Sunday, May 17, 2009

ANALITIKAL UMUM...

Najib cuba alih perhatian:
Hanya Sultan Perak bubar DUN

Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak cuba mengalih perhatian umum berkaitan isu pembubaran DUN Perak kepada peruntukan kuasa istana. Kalau Sidang DUN yang dirasmikan oleh Sultan Perak (bagaimana Raja Muda Perak yang mewakili baginda Paduka Seri Sultan Perak) dikepung dengan pasukan polis dan FRU, bagaimana pula kalau dibubarkan. Sebagai raja yang memaham adat istiadat Melayu serta perlembagaan, sudah tentu baginda tak mahu melihat negeri baginda berberantakan. Pembubaran DUN Perak berdasarkan raja berperlembagaan, adalah dengan persetujuan heh heh heh! (gambar, kebangkitan rakyat di Perak).

Justeru tak hairanlah baginda Paduka Seri Sultan Perak pernah menyampaikan titah ucapan berkaitan institusi istana:

"Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga tahta, namun tiada satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata." "Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekali pun digunakan, namun tidak satu pun dapat menyekat kemarahan aspirasi rakyat." "Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (berlakulah) perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya" -

(Sultan Azlan Shah ketika dianugerahkan Doktor Kehormat Undang-undang, di Majlis Konvokesyen, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada 29 Jun 1980.Justeru itu, kembalikan hak rakyat. Bubarkan DUN Perak. Sebelum titah-titah Tuanku diatas menjadi kenyataan. Ampun Tuanku - http://www.greenboc.blogspot.com/ )

1 comment:

Seladang said...

Suara rakyat suara keramat!