Saturday, July 4, 2009

INFO PENDIDIKAN MELAYU


Ubah persepsi pelajar malas:
Susah mahu tukar perangai budak

oleh: Cikgu Fadzli

Siapa sangka orang muda juga berbakat dalam perguruan. Semasa menghadiri seminar pendidikan yang diadakan di sebuah IPTA cuti sekolah yang lalu memberikan laluan kepada saya berkenalan dengan seorang kaunselor yang juga di antara pembentang kertas kerja bertajuk ubah persepsi pelajar malas kepada rajin.Ketika mendaftar, kertas kerja yang diedarkan ada diselitkan kajian beliau yang juga di antara kajian tindakan yang dibuat oleh kaunselor ini. Sungguhpun begitu manusia seperti saya sama seperti insan yang lain hadir seminar hanya apabila diarahkan.

Berkata dalam hati saya, "Alah, kertas kerja ini semua teori, semua orang boleh tulis sekolah mereka berjaya ubah itu dan ini." kata hati saya. Sehinggalah saya cuba masuk bagi pembentangan rakan kauselor ini dan duduk minum bersamanya semasa seminar berhenti minum pagi. Saya mulakan perbualan dengan ayat biasa, "Seronok dengar penbentangan cikgu tadi, tidak terasa mengantuk sedikit pun."sapa saya umpama mengampu. " Betul ke ini? Atau sahaja mengusik saya." kata beliau dengan sedikit curiga "Betul cikgu, hampir menangis pun ada cikgu. Sebab susah mahu tukar perangai budak-budak ini sekarang." kata saya dengan nada ingin lebih tahu

Semasa berbual, beliau berkongsi pengalaman semasa permulaan bergelar kauselor sekolah. Pembentangan beliau ada menunjukkan wajah-wajah pelajar yang dahulunya dilabelkan malas atau tidak berpotensi kemudian kini ada yang bergelar usahawan muda berjaya walaupun tidak menyambung pengajian ke peringkat universiti. Apabila beliau sampai sahaja ke sekolah, tidak dinafikan semua cikgu dan pentadbir memang mempunyai kerjasama yang baik. Namun begitu, pelajar-pelajar sahaja yang bermasalah sehingga merasakan bersekolah bukan lagi membuatkan mereka pandai namun membuatkan mereka lebih terkongkong. - www.cikgumalaysia.blogspot.com.

No comments: