Friday, May 8, 2009

DARI LAMAN BLOG:


Fokus ditumpu isu DUN Perak:
Lupalah dengan kebobrokan yg lain

Assalamualaikum,
Kekecohan DUN Perak (gambar) semalam (7 Mei 2009) menyebabkan fokus ditumpukan ke Ipoh, justeru rakyat dilalaikan dengan isu kebobrokan yang lain termasuk PPMSI, pembuangan kerja institusi kewangan atau politik wang, tragedi wanita Mongolia dan masalah golongan prolitar di kampung-kampung. Isu sekeluarga orang Melayu tak mampu menghantar anak-anak sekolah, kemiskinan masih lagi membelenggu sekalipun sudah lebih setengah abad merdeka - semua tak dibincang lagi. Fokus hanya DUN Perak yang lintang-pukang, jongkang-kalang dan tunggang-langgang. Alahai!

Sekitar dekad 1960-an rakyat dimomok-momok dengan isu komunisme, subversif dan konfrantasi, menyebabkan mereka dilalaikan mengenai isu bahasa, pendidikan dan perjawatan dalam kerajaan. Anak-anak Melayu sekadar mengisi jawatan perkeranian, peon dan tak berapa kerat yang mampu memegang jawatan ADO pun; apalagi jawatan tinggi di kementerian. Justeru isu DUN Perak semalam, rakyat sekadar melongo sahaja, tetapi mereka macah sudah terbiasa dengan harga barang yang naik seterusnya tak turun-turun lagi.

Restoran nasi kandar di Ipoh juga menjadi tumpuan, di samping ramai mangsa ditangkap polis di situ, sebaliknya tak siapa pertikai dengan harga menu yang dihidangkan. Kalau nasi beriani ayam diletakkan harga RM6.90 pun, pelanggan akan memugar penuh selera, kerana isu DUN Perak yang bergegar, berdegar dan berlegar lebih seronok difokuskan. Dua tahun lalu nasi beriani ayam sekadar RM4.90 sahaja; atau roti canai 40 sen, kari kepala ikan barangkali RM14 sepinggan, tapi sekarang kurrr semangat!
Tak apalah! DUN Perak yang bergolak lebih penting daripada kepapaan rakyat berterusan, malah mereka sekadar didendangkan dengan projek mega berbilion-bilion termasuk koridor wilayah Iskandar, utara atau timur. Mereka yang ketinggalan ialah tak mampu merebut peluang, yang menganggur kerana memilih kerja dan huh huh huh semuanya sama seperti fenomena dekad 1960-an atau sebelum tragedi 13 Mei. PPSMI yang menggusarkan orang Melayu adalah insiden sama dengan menghina Bahasa Melayu pada 1967 - apabila ditangguh dijadikan bahasa rasmi kerana tak layak, heh heh heh!

-Pak Dharma

No comments: