Tuesday, May 12, 2009

MENOLAK PERHAMBAAN MINDA

Insiden di Perak sekarang:
Usah ulangi kepongahan penjajah!
Langkah melestarikan kerajaan 'kudeta' di Perak, bukan mempertahankan maruah UMNO atau PR, sebaliknya membebankan rakyat dan raja-raja Melayu. Dalam tempoh 24 jam selepas Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin disahkan Menteri Besar Perak yang sahih, hari ini (12 Mei 2009) Dato' Dr Zambry Abd Kadir diberi hak. Tak malukah aktivis politik sama ada UMNO mahupun PR dengan sikap 'ahmak' atau 'bodoh sombong' begini? Kolonial British sudah pun berambus dari negara ini, tetapi legasi kepongahannya diteruskan. Kalau Zambry terlalu ghairah, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, mahupun Tun Dr Mahathir Mohamad wajar menasihatinya.

Kolonial British pernah mengharamkan parti politik yang halal pada 1948; iaitu Parti Komunis Malaya (PKM), menyebabkan dalam tempoh 12 tahun membebankan rakyat. Murid-murid sekolah mahu bersarapan pagi membeli roti kena tahan kerana tak mempunyai permit (saya sendiri mengalaminya, tak payah nak berbohong dengan propaganda), beli susu atau barang-barang dalam tin ditebuk terlebih dahulu, dan macam-macam lagi. PKM yang dihalalkan hanya diharamkan pada 1948, kerana terbabit dengan mogok estet dan golongan prolitar.

PKM tak disokong oleh orang Melayu kerana tak mendaulatkan Bahasa Melayu (seperti ditunjukkan bangunan ibu pejabatnya di Foch Avenue, Kuala Lumpur tahun 1948; gambar ihsan muzium Kampung Perdamaian Sukhirin, selatan Thailand), sekalipun perlembagaannya turut dicetak dalam tulisan jawi. Pimpinan Melayu yang terbabit adalah dari Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) menjadi komponen PKM seperti keperihalan UMNO-MCA-MIC atau PR sekarang (PKR-PAS-DAP).

Bekas menteri UMNO Tun Ghafar Baba (gambar), Tun Sardon Jubir, Dato' Rahman Talib dan pimpinan lain adalah bekas aktivis PKMM. Begitulah!Kalau tak disebabkan kepongahan kolonial British, rakyat Tanah Melayu tak perlu melalui undang-undang darurat selama 12 tahun. Bekas aktivis PKM (di kalangan Melayu ialah Rejimen Ke 10) yang menetap di Kampung Perdamaian Sukhirin di selatan Thailand, mempunyai ramai kaum keluarga mereka di Malaysia.
Malah saya bersama Allahyarham Tan Sri Abdul Samad IdrisI(bekas Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan) pernah mewawancara Shamsiah Fakeh, Ibrahim Ahmad, Abu Bakar Jali dan beberapa lagi yang terbabit bersama Rejimen Ke 10 ini. Mereka adalah anak Melayu yang cintakan bangsa, agama dan tanah airnya, sama juga seperti yang dilaung-laung oleh UMNO. Cintakan bangsa, agama dan tanah air tak semestinya menjadi aktivis UMNO. Aduhai! - Pak Dharma.

No comments: