Monday, March 30, 2009

PADA HEMAT L. MANKADIR...



Jangan Terpukau Pada Najib:
UMNO Masih Lagi Terkurung

Menyembelih kerbaukah bagi mengucapkan kesyukuran mereka yang terpilih dalam barisan pimpinan UMNO; apalagi mau dirapatkan saf setelah semuanya tak ketahuan? Atau sembelih kerbau untuk tujuan tolak bala? Tetapi apakah pejuang bahasa menentang PPSMI terpukau dengan Najib sebagai Presiden UMNO? Apakah 'Kerajaan Perpaduan' jerangkap UMNO untuk meredakan serangan PAS? Dengan menggantung 'Harakah' dan 'Suara Keadilan', UMNO macam mahu keluar dari kurungan, tetapi mengunci dari luar. UMNO pun bersorak-sorak kerana menyangka impiannya tercapai, tetapi tak menyedari masih terkurung di dalam bilik. Apalagi kalau bilik itu bersepah-sepah dengan najis. Bayangkanlah!

TV malam ini paparkan ulasan Menteri Besar UMNO Zambry Kadir, mengenai calon PAS di Bukit Gantang Ir Muhamad Nizar Jamaluddin kerana ikut cadangan DAP. Hishamuddin pula dengan kepongahannya beritahu 13 calon Bebas bertanding di Bukit Selambau kerana protes calon PKR. Sebab nak hadapi tiga pilihanraya kecil inilah, UMNO gantung penerbitan 'Harakah' dan 'Suara Keadilan'. PRK di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu, UMNO gigit jari kerana tak dapat nak kelentong orang ramai apabila 'Harakah' dan 'Suara Keadilan' jadi pilihan. UMNO tak perlulah nak jadi macam keldai memakai kulit singa; pusing ikut mana pun orang ramai dapat bezakan yang mana keldai, yang mana singa!

(L. Mankadir Shamsi mempunyai laman blognya sendiri http://www.tokperan.blogspot.com/, adalah bekas editor majalah 'Koleksi' dan akhbar 'Harakah' pada dekad 1980-an. Sekarang terbabit membuat dokumentari untuk TV swasta, dan mengarah drama TV).

No comments: