Wednesday, June 17, 2009

DARI LAMAN BLOG

Najib malu nak iktiraf:
K'jaan perpaduan idea Ku Li


Rupa-rupanya baru sekarang Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak menyedari pejuang-pejuang PAS adalah ikhlas. Laporan http://utusan.com.my/ hari ini (16 Jun 2009) menyebut Najib yakin terhadap keikhlasan Pas berhubung cadangan kerajaan perpaduan seperti mana yang dicetuskan oleh Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, baru-baru ini. Justeru, Perdana Menteri tetap dengan pendiriannya untuk mengamalkan sikap terbuka dan pada masa sama, bersedia mendengar serta mempertimbangkan apa jua cadangan yang akan dikemukakan oleh Pas.

Barangkali yang berdolak dalih ialah pimpinan UMNO, kerana sebelum ini Najib mengakui beliau tak ada kuasa membuat keputusan, semuanya kena rujuk kepada komponen BN. Kalau PAS memang ikhlas, apa lagi ayuh! Tak perlu heboh di media dengan dasar 'pecah dan perintah' untuk melaga-lagakan Hadi Awang dan Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat. Disebabkan orang Melayu menyedari PAS lebih ikhlas daripada UMNO, justeru berlaku anjakan paradigma dalam PRU12. Apalagi orang Melayu tak perlu diperhambakan minda mereka, kerana 'kerajaan perpaduan' adalah idea Tengku Razaleigh Hamzah, Ahli Parlimen Gua Musang.

Sekiranya Najib bersikap ikhlas, beliau seharusnya mengakui idea 'kerajaan perpaduan' adalah dari Tengku Razaleigh ketika umumkan untuk menawar diri sebagai calon Presiden UMNO. Kerajaan perpaduan yang dicadangkan oleh Tengku Razaleigh memang dipersetujui oleh PAS dan Pakatan Rakyat, maknanya sekarang Najib mengadaptasi idea Tengku Razaleigh menerusi idea PAS. Bagaimanapun orang Melayu tak terkeliru dengan 'paluan gendang' Najib, kerana setiap paluan gendang disusuli pula 'rentak tari'nya.

Tengku Razaleigh memang mempunyai idea yang bernas, justeru aktivis UMNO sendiri yang rugi apabila menolak beliau untuk menjadi calon Presiden UMNO menerusi kouta. Sekiranya Tengku Razaleigh dicalonkan oleh 60 Bahagian UMNO pada pemilhan yang lalu, sudah tentu 'kerajaan perpaduan' menjadi kenyataan. Dalam isu sekarang Najib berasa malu untuk mengiktiraf 'kerajaan perpaduan' itu idea Tengku Razaleigh. Di sebalik rasa malunya itulah Najib tak teragak-agak mengakui PAS ikhlas dalam isu 'kerajaan perpaduan', di samping Nasharudidin Mat Isa bergantung kepada sokongan tak sampai 46% perwakilan untuk jawatan Timbalan Presidennya.

-Pak Dharma

No comments: