Tuesday, May 12, 2009

EKORAN KECOH DI PERAK...

Hak Zambri buat rayuan:
Tapi, tak berasa malukah?

Kerajaan 'kudeta' pimpinan Dato' Dr Zambry Abdul Kadir akan berusaha membuat rayuan ke Mahkamah Persekutuan sebagai menebus 'malu' setelah gagal mempertahankan kedudukannya selaku Menteri Besar Perak. Memang Zambry berhak membawa kes berkenaan bagi membuat rayuan, tetapi tak berasa malukah? Kalau dari peringkat awal lagi segalanya dah tak betul, justeru sampai bila-bila pun warga Malaysia tahu UMNO/BN menghalal cara bagi meneruskan kuasa, sekalipun kebencian rakyat sukar dipujuk dengan seribu janji dan harapan.

Bagaimanapun kerajaan negeri Perak pimpinan Pakatan Rakyat lewat malam semalam (11 Mei 2009) mengambil keputusan menggantung tugas Setiausaha Kerajaan Negeri dan Penasihat Undang-Undang berkuat kuasa serta merta. Demikian dinyatakan oleh Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin pada sidang media di kediaman beliau selepas tamat mesyuarat tersebut yang diadakan di Pejabat Badan Perhubungan PAS Perak di Ipoh.

Keputusan itu adalah antara tiga ketetapan penting yang diputuskan of Exco pada mesyuarat itu susulan kepada keputusan Mahkamah Tinggi Putrajaya tengahari semalam yang mengisytiharkan Datuk Seri Nizar sebagai Menteri Besar yang sah sejak beliau mengangkat sumpah jawatan tersebut pada Mach 2008. Dato' Seri Ir Mohamad Nizar memberitahu media selepas mesyuarat itu, "Pada mesyuarat tergempar Ecxo kami telah mencapai keputusan untuk menggantung Datuk Dr Abdul Rahman Hashim dan Datuk Ahmad Kamal Md Shahid daripada tugas mereka dengan serta merta."

Mereka dilarang menghadirkan diri atau menjalankan tugas di pejabat Setiausaha Kerajaan sehingga diberitahu kelak, beritahu Ir Mohamad Nizar. Menurutnya lagi, kami tidak memecat mereka kerana gaji dan elaun mereka tetap diberi tetapi mereka tidak dibenarkan bertugas. "Tugas Setiausaha Kerajaan Negeri akan dipangku oleh Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Jamaluddin Al Amini manakala timbalan Penasihat Undang-Undang akan menjalankan tugas ketuanya yang digantung kerja. Sekiranya mereka dibenarkan terus bertugas kami khuatir akan timbul perasaan syak mengesyaki antara mereka dengan kakitangan lain dan perkara ini tidak baik," beliau menjelaskan. (http://www.biaqpila.blogspot.com/)

No comments: