Friday, May 8, 2009

MANUSIA & PERISTIWA

Tragedi memalukan Malaysia:
'Rampasan kuasa' secara kekerasan

Kekuatan muncung senapang digunakan bagi 'merampas kuasa' mirip kepada 'junta' di DUN Negeri Perak, menyebabkan segalanya berlaku mengikut manuskrip UMNO/BN pada 7 Mei 2009. DUN yang sepatutnya bermula 10.00 pagi terpaksa menunggu 4.30 petang bagi acara rasmi titah ucapan diraja. ApalagiDYMM Paduka Seri Sultan Perak tak turun mencemar duli, sebaliknya diwakilkan kepada Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin. Perak dikuasai oleh polis sejak 8.36 pagi dengan kekuatan pasukan ditumpukan di Ipoh. (gambar polis mengawal DUN Perak)

Dilaporkan di Kuala Lumpur perbicaraan di mahkamah Jalan Duta (jam 2.30 petang, 7 Mei 2009) barang kes sebuah motosikal tak dibawa ke mahkamah, disebabkan tak mempunyai kenderaan bagi mengangkut barang kes berkenaan. Semua kenderaan sudah dihantar ke Ipoh, justeru barang kes berkenaan tak dapat dibawa ke mahkamah. Begitulah. Insiden Speaker, Sivakumar dikerenyuk juga tak seharusnya berlaku dalam negara yang bertamaddun. Memang rampasan kuasa 'junta' boleh betahan di Myanmar, tetapi negara berkenaan tersisih daripada masyarakat antarabangsa.

10.17 pagi polis mula menggerakkan tangkapan dengan lima mangsa, di samping 10.18 pagi Ahli Parlimen Parti Buntar, Mujahid Yusuff Rawa pula ditangkap. 10:32 pagi beberapa orang lagi pimpinan Pakatan Rakyat (PR) ditangkap termasuk Jeyakumar Devaraj, Helen Ang dan Sallahuddin Ayub dibawa ke dalam Black Maria. 11.02 pagi Ganesan mengangkat sumpah menjadi Speaker mirip kepada pelantikan pengerusi mesyuarat yang tak berstatus DUN. 11.26 pagi dilaporkan lebih 60 mangsa ditangkap. Pesta menangkap mangsa diteruskan, malah mereka yang sedang makan tengah hari di restoran nasi kandar juga diberkas polis. Aduhai! Kronologi yang berlaku di Ipoh (7 Mei 2009) boleh layari http://www.ahmadtarmizi.blospot.com/., malah sehingga 3.59 petang, Raja Muda masih tak dapat merasmikan sidang DUN.

No comments: