Sunday, May 31, 2009

KOMENTAR...

bersama Pak Parjo...
Orang marah Chin Peng:
Najib pergi ke negeri China

Arakian Orangkaya Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak bersama isteri pergila ia ke negeri China hari ini (31 Mei 2009). Adapun suatu masa dahulu ayahandanya Orangkaya Tun Razak pergilah ke negeri China ketika orang Melayu tak mahu bersamanya. Maka setelah pergi ke negeri China, mahulah orang Melayu bersamanya semula pada pilihanraya 1974. Maka Orangkaya Dato' Seri Najib berfikirlah dalam hatinya gerangan, kalau mahukan orang Melayu bersama hendaklah pergi ke negeri China. Hatta gemparlah sekalian orang banyak dalam negeri mengenai Chin Peng (gambar, kanan), maka Orangkaya Dato' Najib pergilah ia ke negeri China.

Sebermula maka Tun Perpatih Putih, adik Bendahara Paduka Raja, dititahkan Sultan Mansor ke benua China. Maka Tun Perpatih Putih pun belayarlah ke negeri China. Telah berapa lamanya di jalan maka sampailah ke benua China. Maka oleh raja China disuruhnya arak surat dari Melaka itu, dihentikan i rumah Perdana Menteri yang bernama Li Po. Setelah hampir dinihari, maka masuklah Li Po dengan segala menteri dan orang besar-besar hendak mengadap raja China maka Tun Perpatih Putih pun masuklah sama-sama.Maka katanya dalam hati, 'Hendak masuk mengadap raja China pun kena berbaris.' Maka oleh sekalian budak-budak dibuatnya nyanyi:

Mana upih berisi sagu
Hendak santap buah nona
Lama Tun Perpatih Putih menunggu
Hendak mengadap raja China.

Syahdan diketahui oleh Tun Perpatih Putih akan di kemudian hari kelak ada orang besar-besar Melayu berbaris juga mahu mengadap ke negeri China seperti disebut dalam 'Kitab Melayu' oleh:







HIDUP BAHASA MELAYU!

1 comment:

Seladang said...

Orang marah komunis, Tun Razak ke negara China! Orang marah Chin Peng Najib ke Negeri China! Ini semua politik! Cari nama atas nama! Rakyat juga kelam kabut!