Wednesday, July 15, 2009

INFO SUARA PROLITAR

Gajah pun tahu mengamuk:
Macam mana pula PPSMI?

Dah baca Berita Harian hari ni (15 Julai 2009)? Seekor gajah jantan mengamuk di kampung Rais Yatim (Dato' Seri Dr Rais Yatim; Kampung Gagu). Perkara gajah mengamuk tak menghairankan sebagai fitrah alam, apalagi warga rimba juga tahu mengamuk apabila hak mereka diganggu. Tetapi macam mana dengan PPSMI? Bagi orang Negeri Sembilan, PPSMI umpama 'sikucapang sikucapeh'. Lopeh ni popularlah lagu 'Ayam Den Lopeh'. Bukan orang Minang aje terangkat telingo dongar lagu tu, peminat muzik pun tumpang samo. Zaid Ibrahim tak suko ISA, tak risau dia letak jawatan menteri. Tapi Dato' Rais camno, cakap berdegar-degar fasal Bahasa Melayu, tapi isu PPSMI nyorok-nyorok kepalo. Apa hal? Gajah pun tahu mengamuk kat Kg Gagu, fasal nak buat projek takungan air di situ. - Rozmal Malakan, Tmn Alamanda, Seremban.

Prima Perlu buat kajian:
Penempatan Tok Bahaman

Kampung Pemberian dekat dengan Kampung Manjor didiami oleh bekas-bekas pengikut Mat Kilau yang berasal dari Pulau Tawar. Khabarnya di Kg Manjor dan Kg Karangan ada orang asal Pulau Tawar keturunan yang ikut berperang dengan Mat Kilau dan Dato' Bahaman. Sdr (rakan-rakan PRIMA) kena datang sini untuk buat research. Ada dapat juga cerita dari orang tua-tua tentang kisah Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah. - Warga Prihatin, Kampung Manjor, Manek Urai, Kelantan.

Papan tanda 'Keadilan":
Biarlah, tak kacau sesiapa

Saya di Jeddah (Arab Saudi) sekarang. Dekat rumah saya memang ada papan tanda 'Keadilan'. Tapi dah lama kat situ. Malaysia bukankah demokrasi terbuka, takkan bapak tak tau! Papan tanda tu tak kacau sesiapa, biarlah. Lagi pun bukankah cantik, dari jauh semua orang boleh nampak. - YAR, Tmn Kamariah, Gombak.


Gerakan nasionalisme:
Ulama pejuang sebenar

Memang sebenarnya begitu.Islam menjadi force atau kekuatan yang maha besar lagi ampuh dalam melawan penjajah.cuma kita terlalu dikelirukan oleh penjajah-lihat sahaja dalam buku teks sejarah,penentantan Dato Bahaman atau Tok Janggut atau Abdul Rahman Limbungatau Maharajalela dikatakan kerana tidak bersetuju dengan kutipan cukai yakni pembesar tradisional hilang pendapatan atau kerana ingin mengekalkan sistem perhambaan-langsung tidak dinyatakan bahawa penenentangan tersebut kerana faktor tuntutan agama,Islam,ketimbang penjajah barat yang kristian.

Saya berpandangan sudah sampai masanya pengkajian sejarah (dan penulisan) dilihat dan dikaji dari sudut pertembungan Islam versus penjajahan.ertinya yang memotivasikan para pejuang di nusantara ialah Islam sebagai faktor pendorong yang penting dan bukannya kerana hilang sumber cukai dan sebagainya.jika kita masih berpegang kepada apa yang ditulis oleh para orientalis maka sesungguhnya kita secara tidak langsung menghina pejuang bangsa kita sendiri!
- Ahmad Nizam Hamid, Temerloh, Pahang.

No comments: