Monday, June 15, 2009

DARI LAMAN BLOG:

Usaha perhambakan minda:
Bekas mejor kutip kotak sampah!

Tak ada yang luar biasanya, apabila Dato' Seri Anwar Ibrahim menyebut jangan politikkan isu Chin Peng untuk balik ke tanah air. Mahkamah sudah membuat keputusan dengan alasannya tak ada dokumen menyokong Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hwa lahir di negara ini. Memang UMNO cuba mempolitikkan isu Chin Peng dengan menggunakan media arus perdana mengksploit isu berkenaan, di samping persatuan bekas perajurit juga turut diheret sama. Pengalaman saya menghasilkan buku 'Askar Melayu 50 Tahun' pada 1983 (bersama Tan Sri Abdul Samad Idris), saya tahu apa sebenarnya yang terbendung dalam jiwa mereka.

Misalnya, pada 1990 selaku penyunting di akhbar 'Watan', saya menyiarkan isu seorang bekas tentera berpangkat mejor mengutip kotak-kotak di tong sampah. (Penulis artikel berkenaan kalau tak salah saya Rahmat Othman, kemudiannya berkhidmat dengan Berita Harian) diberi taklimat oleh KDN, kalau isu berkenaan dipaparkan boleh mendorong tentera yang terlatih menggunakan senjata menyertai gerombolan komunis di hutan. (Iktibar daripada isu ini, kita sedar apa sebenarnya yang dimahukan oleh persatuan bekas perajurit). Apalagi dokumen kelahiran dan kad pengenal hanya diperkenalkan pada 1948 selepas kolonial British memproklamir darurat.

Justeru memang Chin Peng tak mempunyai dokumen kelahiran, sekalipun beliau mendakwa dilahirkan Kampung Koh, Sitiawan pada 1924. Ibu bapa kita yang dilahirkan sebelum 1948 juga tak mempunyai sijil kelahiran dan kad pengenalan; tetapi sekadar berdasarkan catatan kaum keluarga sendiri mengikut taqwim Hijrah. Atau sesetengahnya dicatatkan pada papan dinding dengan tulisan jawi daripada puntung arang. Cukuplah UMNO membelenggu minda masyarakat Melayu sejak dekad 1950-an dan 1960-an, kerana selepas 2000 mereka perlu bebas daripada perhambaan minda bagi bergerak menjadi bangsa yang maju.

Isu Chin Peng terlalu kecil, malah tak menjejaskan kepentingan negara dengan usia beliau sudah mencecah 85 tahun. Lee Kuan Yew yang menggugat kestabilan politik UMNO pada 1964 pun sudah diterima baik; apalagi setiap pimpinan UMNO ketika itu tak akan melupakan insiden mengutip derma bagi menghadapi tindakan undang-undang Lee Kuan Yew terhadap Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Syed Jaafar Albar. Malah Chin Peng juga tak pernah terbabit dengan skandal BMF, Perwaja, kapal selam atau jenayah Mustakhizah (yang selalu dibangkitkan oleh Rais Yatim ketika beliau bersama S46), Norita Shamsuddin di Perlis, Nurhayati di Melaka mahupun Altantuya. Begitulah!

-Pak Dharma

No comments: