Friday, April 24, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo


Raja Petra enggan jejak kaki:
Di Selangor kerana ia derhaka


Syahdan tersebutlah ceritera Raja Petra Kamaruddin penulis warta (disebut orang di kemudian hari pengendali laman web) engganlah ia datang ke balai panjang nan tinggi berbicara kerana ia tak dibenarkan menjejak kaki di bumi Selangor. Adapun balai panjang nan tinggi itu terletak di negeri Selangor, bahawasanya tempat larangan kerana Raja Petra itu menderhaka. Maka disuruh tangkap oleh orangkaya di balai panjang nan tinggidisebabkan Raja Petra enggan ia hadir berbicara di balai. Arakian Raja Petra itu dituntut membayar RM2 juta oleh seorang anak muda kerana dituduh ianya memfitnah.


Sebermula akan Hang Tuah itu difitnah orang. Maka pergilah ia membawa diri ke Pahang. Maka katanya di dalam hati, "Baiklah aku berbuat bakti kepada Yang Dipertuan, tiadalah baginda murka akan daku." Setelah berfikir ia, maka Hang Tuah berbaik-baik dengan Mak Inang yang mnejad penghulu dayang-dayang, kerana kasadnya mahu memiliki anak bendahara bernama Tun Teja itu. Arakian akan Han Tuah sudah diketahuinya raja Melaka terlalu bercinta akan kecantikan Tun Teja. Maka di dalam hatinya, baiklah diserahkan Tun Teja kepada Duli Yang Dipertuan, supaya hilang murka baginda; itulah dibuat orang pantun:

Tun Teja Ratna Benggala
Pandai membelah lada sulah
Jikalau tuan kurang percaya
Mari bersumpah kalam Allah.

Arakian hilanglah murka Raja Melaka akan Hang Tuah yang difitnah itu setelah terpandang kecantikan Tun Teja seperti diturunkan dalam 'Kitab Melayu' daripada:










HIDUP BAHASA MELAYU!

1 comment:

Seladang said...

Orang jauh memetik paku,
Paku di lembah belum pun mati;
Sumpah Permatang Pauh dah tak laku,
Buatlah sumpah baru di Penanti!

He He He !!!! Ketawalah lagi!!!!