Wednesday, April 22, 2009

NOTA NIZAM DARI SEMANTAN...

Jumlah RM63 juta perlu dibayar:
Adnan Yaakob diminta letak jawatan

Keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan membenarkan permohonan mandamus Syarikat Seruan Gemilang Makmur (SGM) bagi compell/memaksa kerajaan Pahang membayar amaun RM63 juta, secara rasional ialah melalui cukai dan hasil Pahang, bukannya wang Dato' Seri Adnan Yaakob mahupun kerajaan negeri Pahang. Hakikat ini tidak boleh diketepikan dalam masa kita memahami erti penghakiman tersebut. Tak perlu sorak sorai kerana pimpinan UMNO tersenyum lebar ketika beban perilakunya dibebankan ke bahu rakyat.

Sebaliknya keputusan kes SGM ini menjelaskan betapa ada yang tidak beres didalam pengurusan hasil mahsul negeri khususnya industri pembalakkan.Kes ini bermula apabila konsesi balak yang dianugerahkan kepada UMNO dalam tahun 1998 seluas 10000.00 ekar.UMNO kemudiannya telah memeterai perjanjian dengan SGM dalam tahun 2000 yang memberikan hak exclusive kepada SGM mengeluarkan kayu-kayu balak diatas tanaah tersebut dengan balasan sejumlah RM50000.00 sahaja sedangkan nilaian kayu dipercayai berjuta ringgit.
Menarik untuk disentuh, konsensi balak tersebut diberikan kepada UMNO di era pentadbiran Khalil Yaacob dengan premium tanah sejumlah RM4.8 juta dikenakan;difahamkan sehingga ke hari ini UMNO Pahang masih belum menjelaskan premium tersebut walaupun kerja-kerja telah dijalankan diatas tanah tersebut!Khabarnya sehingga ke hari ini tiada sebarang tindakan undang-undang diambil oleh PTG atau Pihak Berkuasa terhadap UMNO Pahang.
Betapa jika rakyat biasa,orang kampung atau buruh kasar atau mereka yang berpendapatan rendah gagal melunaskan cukai tanah atau cukai pintu,pihak berkuasa akan menjadi begitu efisyen samada menyita harta berkenaan atau mengheret rakyat kecil ke Mahkamah untuk dikenakan hukuman.Seolah-olah keberanian untuk bertindak hanyalah terhadap rakyat kecil sedang UMNO/BN atau pemimpin memiliki immuniti.

Kelihatannya didalam sistem politik yang saya panggil politik mual ini,rakyat juga yang menjadi mangsa dan sentiasa tertindas sedangkan UMNO dan pemimpinnya bermaharajalela menjarah harta khazanah negara sesuka hati mereka tanpa ada rasa takut atau pertimbangan moral atau rasa pertanggungjawaban kepada rakyat.Manakala penguatkuasa undang-undang kehilangan taring untuk bertindak terhadap UMNO seolah-olah perampokan harta dan khazanah negeri adalah suatu perkara yang biasa dan dihalalkan.

Pada hemat saya keputusan mahkamah itu dilihat sebagai prosedur, tetapi yang penting ialah mendedahkan kebobrokan pimpinan UMNO merampok dan menjarah harta khazanah milik rakyat tanpa segan silu. Pemimpin UMNO Pahang, sama ada Menteri Besar, Adnan Yaakob serta Exco negeri perlu mengambil pertanggungjawaban diatas kegagalan mereka pertahankan kepentingan rakyat, justeru perlu letak jawatan secara sukarela. Selain dari Adnan Yaakob dan Exco, Tun Khalil Yaacob,Yang Di Pertua Negeri Melaka perlu mengambil langkah sama dengan meletakkan jawatan bagi memelihara nama baik institusi ketuanan Melayu.

(*Ahmad Nizam Hamid ialah salah seorang peguam Seri Gemilang Makmur bersama-sama rakannya Richard Bong didalam kes tuntutan SGM terhadap Badan PerhubunganUMNO Pahang & Ors.Kes tersebut ditangguhkan tanpa tarikh [adjourn sine dine] oleh Mahkamah Tinggi Kuantan)

No comments: