada November 1945.

Sebaliknya pimpinan MPAJA atau 'Bintang Tiga' di sebuah daerah di Negeri Sembilan memang dikenali penduduk tempatan pernah menjadi ADUN Negeri Sembilan mewakili MCA. Justeru tak perlu diungkit keganasan semasa 'perang', kerana fakta sejarah akan terus diselusuri 1000 tahun akan datang. Apalagi satu ketika Hang Jebat dilabel penderhaka pada 1460-an, tetapi pada 1950-an Hang Jebat diberi nilai baru sebagai wira Melayu. Kalau tak disebabkan arahan Tun Razak, barangkali Ibrahim Haji Yaakob (tak pernah pun membunuh tentera dan polis kita) sudah lama dibawa balik ke tanah air sebelum beliau menutup mata. Aduhai!

-Pak Dharma.

No comments: