Thursday, June 11, 2009

DARI LAMAN BLOG:


Serangan berani mati:
Rugikan negara Islam

Assalamualaikum,

Serangan berani mati yang digerakkan di Palestin dan Iraq, sudah merebak pula ke Pakistan seolah-olah virus yang mudah berjangkit. Hotel mewah, Pearl Continental di Peshawar yang logiknya boleh menyumbangkan kepada industri pelancongan di Pakaistan, tiba-tiba ranap akibat diserang dan diletupkan oleh kumpulan penyerang berani mati di Peshawar, Pakistan malam semalam. Serangan itu menurut agensi berita AP menyebabkan 18 orang terbunuh dan 70 lagi dilaporkan cedera. Pengebom-pengebom tersebut menyerang Hotel Pearl Continental di sini pada kira-kira pukul 10 malam tadi waktu tempatan ketika penghuni hotel tersebut masih berhibur.

Seperti yang dilaporkan oleh media asing, serangan itu turut merobohkan sebahagian hotel berkenaan, merosakkan struktur binaan serta mengakibatkan satu lubang besar di kawasan letak kereta. Seorang pegawai kanan polis di Peshawar, Abdul Ghafoor Afridi berkata, seramai 70 orang disahkan cedera akibat letupan itu, namun katanya jumlah itu mungkin bertambah.
‘‘Bilangan kecederaan mungkin bertambah kerana kita khuatir masih ada mangsa terperangkap di bawah runtuhan. Maknanya serangan berkenaan disasarkan kepada kepentingan Amerika Syarikat di Pakistan, tetapi yang menjadi mangsa ialah umat Islam sendiri.

‘‘Satu bahagian hotel berkenaan musnah teruk. Tiga termasuk seorang kakitangan hotel dilaporkan hilang dan kami khuatir mereka berada di bawah runtuhan,’’ kata Abdul Ghafoor lagi. Menurut seorang pegawai polis, Liaqat Ali, tiga lelaki meluru sambil melepaskan tembakan ke arah sekatan keselamatan sebelum menggempur hotel tersebut dengan sebuah trak pikap yang penuh dengan bahan letupan. Seorang lagi pegawai kanan polis, Shafqatullah Malik pula menganggarkan, trak tersebut dipenuhi lebih separuh tan bahan letupan.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dalam satu kenyataan berkata, dua kakitangannya iaitu seorang rakyat Serbia, Aleksandar Vorkapic, 44, dan warganegara Filipina, Perseveranda So, 52, turut maut dalam insiden tersebut.Turut cedera ialah tiga individu yang bekerja dengan agensi PBB, masing-masing dari Britain, Somalia dan Jerman.Serangan itu berlaku seminggu selepas pemimpin Taliban memberi amaran mereka akan melancarkan lebih banyak serangan besar di negara ini sebagai rentetan kepada serangan besar-besaran tentera kerajaan bagi menawan Lembah Swat daripada kumpulan mereka. Pertempuran itu telah memaksa kira-kira 500,000 penduduk melarikan diri bagi mencari perlindungan di pusat penempatan sementara. Kerajaan Pakistan mengikut telunjuk AS, tetapi rakyat yang menjad mangsa. Begitulah!

-Pak Dharma

No comments: