Friday, May 1, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...
Laksamana masyhur namanya:
Laut Melaka sentiasa dalam aman

Arakian gemparlah sekalian orang banyak kerana Selat Melaka itu terdapat 25 pangkalan haram untk menghantar rakyat dari Afgahnistan, Pakistan dan Iraq ke negeri atas angin di Australia. Adapun negeri Melayu itu dijadikan mereka tempat persinggahan sebelum pergi ke negeri atas angin itu. Tak bersuara pula Orangkaya Menteri Pertahanan Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi itu. Syahdan pada zaman dahulu, pangkalan haram itu digunakan oleh anak-anak buah Megat Alang Dilaut, yang menerima bayaran laluan, kerana ia yang berkuasa menjadi lanun di laut. Adapun laksamana itu diugaskan untuk menghapuskan anak-anak buat Megat Alang Dilaut, kerana ia berkuasa menjaga keselamatan dagang santeri.

Sebemula maka laksamana menghadap ke arah Tun Jana Pakibul dengan mengereng pada Sultan Ibrahim. Maka oleh laksamana ditunjuknya Tun Jana Pakibul dengan tangan kirinya, katanya, "Tiada berbudi tuan hamba orang hutan, maka tiada tahu cara adat bahasa.Benarkah membunuh orang tiada memberitahu ke Melaka, hendak merajalelakah tuan hamba di Siak?" Maka Sultan Ibrahim dan segala orang besar-besar semuanya diam, tiada menyahut kata Laksamana Han Tuah. Oleh itu dinyanyikan orang:

Bawa bunga angsana
Ambil pisau seraut
Apa kata laksamana
Beta raja di laut

Oleh kerana laksamana itu masyhur namanya, maka tiadalah Megat Alang Dilaut berani merajalela seperti disebut dalam 'Kitab Melayu' oleh:







HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: