Thursday, March 26, 2009

NIZAM HAMID MELAPORKAN:



Pejuang Nasionalisme Di Hospital:
Abu Samah Dimasukkan Ke Wad ICU


Salam. Saya mendapat perkhabaran pejuang nasionalisme Abu Samah Kassim sedang uzur/sakit yang serius di ICU, Hospital Golok (Selatan Thailand). Sama-sama kita doakan beliau segera sembuh. Abu Samah Kassim anak Semantan, lahir di Lancang. Keturunan Dato' Setia Perkasa Pahlawan Orangkaya Semantan, Dato' Bahaman. Pernah menjadi pemimpin Pemuda UMNO Temerloh, selain PKMM/API. Beliau menyertai Rejemin Ke 10 PKM yang ditubuhkan pada 21 Mei 1948 di Kerdau, Temerloh. Beliau menjadi pemimpin kanan rejimen bersama Abdullah CD, arwah Rashid Maidin, Ibrahim Chik dan lain-lain. Tidaklah terkenal seperti Abdullah CD, tetapi merupakan pemimpin utama khususnya dalam memimpin pertempuran.


Pernah dua kali dikepung Inggeris, tetapi berjaya meloloskan diri. Insiden terkenal apabila ribuan askar mengepung beliau di rumahnya di Lancang dengan tembakan bertubi-tubi. Beliau dapat larikan diri. L Mankadir Shamsi boleh sahkan cerita ini, sebab rumahnya sehingga hari ini masih ada kesan peluru. Semasa darurat kali kedua dekad 1960-an beliau memimpin gerila PKM kembali ke Malaysia dari Thailand. Selepas Perjanjian Damai 1989 di Hatyai beliau memilih untuk menetap di Thailand, Kampung Chulaborn 12. Beliau sekarang uzur sakit tua, komplikasi lain seperti diabetis dan lain-lain. Sekarang di ICU, Hospital Golok seperti info terakhir yang saya terima.


(*Ahmad Nizam Hamid ialah seorang peguam di Temerloh, yang juga aktivis masyarakat. Beliau terbabit sebagai penyair dan pendeklamator tempatan, di samping pernah mendeklamasikan sajak di Indonesia bersama penyair tersohor di Indonesia W S Rendra)

No comments: