Tuesday, March 17, 2009

DARI LAMAN BLOG...

Akta Hasutan Kembali Berfungsi
Selepas 37 Tahun Tak Digunakan!

Selepas 37 tahun sejak 1972, hari ini (17 Mac 2009) seorang lagi Ahli Parlimen didakwa di bawah Akta Hasutan. Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh dihadapkan di mahkamah apabila menyuarakan hasrat mahu menyaman Sultan Perak dalam isu 'rampasa kuasa' pada 6 Februari 2009. Pada dekad 1970-an Ahli Parlimen Menglembu Fan Yew Teng, menjadi Ahli Parlimen pertama didakwa di mahkamah di bawah Akta Hasutan ketika pentadbiran Tun Abdul Razak. Beliau sekadar menyiarkan teks ucapan seorang aktivis Dr Ooi atas kapisiti pengarang organ partinya.

Teks ucapan Dr Ooi aktivis parti berkenaan di Pulau Pinang menyarankan bahasa pengantar di sekolah-sekolah Melayu disamakan dengan sekolah-sekolah lain. (Sekarang pun sarana itu mahu dilaksana oleh UMNO dengan dasar PPSMI). Fan Yew Teng didapati bersalah, justeru dijatuhkan hukuman di samping hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen. Ironinya, beliau menerima pencen sebagai ADUN Selangor, tetapi tak pula pencen Ahli Parlimen.

Ahli Parlimen kedua yang didakwa di bawah Akta Hasutan, Ahli Parlimen Petaling Oh Keng Seng pada period Tun Abdul Razak juga awal dekad 1970-an. Oh Keng Seng didapati bersalah, justeru dilarang lima tahun tak boleh bertanding dalam pilihanraya. Beliau didakwa kerana berucap dalam pilihanraya kecil Rembau-Tampin (sekarang Tampin) tak mahu Askar Melayu dikekalkan, tetapu mewujudkan Askar Malaysia (sekarang pun Asklar Melayu sudah ditukar kepada Tentera Darat. Aduhai!).

Tun Musa Hitam tak didakwa apabila ucapannya mahu menutup sekolah jenis kebangsaan dianggap menghasut, tetapi Tan Sri Melan Abdullah (Pak Melan), Ketua Pengarang Utusan Melayu pula didakwa di bawah Akta Hasutan. Selepas kes-kes berkenaan tak lagi dikuatkuasa Akta Hasutan; apablagi Tun Razak meninggal dunia pada 1976. Karpal Singh Ahli Parlimen ketiga yang didakwa di bawah Akta Hasutan, sekalipun sebelumnya beliau pernah mahu menyaman Sultan Selangor pada dekad 1980-an, tetapi tak pula dikenakan Akta Hasutan.

Dato' Seri Nazri Aziz tak pula dikenakan Akta Hasutan apabila mendakwa Pemangku Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tungku Naqiuddin mempunyai agenda apabila mendesak dipulihkan kekebalan raja-raja Melayu. Tun Dr Mahathir Mohamad tak juga didakwa di bawah Akta Hasutan apabila meminda perlembagaan pada 1993, dengan menghapuskan 'kekebalan raja-raja' (sebenarnya seperti dikehendaki oleh Malayan Union). Tak hairanlah Karpal Singh mentakrifkan dakwaan ke atas dirinya adalah bermotif politik.

-Pak Dharma

No comments: