Wednesday, June 17, 2009

INFO TERKINI 'KERAJAAN PERPADUAN'


Mustafa beri libas maut:
UMNO pula berputih mata

UMNO berputih mata berikutan penjelasan terbaru Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali berkaitan 'kerajaan perpaduan'. Dato' Mustafa yang dilihat sebagai mewakili Presiden PAS Dato' Seri Haji Hadi Awang menegaskan sebarang perbincangan mengenai kerajaan perpaduan bersama UMNO/BN perlu melibatkan komponen Pakatan Rakyat. Pra syarat berkenaan sekali gus sukar diterima oleh Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, kerana di kalangan UMNO sendiri isu '1Malaysia' tak diterima oleh majoriti pimpinan.Dato' Mustafa dilaporkan http://harakahdaily.net/ berkata, "BN perlu faham konsep kerajaan perpaduan yang sebenar iaitu perlu melibatkan parti-parti politik utama."

Justeru beritahu Dato' Mustafa, kalau nak buat kerajaan perpaduan, semua parti politik perlu terlibat, oleh itu bincang dengan PAS sahaja untuk buat kerajaan perpaduan tak tepat. Mengulas kenyataan Najib seperti dilaporkan mstar online, yang menaruh keyakin terhadap keikhlasan PAS berhubung cadangan kerajaan perpaduan seperti mana yang dicetuskan oleh Presiden parti itu, Dato' Seri Abdul Hadi Awang, Mustafa berkata, PAS tetap dengan pendirian mereka sebelum ini untuk terus bersama dalam Pakatan Rakyat. "PAS menjadikan Islam sebagai dasar, oleh itu dalam Islam kita hormati perjanjian... PAS tidak akan mengkhianati kawan dalam perjanjian," katanya menambah.

Kenyataan Mustafa dilihat sebagai situasi Najib 'berputih mata' apabila menaruh harapan terlalu tinggi untuk survival UMNO. Media arus perdana yang menjadikan isu berkenaan sensasi juga turut 'menghitung buah kerayung' dengan perkembangan terbaru itu. Mustafa juga menjelaskan isu perbincangan antara PAS dan Umno yang berlaku selepas pilihan raya umum ke-12 sudah lama berakhir dan tidak perlu dibangkitkan lagi. "Soal PAS-Umno dan BN dah lama selesai... kali ini perlu sertai semua sekali (Pakatan Rakyat)," jelas beliau.

No comments: