Thursday, April 23, 2009

SUARA ANAK LANCANG...


Kemelut ancaman era baru:
Akibat UMNO 'rampas kuasa'

Kecoh yang melanda UMNO sekarang berikutan kepongahan pimpinannya membelakangkan sistem demokrasi dengan menerapkan unsur-unsur 'menghalalkan cara', menurut aktivis teater dan pemuisi dari Temerloh, L.Mankadir Shamsi (gambar kiri). Katanya, beberapa negeri dalam Malaysia terutamnya di Semenanjung sedang berdepan dengan kemelut ancaman era baru dalam politik tanahair apabila membelakangkan demokrasi.Perak adalah negeri pertama dilanda kerakusan pemimpin Umno/Bn dengan merampas mandat rakyat dengan menubuhkan Kerajaan Haram hasil dari tipu muslihat melibatkan pihak berkuasa yang menyalahgunakan kuasa, katanya menerusi laman blog tokperan.

Seterusnya Mankadir memberitahu, Selangor tidak ketinggalan diusik sejak kemenangan PR di PRU 12 2008 dengan gelagat Khir Toyo (Bekas MB yang suka melancung keluar negara) berura-ura menubuhkan Kerajaan Perpaduan PAS/BN.Usaha mengerjakan MB (Khalid Ibrahim) tak sudah-sudah sebagai usaha menyorokkan tembelang busuk Kerajaan BN Selangor yang lalu, beliau menambah. Di samping itu Terengganu juga sudah memulakan rentak di gelanggang yang dipercayai sejak Idris Jusuh ditolak oleh istana untuk menjadi MB selepas PRU 12 lalu. Ahmad Said (gambar kanan) sedang dihujani anak panah ura-ura undi tidak percaya dan taburan bahawa MB tidak mempedulikan geng Deris Jusuh, katanya.

Menurut Mankadir lagi, Isa Sabu di Perlis juga terkena tempias kemelut politiik dalam Umno dimana Shahidan Kassim tidak mahu berundur dari mengerjakan MB yang diperkenan oleh istana.Pahang pula beberapa tokoh di belakang Adnan Yaakob (Long Nan) sedang menunggu gelombang Hutang Rm 63 juta. Jika Long Nan lalai sikit bertindak pastilah jejuak yang selama ini membodek dia akan terus menumpe Long Nan ke longkang, ujar Mankadir setersnya.

Beliau juga tak menolak kemungkinan Melaka menanti arus perkembangan politik Najib Rosmah -Mahathir. Ali Rustam belum sejok punggung duduk di kerusi KM Melaka setelah gagal menyertai pertandingan Timbalan Presiden Umno atas pertuduhan rasuah (disebut dalam Umno politik wang) yang lalu.Ini semua berlaku kerana kerakusan pemimpin Umno untuk menerus, menyambung, mengukuhkan kuasa mereka bagi mengikis harta dan mandat rakyat untuk diri sendiri - keluarga - kroni dengan menjeritkan One Malaysia !Adakah kuasa politik dan tadbir negara ini mesti mengikut telunjuk seorang? Siapakah di belakang One Malaysia itu?, tanya Mankadir.

No comments: